Jag har nyligen bytt till fiber med hastighet 100/30 men har en fundering när jag mäter hastigheten med bredbandskollen. Använder jag min bärbara dator och ansluter trådlöst får jag enligt Bredbandskollen.se ca 97/28 men när jag mäter med appen i min Iphone eller Ipad får jag aldrig mer än 55/28. Någon som vet vad detta beror på? Är det någon begränsning för wifi via iphone/ipad?
Nej, det är ingen begränsning men apple-prylarna verkar inte vara riktigt kompis med bredare frekvensspektrum alla gånger. Vet inte om du laborera med det i din router/trådlösa accesspunkt, isåfall pröva att sänka till 40 eller 20.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Det krävs mer detaljer för att ge ett bra svar men troligen klarar dina övriga burkar 5 Ghz, medan dina i-prylar kör på 2.4. Vad för modeller har du? Även ac kan påverka, de kanske bara klarar n. Har du ännu vassare prylar så kan du få ut mycket mera då du kan dubbla kapaciteten i ditt wifi med mimo.
Jag har en Iphone 5S och en Ipad 2, båda funkar fint på 5 Ghz. Routern är en nyare Asus-AC 1200 och när jag kollad igår så stod den inställd på auto 20/40/80 vill jag minnas.Jocke Best skrev:Det krävs mer detaljer för att ge ett bra svar men troligen klarar dina övriga burkar 5 Ghz, medan dina i-prylar kör på 2.4. Vad för modeller har du? Även ac kan påverka, de kanske bara klarar n. Har du ännu vassare prylar så kan du få ut mycket mera då du kan dubbla kapaciteten i ditt wifi med mimo.
Jag blir inte klok på apple-prylarna :x. På samma plats så uppvisar en 5 år gammal Macbook Pro närmare 100Mbps (vilket är den hastighet vi har), flera olika Iphones 5s kommer i bästa fall upp i 40-50Mbps. Iphonen går på 5Ghz nätet och Macbooken på 2.4Ghz. En Ipad på samma plats på 5Ghz hamnar också på närmare 100Mpbs....
Som jag skrev innan så verkar appleprylarna vara lite kinkiga med frekvensbredden på bandet.
På mina Unifi PRO AC så går det inte att ställa i autoläge utan fast 20/40/80 (beroende på 2,4 eller 5Ghz). Det är lite störigt. Dessa AP's är ju några år så det kanske är bättre möjligheter i den nya AC accesspunkterna?
Som jag skrev innan så verkar appleprylarna vara lite kinkiga med frekvensbredden på bandet.
På mina Unifi PRO AC så går det inte att ställa i autoläge utan fast 20/40/80 (beroende på 2,4 eller 5Ghz). Det är lite störigt. Dessa AP's är ju några år så det kanske är bättre möjligheter i den nya AC accesspunkterna?
5s ska klara runt 100 enligt lite googlande så det borde gå bättre. Har dock valt bort iPhone själv så kan inte hjälpa till så mycket vidare. Ställ frågan i ett mer specialiserat forum så tror jag du får fler svar. Din router verkar rätt vass och klarar ju även mimo så prova vidare.
Redigerat:
Vill inte vara en bakåtsträvare, men i vilken tillämpning märker du någon skillnad mellan 55 och 100 i mobila applikationer?
Betänk även att den totala bandbredden är 100Mbit, ofta är det kanske flera enheter som använder bandbredd samtidigt och de delar då på dessa 100mbit.
Betänk även att den totala bandbredden är 100Mbit, ofta är det kanske flera enheter som använder bandbredd samtidigt och de delar då på dessa 100mbit.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ladda ner Airportvertyget till din iPhone, slå på "WiFi-sökare" i inställningar och kör sedan verktyget med sökning, så ser du exakt vad den håller på med, vilken signalstyrka, band, synkad hastighet m.m.
Tänk på att verktyget drar ur hela batteriet på under en timma i det här läget.
Tänk på att verktyget drar ur hela batteriet på under en timma i det här läget.
Klicka här för att svara
