Det där med hur hastighet specas är lite lustigt. Jag har sett routrar som specas med "upp till 450 Mbit/s". Då menar de 300 Mbit/s på 5 GHz och 150 Mbit/s på 2,4 GHz. I princip alla klienter kopplar ju upp sig på 5 Ghz eller 2,4 GHz, så för att maxa de där specade 450 så måste man alltså köra två klienter.