Hej, bor i centrala Kungälv, en ort 2 mil från Göteborg. Det vanliga har varit att det kommunala bolaget Kungälv Energi har dragit fiber runt om i Kungälv för en kostnad runt 16-20000 kr. Det nya policy i kommunen är att så fort det grävs någonstans, tex för att dra nya spill- och dagvattenrör så dras grävs det ner också ett rör för fiber.
Turen har kommit till mitt område och vi har nyligen fått info från Kungälv Energi ink. ett kontrakt. Kostnad för anslutning ligger på 19950 kr, vilket var väntat. Till min stora förvåning så vill de också ha 79 kr per månad om du nyttjar fiber. För all framtid. Whaat?! Så även om jag bara har 10 mbit bredband för typ 100 kr/mån från en av de anslutna tjänsteleverantörer, så kommer månadskostnaden landa på 179 kr.

Är det vanligt med fast månadsavgift för nyttjande av fiber, efter att man betalat en ansenlig summa pengar för själva kopplingen?

Ja, men med t.ex Telia Öppen fiber är den kostnaden dold för slutanvändaren. Vi betalar drygt 300:- per månad för 100/10 internet från Bahnhof, men Telia lägger beslag på en del av det, gissningsvis ca 100:- per månad. Vad blir din totalkostnad per månad med endast 100/10 internet?

Troligen tar Telia även en del av månadskostnaden även för TV och Telefoni, så jag tror att systemet du har i Kungälv är bättre, med en separat specificerad kostnad för fibern.

Det är bättre med öppna kort än en massa smussel!

PS
Vi betalade 16 700:- för installationen för några år sedan.
DS

• Gilla
Grothras och 2 till
  • Laddar…
Vi betalar 14 900 nu för inkoppling. Vi binder oss ett år till kommunala bolaget, efter det är det som "öppen fiber".

Det är som med el, man måste betala nätägaren också.
I detta fall fiberägaren inte alls ovanligt så är det i dom flesta kommunala nät.

Uppdatering: Vi har också fått erbjudande från bredbandsbolaget om anslutning. Samma pris som det kommunala men ingen fast avgift. Finns det något lurt i detta? Känns inte så, när jag jämför tjänsterna. Dels så finns det betydligt fler tjänsteleverantörer anslutna till bredbandsbolaget och dels så verkar priserna vara det samma eller tom billigare hos bredbandsbolaget.

Ett exempel. Ownit finns hos båda och erbjuder bredband 100/10 för 279 kr/mån. Ingen startavgift, ingen bindningstid, 1 mån uppsägning. Hos kommunala bolaget tillkommer 79 kr/ mån. Hos bredbandsbolaget tillkommer inget mer.

Vi kommer nog teckna avtal med bredbandsbolaget.

carlbanan skrev:
Vi betalar 14 900 nu för inkoppling. Vi binder oss ett år till kommunala bolaget, efter det är det som "öppen fiber".
Du kommer fortfarande betala kommunen för att använda fibern även fast du sen byter internet leverantör.
Öppen fiber betyder att det är fritt att välja mellan ett antal leverantörer.
Till skillnad från tex det nät som bredbansbolaget drog i många städer i början och mitten på 00 talet där är man på många platser fortfarande tvungen att använda bredbandsbolaget

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det Bredbandsbolaget installerar nu är följande:

Öppet nät
Bredbandsbolaget ägs av Telenor som har en öppen nätlösning där du kan välja mellan flera tjänsteleverantörer och erbjudanden. Det innebär att du inte behöver låsa dig till en leverantör utan alltid har möjlighet att byta. Du kan också välja olika leverantörer för olika tjänster.

Aktuella leverantörer och erbjudanden som finns på just din ort hittar du på Openuniverse.se.

På Openuniverse finns det en mängd olika tjänsteleverantörer.

Man kan ju anta att fiberbolagen gör som elbolagen, så i framtiden lär den fasta avgiften bara bli högre och högre.

