1 713 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Kan inte vidarekoppa telefonen där jag bor.
Har alltid haft 2 telefoner i fickan på jobbet, men sen jag skaffade ett par hörselskydd med Blåtand, vidarekopplar jag privattelefonen till jobbtelefonen, så jag får in alla samtal i kåporna.
Men jag har fått ett problem, när jag ska vidarekoppla eller koppla bort hemma, dyker det upp några rullande prickar, som ju betyder vänta/jobbar, och efter en stund får jag meddelandet "Vi har problem med ditt nätverk, försök om en stund igen"
Jag har full 4G mottagning i mitt hus, även i källaren, men jag ser på telefonen att den när jag försöker koppla/koppla ur, går över till E, vilket jag tror är 2G nätet ?? och med endast en prick i mottagning.
Jag har provat koppla i/ur på en massa andra platser, det går då sekundsnabbt.
Detta gäller även min jobbtelefon, en iPhone 5S, den ger ingen informativ text om vad som pågår eller visar vilket nät som används, men den står bara och tuggar när man försöker vidarekoppla och stänger ner efter en stund.
Min egen telefon är en Nokia 920 med WP och Telia, på iPhonen är det Alltele som också kör Telias nät om jag fattat rätt.
Nån som har en förklaring till detta ?? Går vidarekoppling över 2G nätet ??
Men jag har fått ett problem, när jag ska vidarekoppla eller koppla bort hemma, dyker det upp några rullande prickar, som ju betyder vänta/jobbar, och efter en stund får jag meddelandet "Vi har problem med ditt nätverk, försök om en stund igen"
Jag har full 4G mottagning i mitt hus, även i källaren, men jag ser på telefonen att den när jag försöker koppla/koppla ur, går över till E, vilket jag tror är 2G nätet ?? och med endast en prick i mottagning.
Jag har provat koppla i/ur på en massa andra platser, det går då sekundsnabbt.
Detta gäller även min jobbtelefon, en iPhone 5S, den ger ingen informativ text om vad som pågår eller visar vilket nät som används, men den står bara och tuggar när man försöker vidarekoppla och stänger ner efter en stund.
Min egen telefon är en Nokia 920 med WP och Telia, på iPhonen är det Alltele som också kör Telias nät om jag fattat rätt.
Nån som har en förklaring till detta ?? Går vidarekoppling över 2G nätet ??
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jo då. Stängde av den igår i hopp om att få bort vidarekopplingen, men den ligger kvar, provade även byta nät utan framgång.
Det har i alla tider varit dålig mottagning där jag bor tills 4G kom. Förr när telefonerna hade en grön lampa som indikerade motagning, blev den röd en stund när man passerade på vägen utanför. Pratade man i telefonen och körde bröts samtalet.
Där av min undran om 2G nätet används för vidarekoppling.
Det har i alla tider varit dålig mottagning där jag bor tills 4G kom. Förr när telefonerna hade en grön lampa som indikerade motagning, blev den röd en stund när man passerade på vägen utanför. Pratade man i telefonen och körde bröts samtalet.
Där av min undran om 2G nätet används för vidarekoppling.
Själva samtalen går över 3G om det finns tillräcklig täckning annars går det över 2G. För att (de)aktivera tilläggsfunktioner som vidarekopplingen så misstänker jag att det oftast görs över 2G-nätet, förutom hos operatören tre eftersom dom inte har något 2G-nät.
Har du tele2 så kan du prova detta, brukar vara samma oavsett operatör.
http://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/kom-igang/vidarekoppling/#!
Citerat från sidan ovan.
Kontroll av vidarekoppling
* # 21,61,62 eller 67 # LUR
Ta bort vidarekoppling
# 21, 61, 62 eller 67 # LUR
http://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/kom-igang/vidarekoppling/#!
Citerat från sidan ovan.
Kontroll av vidarekoppling
* # 21,61,62 eller 67 # LUR
Ta bort vidarekoppling
# 21, 61, 62 eller 67 # LUR
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Att köra röstsamtal över 4G nätet kallas för VoLTE och det har prövats på försök.
http://www.lantbruksit.se/bra-4g-tackning-gor-inte-att-du-kan-ringa-med-mobilen/
Men jag tror inte att någon operatör i Sverige ännu har det som en heltäckande tjänst, eller att telefonerna som säljs i Sverige har funktionen aktiverad.
http://www.lantbruksit.se/bra-4g-tackning-gor-inte-att-du-kan-ringa-med-mobilen/
Men jag tror inte att någon operatör i Sverige ännu har det som en heltäckande tjänst, eller att telefonerna som säljs i Sverige har funktionen aktiverad.
Nu funkade det plötslig att koppla bort, då gick mottagningsfiguren över till H, inte E som tidigare.
För att förtydliga så funkar samtal och vidarekopplingen utmärkt, det är bara problem att koppla i/ur.
Jag är inte helt säker vad figurerna betyder, men jag har E H H+ och 4G
För att förtydliga så funkar samtal och vidarekopplingen utmärkt, det är bara problem att koppla i/ur.
Jag är inte helt säker vad figurerna betyder, men jag har E H H+ och 4G
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
H och H+ är en förkortning för HSDPA. Det är en nyare teknik för surf i 3G-nätet, så kallad Turbo 3G.
Med Halebop Hallå Bas (tecknat efter 23 maj 2013) och Halebop Rubbet får man tillgång till följande hastigheter i Telias mobila nät:
Edge = upp till 236,8 Kbit/s
3G = upp till 384 Kbit/s
H = Turbo 3G upp till 7.2 Mbit/s
H+ = Turbo 3G upp till 32 Mbit/s
4G = upp till 40 Mbit/s (80 Mbit/s med Rubbet Stor)
Beroende på telefonmodell och programvara så visas det olika i displayen vilken typ av uppkoppling man har. T ex iPhone visar alltid 3G oavsett om man är uppkopplad mot vanlig 3G eller Turbo 3G medan andra telefonmodeller kan visa H och H+ vid tillgång till Turbo 3G.
Enligt https://support.halebop.se/vad-betyder-h-och-h-i-telefonen/502
Med Halebop Hallå Bas (tecknat efter 23 maj 2013) och Halebop Rubbet får man tillgång till följande hastigheter i Telias mobila nät:
Edge = upp till 236,8 Kbit/s
3G = upp till 384 Kbit/s
H = Turbo 3G upp till 7.2 Mbit/s
H+ = Turbo 3G upp till 32 Mbit/s
4G = upp till 40 Mbit/s (80 Mbit/s med Rubbet Stor)
Beroende på telefonmodell och programvara så visas det olika i displayen vilken typ av uppkoppling man har. T ex iPhone visar alltid 3G oavsett om man är uppkopplad mot vanlig 3G eller Turbo 3G medan andra telefonmodeller kan visa H och H+ vid tillgång till Turbo 3G.
Enligt https://support.halebop.se/vad-betyder-h-och-h-i-telefonen/502
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden