I en annan tråd https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1329#post-3251488 tyckte jag Bredbandskollen visade misstänkt låg uppladdningshastighet. Har nu testat själv några gånger och får typiskt:

Internet-hastighetstestresultat som visar 238,73 Mbit/s nedladdning och 5,14 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska ha 250/250 och första frågan är hur de kan anse 5,14 upp vara bra när man ska ha runt 250? :rolleyes:

Sen stämmer inte uppladdningssiffran alls. Kopierar jag en stor fil får jag mellan 200 och 250 i båda riktningarna så jag skulle säga att min uppkoppling fungerar ungefär som avtalat men att Bredbandskollen visar fel.

Stämmer den för er andra?
 
harry73
Har 100/100 men nu testade jag med telefonen över wifi, och då har jag dessa hastigheter. Så Bredbandskollen mäter som den ska
Skärmbild från Bredbandskollen visar wifi-hastighetstestresultat med nedladdning på 48,84 Mbit/s, uppladdning 48,31 Mbit/s och svarstid 5,60 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon tjänstefördelare eller annat inkopplat innan din router eller går fibern direkt in i routern?
 
Redigerat:
Mäter med telefonen över wifi, har 250/100.
Funkar bra
Skärmbild av internethastighetstest med 248,79 Mbit/s nedladdning och 70,49 Mbit/s uppladdning över WiFi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa avancerad mätning och välj Websockets only.

Testa även speedtest.net

Kör kabel direkt ifrån fiberkonverteraren.

Vad får du för resultat?
 
Jag förstår att ni ungdomar har bråttom!
så här ser det ut hos mig, ADSL via kopparnätet:
Internetuppkopplingshastigheter: Nedladdning 5,98 Mbit/s, uppladdning 0,82 Mbit/s, svarstid 20,31 ms.
Fattar ni varför jag måste sitta uppe hela nätterna :D

Nä, allvarligt talat, så är det OK.
Och när vi installerade telefoni för nio år sedan sa de att max 8 Mbit/s kunde jag få, med tanke på avståndet till telestationen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Är det inte vi äldre som ska ha bråttom ;) Första "bredband" efter ISDN för ca 20 år sedan var 250 Kbit/s då 2 Mbit/s var för dyrt :D
Här är värden för en 250 Mbit/s
Internetanslutningshastigheter: Nedladdning 278,55 Mbit/s, Uppladdning 115,75 Mbit/s, Svarstid 6,80 ms.
 
Jag klarar mig knappt på 250 ner. Ska uppgradera till 500 inom kort tror jag. Jobbar mycket hemma med stora filer som ligger på central server. Värsta jag vet är laddtider
 
P pennybridge skrev:
Testa avancerad mätning och välj Websockets only. Testa även speedtest.net
Ny mätning med Bredbandskollen defaultinställning:
Internet hastighetstest resultat som visar 238,89 Mbit/s nedladdning och 7,59 Mbit/s uppladdning.

Bredbandskollen med "Endast websockets":
Internet hastighetstestresultat med nedladdning på 238,26 Mbit/s och uppladdning på 268,07 Mbit/s.

Speedtest.net:
Resultat av ett bredbandstest som visar en ping på 8 ms, nedladdningshastighet på 233.90 Mbps och uppladdningshastighet på 250.27 Mbps.

Och som sagt. Verklig hastighet vid verklig kopiering av stor fil ger ungefär rätt hastighet repeterbart i båda riktningarna...
 
A AndersS skrev:
Är det inte vi äldre som ska ha bråttom ;)
Är definitionen på äldre att man använt 1200/75? :thinking:
 
  • Gilla
so112358 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ny mätning med Bredbandskollen defaultinställning:
[bild]

Bredbandskollen med "Endast websockets":
[bild]

Då har du ju rätt hastighet från din isp iaf :) något annat som ligger i din klient och spökar för upload över http.

Har du testat en annan dator, testa även i incognito

Speedtest.net:
[bild]

Och som sagt. Verklig hastighet vid verklig kopiering av stor fil ger ungefär rätt hastighet repeterbart i båda riktningarna...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är definitionen på äldre att man använt 1200/75? :thinking:
Nej, det är 300 baud på hyrda förbindelser:cool:, kan godkännas också med mic/högtalarmodem som sattes fast på telefonluren med kardborreband efter uppringt nummer.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Min första kontakt med online shopping var via telex. Gick väl med 50 baud har jag för mig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är definitionen på äldre att man använt 1200/75? :thinking:
Tror tyvärr även 56k-modem räknas...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är definitionen på äldre att man använt 1200/75? :thinking:
Ååh, Jackie 75/1200; det var coola grejer det :love:
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.