Demmpa skrev:
NEJ! En bit av fibersträckan så ligger TS i en egen fiberduc, i en bit av sträckan kan TS iblåsta fiber ligga i samma kanalisation som grannens, i en bit av sträckan så kan TS och grannens fiber ligga i gemensam fiberkabel.
Oberoende vilket så kan det bli skador på kanalisation/kabel så att bara någon fibertråd blir skadad medan resten är oskadda.

På jobbet så har möss/råttor ätit på fiberkabel så att bara några av fibertrådarna blev skadade.
Sant, och det är något som operatören får kolla upp, de kan kolla värden på distan eller så får de åka ut.
 
Demmpa skrev:
NEJ! En bit av fibersträckan så ligger TS i en egen fiberduc, i en bit av sträckan kan TS iblåsta fiber ligga i samma kanalisation som grannens, i en bit av sträckan så kan TS och grannens fiber ligga i gemensam fiberkabel.
Oberoende vilket så kan det bli skador på kanalisation/kabel så att bara någon fibertråd blir skadad medan resten är oskadda.

På jobbet så har möss/råttor ätit på fiberkabel så att bara några av fibertrådarna blev skadade.
Så det kan vara en råtta dom orsakat detta? Jag vet att fiber går från ett brunslock på vägen utanför huset.

Tänker ändå att nått kan ha hänt vid mitt staketbygge. Men det känns så lustigt att en tråd ska ha skadats, då jag följde den gröna remsan och det är säkerligen 30-40 cm till höger som ett ankare går ner och 1,5m till vänster där nästa sitter.

Kan trycket i mark ha pressat mot kabel så den ligger i kläm?
 
JT83 skrev:
Så det kan vara en råtta dom orsakat detta? Jag vet att fiber går från ett brunslock på vägen utanför huset.

Tänker ändå att nått kan ha hänt vid mitt staketbygge. Men det känns så lustigt att en tråd ska ha skadats, då jag följde den gröna remsan och det är säkerligen 30-40 cm till höger som ett ankare går ner och 1,5m till vänster där nästa sitter.

Kan trycket i mark ha pressat mot kabel så den ligger i kläm?
Om det är ett fiberrelaterat fel så ser servanet det i sin utrustning då det borde vara onormalt stor dämpning på fibern mellan servanets switch och kundnoden som sitter hos dig. Förutsatt att de har utrustning och optik som visar dämpningen.
 
H
Fibern som ligger marken är tålig och ligger skyddad.

Är det dålig bild oavsett tid på dygnet?

Går det snabbt att hämta filer via ftp / http?
 
hus520 skrev:
Fibern som ligger marken är tålig och ligger skyddad.

Är det dålig bild oavsett tid på dygnet?

Går det snabbt att hämta filer via ftp / http?
Japp..det är dåligt oavsett tid på dygnet. Men det känns som det är på vissa kanaler. Alla barnkanaler funkar bra, vad jag sett när barnen tittar.. 3an, 5an 6an 10an osv + vissa viasat sport kanaler får dämpningar..

Ska ringa servanet imorgon å se om dom kan mäta signalen in till mig.

När jag tankar, tar jag hem stora hd filmer på nolltid via dator..men inte om jag hyr via viasats tjänster...då tar det evigheter...
 
JBa skrev:
Om det är ett fiberrelaterat fel så ser servanet det i sin utrustning då det borde vara onormalt stor dämpning på fibern mellan servanets switch och kundnoden som sitter hos dig. Förutsatt att de har utrustning och optik som visar dämpningen.
Det känns som att det borde dom väl ha? Dom är väl rätt stora?? :)
 
JT83 skrev:
Japp..det är dåligt oavsett tid på dygnet. Men det känns som det är på vissa kanaler. Alla barnkanaler funkar bra, vad jag sett när barnen tittar.. 3an, 5an 6an 10an osv + vissa viasat sport kanaler får dämpningar..

Ska ringa servanet imorgon å se om dom kan mäta signalen in till mig.

