Har nyligen fått in fiber i huset, idag har vi Boxer-tv. Nu ska vi skaffa fiber-tv. Idag har vi antenn med dragna antennkablar på vinden med splitt till varje rum där vi har tv. Hur sjutton gör vi när vi skaffar fiber-tv så vi kan få bild på alla tvapparater? Det fungerar väl inte med vanlig tv-antenn?
Snälla, förklara för mig som jag vore tre år ;)

J
Köp ett gäng boxar för 1000kr st, betala 100kr extra per månad och box, byt ut antenn kabeln mot ethernet kabel, skaffa en switch, koppla allt och njut av allt skit som visas... Eller ha iptv på ett ställe, vanlig marksänd på resten, komplettera med chromecast och kör play kanaler och NetFlix. Skulle jag bestämma skulle skogstv och NetFlix räcka...

J
Eller enkla svaret, nytt är inte alltid bättre, fiberbolagens lösningar är överskattade

Nej, extra boxar o avgifter är inte ett alternativ, dyrt nog som det är. Då kör man en switch efter första tv-n då eller? Ethenetkabel, har man sådant uttag i tv-n eller hur kopplar man det? Som sagt (tre år ;) )

Redigerat:
BirgitS
Du drar Ethernetkabel från din befintliga fiberkonverter, switch eller vad du nu har som tar emot fibern och har några Ethernetuttag till en box som normalt kommer från leverantören av IP-TV, dvs en box som motsvarar den du nu har från Boxer. Den boxen har t ex HDMI-utgång som ska anslutas till tevens HDMI-ingång.

tommib
Du kopplar boxen som du får från fiber-TV-leverantören till den TV du vill kunna titta på. Övriga TV-apparater får inte någon fiber-TV. De kan få vanlig skogs-TV via den ordinarie antennen och antennkablarna.

Ethernetkabel är det du har mellan burken där fibern kommer in och burken som ansluts till TVn.

Det finns dock ett specialfall och det är RF-modulerad CATV över fiber. Det innebär att du har en separat fiber in för just TV och en burk som har en F-kontakt ut (oftast). Har du den lösningen är det som gammal kabel-TV. Vilket är det?

Om du berättar vilken leverantör det är och gärna även lägger upp ett foto på utrustningen så är det lättare att hjälpa.

Välkommen till forumet!

Nätverksrouter monterad på vägg ovanför en strömförsörjningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har inte ännu bestämt oss för vilken leverantör vi ska ha.

Anita Olsson skrev:
[bild]
Vi har inte ännu bestämt oss för vilken leverantör vi ska ha.
Detta är fiberdosan som vi har.

Om ni inte vill krångla med ny kabeldragning och nya boxar till varje TV, behåll det ni har.

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
tommib
Hmm... intressant burk. Den kan konfigureras lite olika. Du verkar dock ha IP-TV så då är det en box per TV som gäller. De kopplas troligen med nätverkssladd till uttagen på den där boxen. Det kan ev vara så att det går att koppla TV-boxarna till det vanliga nätverket (t.ex. Telia har så om man använder deras Smart) men det beror på hur den där burken är konfigurerad. Det borde du kunna få reda på från leverantören.

Enklaste lösningen är precis som [SKPG]Zamora skriver ovan att behålla det ni har.

Inte för att det angår mig (som inte har TV alls) men
Varför skall man ha en TV i varje rum?

Finns det inte ett liv utanför Let's Dance och Idol?

Vissa tjänsteleverantörer har som tillägg en Play-tjänst till IPTV, kan ingå i priset för det kanalpaket man väljer. Det innebär att man t.ex. kan ha en IPTVbox till "huvudTV" och sedan kan man se de flesta TV-kanalerna via en/flera dator/er.
Önskar man då större skärm kopplar man dator till t.ex. TV via HDMI. Man kan då se olika TV-kanaler samtidigt utan alla behöver speciella IPTV-boxar.
På det sättet kan man se sina IPTV-kanaler även via mobilt 4G om man känner behovet av att se TV när man inte är hemma. I fritidshuset kollar vi mest på skogsTV via TV-antenn, men kan titta på vissa speciella program via dator och 4G router, använder tjänsteleverantörens Playapp och kopplar dator till TVn.

Så visst kan man se TV-kanaler utan IPTV-boxen (en box krävs nog alltid som huvudlösning), men här får ni kolla tjänsteleverantörernas olika lösningar och programpaket.

Jag funderar också på hur man ska göra.
FiberTV är halva priset jämfört med Boxer. Å andra sidan så har jag hört att bildkvaliteten är bättre via antenn.

Får nog bli Ethernet till en TV och antenn med den gamla boxen till de andra TV-apparaterna.

KnockOnWood skrev:
Inte för att det angår mig (som inte har TV alls) men
Varför skall man ha en TV i varje rum?

Finns det inte ett liv utanför Let's Dance och Idol?
Kanske för att man inte bara vill sitta och skriva 14891 inlägg på B-H;)

Jag har också TV i alla rum, Iofs. har jag bara ett:)

• Gilla
Anita Olsson
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
FiberTV är halva priset jämfört med Boxer. Å andra sidan så har jag hört att bildkvaliteten är bättre via antenn.
Det är lätt att bli lurad av IPTV leverantörernas erbjudanden. Vi har Viasat och de har de mest oöverskådliga erbjudanden jag skådat. Sitter fast i ett 3 respektive 2 årsavtal för deras tjänster.

Hyra för box, programkort och programabonnemang per TV. Med två eller flera apparater sticker kostnaden snabbt iväg.

Bildkvaliten är det inte något problem med, men sant att Playtjänsterna flyter inte lika bra som TV via boxen. Speciellt filmsekvenser med panoreringar eller rörliga föremål blir hoppiga.

Till skillnad från Coax/telenät som ligger i serie, behövs en ethernetkabel per anslutning från en switch. Det blir mer kabel att dra och i hus som saknar LAN kan det bli knepigt att dra den nya kabeln i de befintliga rören.

Trots att jag känner mig hyggligt bekväm i datamiljöer, tycker jag att det var svårt att få någon hjälp från nätägare eller tjänsteleverantörer i frågor kring val av nätutrustning. De hänvisade till en en annan tjänsteleverantör. Jag förstår att människor utan IP-nätverks kunskap känner sig helt handfallna.

• Gilla
Anita Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.