Z Zakalwe skrev:
Jag köpte TP-Link routrar beggade (billigt från Tysklan) och flashade omedelbart om med OpenWRT. Så nu är det bara fantasin och kunskaper som sätter gränser.
Jo, jag blev lite nyfiken... kom över en C7 v2.0 billigt men den vägrade låta sig Flash'as med OpenWrt så jag provade dd-wrt. Det gick väl bra men långsamt web UI, så jag gjorde ett nytt försök med OpenWrt och vips hade jag en död wifi-router, som man inte kan logga in på...
Det var ju dumt. Skulle ju lagt på original sw fast en äldre? version som låtit sig flash'as...
Det blir lätt lite meckigt och lätt att göra misstag...

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jo, jag blev lite nyfiken... kom över en C7 v2.0 billigt men den vägrade låta sig Flash'as med OpenWrt så jag provade dd-wrt. Det gick väl bra men långsamt web UI, så jag gjorde ett nytt försök med OpenWrt och vips hade jag en död wifi-router, som man inte kan logga in på...
Lugn bara, sånt händer. Du har troligtvis försökt flasha om den med image som är avsedd som uppdatering. Det finns speciell image som man ska använda första gången för att flasha från OEM. Annars skriver man över bootsektorn.

C7 är utrustad med en återställningsmekanism som man kan använda för att flasha om den från en TFTP server. Man håller i resetknappen när man slår på strömmen och då går routern ut på nätet och försöker flasha från TFTP server på adressen 192.168.1.66.

TFTP restore (se till att ha rätt image den här gången):

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Lugn bara, sånt händer. Du har troligtvis försökt flasha om den med image som är avsedd som uppdatering. Det finns speciell image som man ska använda första gången för att flasha från OEM. Annars skriver man över bootsektorn.

C7 är utrustad med en återställningsmekanism som man kan använda för att flasha om den från en TFTP server. Man håller i resetknappen när man slår på strömmen och då går routern ut på nätet och försöker flasha från TFTP server på adressen 192.168.1.66.

TFTP restore (se till att ha rätt image den här gången):

[media]
Nja, jag gick ju mellan 2 olika "distributioner" och då kan man tydligen förstöra flash partitioneringen, så jag är bredd på att det kan bli krångligt. LEDarna blinkar inte som dom borde.
Får väl prova TFTP metoden, men är beredd på att det kan bli krångligt. Det kanske behövs någon rescue/initierings FW först?
Har du mer tips kan vi köra en egen tråd.

blackarrow blackarrow skrev:
Får väl prova TFTP metoden, men är beredd på att det kan bli krångligt. Det kanske behövs någon rescue/initierings FW först?
Har du mer tips kan vi köra en egen tråd.
Inte krångligt. Koppla routern till en laptop med tråd, ställ IP på laptopen till 192.168.0.66, dra igång TFTP med rätt image i kataloge, sätt på routern med reset knappen i, släpp knappen och titta i TFTP-fönstret om den börjar "suga i sig" nya imagen.

Info här:
https://github.com/snooze6/ac1750v2

OBS! Om du lyckas flasha med fel image via TFTP kommer du att skriva över U-boot och då är det bara flash-brännaren som hjälper...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur har det gått? Fick du liv i den? I värsta fall kan man koppla på en CH341A Flash-brännare direkt på chippet på routerns kretskort och flasha om "in situ".

Z Zakalwe skrev:
Hur har det gått? Fick du liv i den? I värsta fall kan man koppla på en CH341A Flash-brännare direkt på chippet på routerns kretskort och flasha om "in situ".
Jo då, nu har jag lyckats :D Routern räddad :cool:

Första lilla motgången som tog lite tid... var att laptopen saknade RJ45 port, så jag fick leta fram en USB/ Ethernet adapter. Visste jag hade en någon stans...

I Tftpd trodde jag att jag kunde välja interface (med 192.168.0.66) i huvudfönstret, men där jag gick in på Tftpd -> Settings -> Bind Tftpd to this address [192.168.0.66] så tuggade routern i sig recovery filen.

Så nu är jag tillbaka på ruta ett :oops:
https://github.com/snooze6/ac1750v2/blob/master/fuck.png

Har jag en för ny Firmware för att kunna installera annan firmware?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Installerade en äldre ArcherC7v2_en_3_14_2 (version som inte finns på tp-Links downloadsida) med tftp, sen gick det fint att installera OpenWrt.
Tack för länkar!

Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Kanon!

Nu öppnas en värld av möjligheter. OpenVPN med 256-bitars kryptering, Adblock för hela huset, DMZ-nät för en av portar, Gästnätverk...fantasin sätter gränser. Bäst av allt, switchen i Archer C7 är en "smart switch" så du kan t.ex.konfigurera egna VLAN eller fp routern att göra olika saker med paketen beroende på vilken port trafiken kommer ifrån.

Du kan också mounta en USB-hårddisk och ha den som kombinerad NAS/mailserver/webserver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.