När jag tankar, tar jag hem stora hd filmer på nolltid via dator..men inte om jag hyr via viasats tjänster...då tar det evigheter...
Om det skulle vara fiberproblem så fungerar det på alla kanaler eller så krånglar alla. Utifrån att felet enbart inträffar med Viasats tjänster och endast vissa kanaler bör problemet finnas här.
När du skriver att när du hyr vissa Viasattjänster så tar det evigheter, vad avses då? Har de tjänster där du laddar ned något och som du sedan spelar upp lokalt (jag kan inget om deras tjänster). De playtjänster jag använder från min tjänsteleverantör streamas alltid.
 
H
JT83 skrev:
Japp..det är dåligt oavsett tid på dygnet. Men det känns som det är på vissa kanaler. Alla barnkanaler funkar bra, vad jag sett när barnen tittar.. 3an, 5an 6an 10an osv + vissa viasat sport kanaler får dämpningar..

Ska ringa servanet imorgon å se om dom kan mäta signalen in till mig.

När jag tankar, tar jag hem stora hd filmer på nolltid via dator..men inte om jag hyr via viasats tjänster...då tar det evigheter...
Det låter som din fiberanslutning fungerar som den ska.

Du har inte ändrat hastighet (10/100/1000Mbit) eller duplex på boxen?

Den ska vara inställd på auto och förhandla upp t.ex 100Mbit full-duplex.

Kontrollera också att du använder en patchkabel som är minst CAT 5e om du kör 1Gb.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Om det skulle vara fiberproblem så fungerar det på alla kanaler eller så krånglar alla. Utifrån att felet enbart inträffar med Viasats tjänster och endast vissa kanaler bör problemet finnas här.
När du skriver att när du hyr vissa Viasattjänster så tar det evigheter, vad avses då? Har de tjänster där du laddar ned något och som du sedan spelar upp lokalt (jag kan inget om deras tjänster). De playtjänster jag använder från min tjänsteleverantör streamas alltid.
Om jag hyr en film så tankas den ner på boxen..men innan detta började strulade så kunde jag trycka på ladda ner, och sedan vänta några sek, och ett grönt "öga" döck upp på skärmen efter ett tag, vilket berättade att nu kan börja titta.

Nu måste hela filmen vara nedladdad..eller iaf få hem 50% för att se hela..och ibland funkar inte ens det utan filmen måste vara helt nertankad.

Visst..kan börja titta efter att 2% är hemma med då fryser bilden och det står nått i stil med: mer data behövs för att kunna titta, samt att tiden står på 180-200min...?
 
hus520 skrev:
Det låter som din fiberanslutning fungerar som den ska.

Du har inte ändrat hastighet (10/100/1000Mbit) eller duplex på boxen?

Den ska vara inställd på auto och förhandla upp t.ex 100Mbit full-duplex.

Kontrollera också att du använder en patchkabel som är minst CAT 5e om du kör 1Gb.
Jag har inte ändrat nått på boxen förutom att jag gjort en återställning med viasats support.

Allt har ju funkat utan ändringar tidigare..

(Har även en box i köket med, tvillingkort och är båda boxarna kopplad får jag samma störningar på båda två tvs samtidigt. Nu är den i köket bortkopplad.)
 
Börja med att testa av din hastighet, med sladd, tex direkt i väggen/switchen om det går.
 
Kan man testa port 3 som är för tv på nått vis?
 
Koppla in datorn i en ledig port avsedd för data, eller dra ut nån kabel om det behövs, testa sedan bredbandskollen för att se om det gör någon skillnad.
 
Ringde servanet nyss och dom säger NU att dom HAFT problem med ip tv sedan nån VECKA tillbaka och då med samma störningar som jag har/upplever!?! Varför har inte jag blivit varse om det tidigare då jag ringt? Helt otroligt!!!

Dock så trodde hon inte att hastigheten för min "nedladdning" av hyrfilm/streamande hade nån betydelse av störningarna, men dom får väl mäta när allt "funkar som det ska igen!"
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.