3 989 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dåligt wifi - flytta router eller Brygga?
Fick i somras fiber installerat och har fiberkonvertern på innerväggen på gaveln på mitt 1,5 plans hus.
Skaffade, en som jag trodde, bra router (TP-Link Archer C3200) som placerades vid fiberkonvertern. Jag är inte nöjd på signalen på WiFi i huset. Tidigare hade jag ADSL och placerade då routern mitt i huset. Funkade kanon överallt.
Jag frågar nu Forumet om råd hur jag ska få bra WiFi i hela huset.
* Ska jag dra nätverkskabel (Cat6) från fiberkonvertern till den centrala punkten och placera Archer 3200 där. Jobbigt att dra nätverkskabeln, men med arbete går det.
* Kan jag använda en gammal router (TP-Link WR1043ND) ihop med den nya på något vis. Är det det som kallas "brygga"? Och hur fixar jag isåfall detta?
Alla förslag mottages med tacksamhet!
Skaffade, en som jag trodde, bra router (TP-Link Archer C3200) som placerades vid fiberkonvertern. Jag är inte nöjd på signalen på WiFi i huset. Tidigare hade jag ADSL och placerade då routern mitt i huset. Funkade kanon överallt.
Jag frågar nu Forumet om råd hur jag ska få bra WiFi i hela huset.
* Ska jag dra nätverkskabel (Cat6) från fiberkonvertern till den centrala punkten och placera Archer 3200 där. Jobbigt att dra nätverkskabeln, men med arbete går det.
* Kan jag använda en gammal router (TP-Link WR1043ND) ihop med den nya på något vis. Är det det som kallas "brygga"? Och hur fixar jag isåfall detta?
Alla förslag mottages med tacksamhet!
Att köra en "brygga" är vanligen en trådlös punkt-till-punktförbindelse, t.ex. mellan två hus (som jag tror att TS menar, en nätverksbrygga är tekniskt något helt annat). Vad du är ute efter är en repeater. Detta är dock också en dålig idé. Eftersom en repeater måste ligga på samma band och SSID som orginalnätverket innebär det att den alltid kommer halvera hastigheten eftersom den måste återsända allt.
Jag skulle rekommendera att du drar nätverkskabel och placerar routern på en bättre plats. Du kan också sätta upp en accesspunkt i andra änden av huset och dra kabel dit. Kabeldragandet kommer du tyvärr inte undan om du vill ha rimliga hastigheter.
Jag skulle rekommendera att du drar nätverkskabel och placerar routern på en bättre plats. Du kan också sätta upp en accesspunkt i andra änden av huset och dra kabel dit. Kabeldragandet kommer du tyvärr inte undan om du vill ha rimliga hastigheter.
Klicka här för att svara