Fördelen med att ansluta sig till det kommunala nätet är att du i vart fall inte kommer göda finansvalpar, bara kommunpampar :D. Skämt å sido, men du har i vart fall i teorin större möjlighet att påverka ditt energibolag kring deras utbud än vad du någonsin kommer kunna göra med bredbandsbolaget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Så ni tycker att det kommunala bolaget är att föredra framför bredbandsbolaget, trots 79 kr / mån i fast avgift samt bra mycket sämre utbud av tjänsteleverantörer.

Och att man lättare kan påverka kommunala bolag har jag inte mycket till övers. Allt blir bara dyrare och dyrare bara på de 2,5 åren som vi bott i villa här. Själva utbyggnaden av fiber har också förhalats, löften brutits, priset stigit. Precis när vi flyttade, så var det nära ett avtal här på gatan och då har det lovats pris på 17000 för uppkoppling. När de väl ska installera (färdigt under 2017) så kostar det 20.

Uppdatering: Har precis läst till mig att om man binder sig till ett abonnemang hos Bredbandsbolaget i 12 månader, så ges det rabatt på dragningen av fiber. Då kostar det 17300 kr istället för 20 tkr.

..och då Bredbandsbolaget ger en massiv rabatt de 12 första månaderna (i vart fall i den kampanj som vi får) så får man deras fina tv-paket, kanaler 1-12 + 8 favorit som man får välja bland en massa kanaler + bredband 500 Mbit till det facila priset på 399 kr /mån.

• Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Jag bor också ute i denna lilla kommun, och reagerade precis som du, men när man börjar titta på avgifterna för allt så,

I telias "Öppen fiber" så kostar i princip billigaste anslutningen 357:- för 100/100, då dras det ingen nätavgift för den läggs på leverantören av tjänsten.

Hos Kungälvs energis nät så får man betala 79:- / månad för att man skall få nyttja nätet, och sedan betala ungefär 239:- för 100/100.

Detta är en av de få saker politikerna fått rätt i denna kommun.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om detta är något special men här har det skapats massa fristående föreningar (oftast 2-3 byar ihop) som grävt in fiber till alla som ville vara med, kostnad 19,000 kr. Sedan tar de 50 kr i månaden som går till föreningen för underhåll av allting.

Hur man sen drar in det i huset är valfritt men vår förening har tecknat Telia på 10 år.

Tanken är att alla fristående föreningar går ihop mot en och samma leverantör och kan pressa ned priser mot en enda leverantör, cirka 60,000 kunder, om 10 år då, eller snarare 9 nu. :)

MrReijer skrev:
Jag bor också ute i denna lilla kommun, och reagerade precis som du, men när man börjar titta på avgifterna för allt så,

I telias "Öppen fiber" så kostar i princip billigaste anslutningen 357:- för 100/100, då dras det ingen nätavgift för den läggs på leverantören av tjänsten.

Hos Kungälvs energis nät så får man betala 79:- / månad för att man skall få nyttja nätet, och sedan betala ungefär 239:- för 100/100.

Detta är en av de få saker politikerna fått rätt i denna kommun.
Jag försöker verkligen hitta anledning till att välja det lokala, men hittar tyvärr inte.
Jag kan inte se någon leverantör med priset på 239:- för 100/100. Det billigaste ligger på 298:- från Universal telecom. (+ 79:- fast = 377:-)

Hos Bredbandsbolaget hittar jag 100/100 för 339:- från Bahnhof. Det kan finnas billigare också, men det var så sjukt många leverantörer, paket och erbjudanden, så jag orkade inte gräva vidare.

Ok, 377:- mot 339:- är ingen stor skillnad, men återigen, det finns mycket mer att välja via bredbandsbolaget. Jag ska dessutom välja även TV och IP-telefoni och då finns inte mycket att välja på hos Kungälv Energi.

Kan ju välja bolag av lite andra anledningar än pris. Jag hade kört all-in på Bahnof exempelvis, se den aktuella fildelningsdebatten. Bredbandsbolaget har jag bra erfarenhet av annars vad gäller kundservice osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.