5 069 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Dra HDMI och montera usb i nyrenoverat hus?
Cat 6 säger du? Trots att jag arbetar på ett kabeltillverkningsföretag, så trodde jag i min enfald att det var cat8 man använde nu? Är cat6 ngn slags modernare uppföljare?
USB är från början en seriell kommunikation mellan dator och periferienhet, den kom mitten på 90-talet, https://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Sedan så har bl.a. mobiltelefontillverkarna mer och mer gått över till att ladda telefonerna via seriella anslutningen.
Från början klarade USB bara av max 500mA i strömuttag, spänningen har alltid varit 5V, på "senare tid" kanske senaste fem åren så har strömmatningen via USB-uttag ökat till idag ca 2,5-3A.
Bland dom första periferienheter som fanns så var det mus och tangentbord.
Edit: USBn ersatte PS2-kontakten för möss & tangentbord. (slut edit)
Det går även att koppla dator mot dator för bl.a. filöverföring via USB.
Det går även att koppla vissa periferienheter direkt mot andra periferienheter, tex kamera till skrivare, via USB.
Jag fattade som om att du ville ha datakommunikation via USB, men det du vill ha är ladduttag via USB-Type A-uttag det är en helt annan femma. Det du då behöver är vanlig 230V-matning till vanliga dosor där du sedan sätter ladduttag.
Sedan så har bl.a. mobiltelefontillverkarna mer och mer gått över till att ladda telefonerna via seriella anslutningen.
Från början klarade USB bara av max 500mA i strömuttag, spänningen har alltid varit 5V, på "senare tid" kanske senaste fem åren så har strömmatningen via USB-uttag ökat till idag ca 2,5-3A.
Bland dom första periferienheter som fanns så var det mus och tangentbord.
Edit: USBn ersatte PS2-kontakten för möss & tangentbord. (slut edit)
Det går även att koppla dator mot dator för bl.a. filöverföring via USB.
Det går även att koppla vissa periferienheter direkt mot andra periferienheter, tex kamera till skrivare, via USB.
Jag fattade som om att du ville ha datakommunikation via USB, men det du vill ha är ladduttag via USB-Type A-uttag det är en helt annan femma. Det du då behöver är vanlig 230V-matning till vanliga dosor där du sedan sätter ladduttag.
Redigerat:
Cat1 är "vanliga" tvåpars telefonledningen.
Gällande datornätverk/Ethernet så börjar för "svensson" vid Cat5 (100Mbit/s, Fast Ethernet & 100Base-TX), därefter Cat5e (funkar upp till 1Gbit/s) och idag är det Cat6 (1Gbit/s, Gigabit Ethernet/1000BASE-T).
Läs mer här, https://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel
Gällande datornätverk/Ethernet så börjar för "svensson" vid Cat5 (100Mbit/s, Fast Ethernet & 100Base-TX), därefter Cat5e (funkar upp till 1Gbit/s) och idag är det Cat6 (1Gbit/s, Gigabit Ethernet/1000BASE-T).
Läs mer här, https://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel
Redigerat:
Cat8 är väl snarare en modern uppföljare till cat6... Cat6 är de-facto standard i dag och kommer att vara så ett tag till.frityreldarn skrev:
Med cat6-kabel kan man köra 1Gb/s på 100 meter och 10Gb/s på upp till 55 meter kabel. Det är tillräckligt för dom flesta under en överskådlig framtid. Räcker inte det till så kan man ju alltid trunka några portar i ändutrustningen och få t ex 50Gb/s med 5 parallella kablar eller byta kablar till den bästa standarden som gäller den dagen... Jag har dock svårt att se vad man ska med dom hastigheterna till lokalt när den mesta trafiken ändå går ut på Internet.
Aha, okey. Man lär sig något varje dag sa alltid min mormor, och det stämmer. Nu har jag för en månad framåt.
Då blir det som jag anade, ett "vanligt" uttag med även USB. Tackar!
Då blir det som jag anade, ett "vanligt" uttag med även USB. Tackar!
cat 8 kabeln, den bör då gå från walkincloset-en ut till varje rum? För den för vidare internetuppkopplingen via den framtida inkopplade bredbandsfibern till rummen?
Men HDMI från walkincloset till rummen det är då om man har något som en dvd eller liknande som man spelar upp, och vill kunna se på i alla rummen?
Då känns kanske det överkurs?
Men HDMI från walkincloset till rummen det är då om man har något som en dvd eller liknande som man spelar upp, och vill kunna se på i alla rummen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag funderar på samma sak och undrar om inte usb-c skulle kunna ersätta CAT6 och Hdmi?
Cat6/Ethernet är det man har störst nytta av. Det mesta streamas ju via nätverk i dag och måste man överföra en viss typ av signal så finns det omvandlare som använder cat6-kabel. Det blir i längden billigast, enhetligast och mest flexibelt.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Stämmer på samtliga frågor!frityreldarn skrev:cat 8 kabeln, den bör då gå från walkincloset-en ut till varje rum? För den för vidare internetuppkopplingen via den framtida inkopplade bredbandsfibern till rummen?
Du kan läsa mer i detalj här: https://mobil.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-natverksskola.html
Tråden är 10 år gammal, men principerna stämmer fint fortfarande, och kommer göra i överskådlig framtid. Det som skiljer är kabeltypen och hur snabba apparaterna är i ändarna.
Klicka här för att svara