islander skrev:
Tveksamt om HDMI-splitt fungerar, finns inbyggt skydd i HDMI mot sånt...
Vi har två 2-vägs HDMI-splittar och det fungerar, har inte haft något bekymmer med bild/ljud från varken IP-TV-boxen eller från dvd-inspelaren till tv-apparaterna, vi har ibland haft alla fyra apparaterna igång samtidigt.
 
Låter ju toppen. Kör du hdmi från boxen ut till tv eller hur har du kopplat det ?
 
Ja det gör vi.

Ethernet -> IP-TV-box -> HDMI-kabel -> HDMI-splitt ingång
HDMI-splitt utgång 1 -> HDMI-kabel -> tv1
HDMI-splitt utgång 2 -> HDMI-kabel -> tv2
 
  • Gilla
Anita Olsson
  • Laddar…
Nice. Det ska vi testa. Tack snälla.
 
Men det ena behöver inte utesluta det andra. På de övriga apparaterna kan du även köra fria utbudet via antenn, dvs 1,2,4,6, svt24, barn/kunskapskanalen, samt lokaltv
 
J
[SKPG]Zamora;2538930 skrev:
Men det ena behöver inte utesluta det andra. På de övriga apparaterna kan du även köra fria utbudet via antenn, dvs 1,2,4,6, svt24, barn/kunskapskanalen, samt lokaltv
precis så gör vi. 1 TV har man fiberkanaler, så får resten ha marksänt...
 
J
Jag hijackar denna tråden för en fundering... Hörde lite om Apple-TV.

Jag kunde klara mig på chromecast och ingen "fiberTV", Chromecast som styrs med mobil eller liknande har inte fått acceptans här. Frugan vill ha en "vanlig" fjärrkontroll och linjär-kanaler. 1,2,4,6 fixar man väl med marksänd TV, men några kanaler till och enkelt fungerande play kanske kunde göra att man kan kasta ut bredbandsbolagets TV-box som visat sig inte vara så himla kul...

Normalt är jag ingen apple-fan, min fundering är om AppleTV och "fria kanaler" som streamas "live" är lika enkelt att "gläppa runt på" som en TV-box. Positivt för apple är ju att det som funkar, det funkar ofta rätt bra... Men det som inte funkar kan man glömma...
 
Beror på vad du menar, man kan inte vad jag vet lägga upp kanal listor, utan man måste öppna en app och välja ett program. Utbudet av livekanaler är rätt skralt, i mobilen kan man få mycket men inte till TV, konstigt egentligen.Å andra sidan håller de flesta appar reda på exakt vad du tittat på och var du är i avsnittet. Bildmässigt är det absolut inget fel på ATV den är enligt min mening överlägsen det mesta. Men som sagt TV bolagen tvekar på att gå hela vägen. Men köp en ver ja du kommer inte ångra dig mina föräldrar har den bara för att titta på avsnitt de missat på SVT.
 
J
JohanLun skrev:
Jag hijackar denna tråden för en fundering... Hörde lite om Apple-TV.

Jag kunde klara mig på chromecast och ingen "fiberTV", Chromecast som styrs med mobil eller liknande har inte fått acceptans här. Frugan vill ha en "vanlig" fjärrkontroll och linjär-kanaler. 1,2,4,6 fixar man väl med marksänd TV, men några kanaler till och enkelt fungerande play kanske kunde göra att man kan kasta ut bredbandsbolagets TV-box som visat sig inte vara så himla kul...

Normalt är jag ingen apple-fan, min fundering är om AppleTV och "fria kanaler" som streamas "live" är lika enkelt att "gläppa runt på" som en TV-box. Positivt för apple är ju att det som funkar, det funkar ofta rätt bra... Men det som inte funkar kan man glömma...
Jag tycker det är värt att prova Kodi för din del. Detta ihop med ett addon som heter retrospect. Vi har kastat alla boxar hemma och kör bara fria kanaler linjärt. Retrospect plockar upp kanalernas egen ström men allt hamnar i ett gränssnitt. Du kan inte se live, men tänk dig precis allt play från alla kanaler, i en app. Dessutom helt utan reklamen. Kodi finns till alla plattformar. Jag kör det mest under Android men går lika bra i Windows, Mac, Linux, Ios mm.
 
J
Jocke Best skrev:
Jag tycker det är värt att prova Kodi för din del. Detta ihop med ett addon som heter retrospect. Vi har kastat alla boxar hemma och kör bara fria kanaler linjärt. Retrospect plockar upp kanalernas egen ström men allt hamnar i ett gränssnitt. Du kan inte se live, men tänk dig precis allt play från alla kanaler, i en app. Dessutom helt utan reklamen. Kodi finns till alla plattformar. Jag kör det mest under Android men går lika bra i Windows, Mac, Linux, Ios mm.
Kul att XBMC lever, jag körde det i massor av år på en första generationens XBOX, för att streama rippade DVD filmer. Då var gränssnittet inte helt "barnvänligt" (hade inte barn då, men samma tänk kan tillämpas på även andra i familjen, så stannar jag med det). Det som efterfrågas är trycka på "power" och sen bläddra mellan linjärTV kanaler med en traditionell fjärr UTAN att starta olika appar.
 
J
JohanLun skrev:
Kul att XBMC lever, jag körde det i massor av år på en första generationens XBOX, för att streama rippade DVD filmer. Då var gränssnittet inte helt "barnvänligt" (hade inte barn då, men samma tänk kan tillämpas på även andra i familjen, så stannar jag med det). Det som efterfrågas är trycka på "power" och sen bläddra mellan linjärTV kanaler med en traditionell fjärr UTAN att starta olika appar.
Haha förstår precis hur du menar. Jag har samma läge oftast. Jag brukar få starta upp programmet varje gång. Min bättre hälft vägrar. Dock kan hon tänka sig att byta avsnitt om jag startar det första, så det går framåt!
 
kimf
Nu har jag inte så bra koll på priserna, kanske är dem som lockar. Men förstår jag inte så noga varför man ska ha IPtv, och synnerligen inte i ett hus utan färdigdragna nätverkskablar med vägguttag om det inte är tokbilligt.

Jag jobbar som IT-konsult och sköter medelstora företags IT-miljöer till vardags, jag kan min IT. Även om vi sällan har tid på oss att ta på oss jobb från privatpersoner så händer det att vi inte kan säga nej när en bra kund frågar om vi kan göra ett jobb hemma hos dem. Men då är det fan aldrig datorproblem, dom vill ha hjälp att få ihop TV:n med sin nya fiber :sly:. Dom tycker det är så klångligt som dom hällre betalar mig dryga 1100kr i timmmen pluss moms för att åka dit och koppla in det och eventuellt skicka dit en elekitriker och dra nätverkskabel åt dem också om dem inte gör det själva.

Håller själv på att totalrenovera vårt hus, fibern är på väg in, har dragit nätverkskabel till det rum som kommer ha en TV men kommer ändå hänga upp en parabol på taket (mest för att slippa en box i mitt fall dock, kör CA-modul rätt i TV:n istället).

Men visst, köpte TV nu när vi flyttade, har inte haft TV på över 10år och enda LiveTV som konsumeras hemma hos oss är direktsändfotboll och lite andra sportevenemang. Så kanske inte kan sätta mig in i "TV-familjens" sitts tillräckligt bra.

Men min slutsats är iaf, har ni boxer/satelit idag, och det funkar bra och inte fiberTV är mycket billigare. BYT inte "bara för att ni fått fiber", det är helt fel anledning.
Flyttar ni in i en nyare lägenhet eller hus, där det finns fiber och färdigdraget nätverk, ta det billigaste som har det utbud ni kräver, må det vara fiber eller något annat.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Personligen tror jag mer på lösningar som Apple-TV eller Chromecast, men IPTV är väl upplevelsemässigt närmare den gamla "linjärtv:n" och är man då konservativ så väljer man det kanske... Personligen så skulle Boxers fria kanaler plus Chromecast räcka...
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.