O
tommib tommib skrev:
Det där med IPTV beror helt på om boxen man använder klarar VLAN. Den box jag har från Telia klarar inte det.
Jag har mycket svårt att tro att det finns några sådana begränsningar i boxen eftersom det är ett helt vanligt linuxsystem med allt vad det innebär. Det handlar alltså enbart om hur Telias nätverk är uppbyggt, vilken nätverksutrustning de använder och hur de medvetet valt att konfigurera allt.

J
O Steamboy skrev:
Jag har mycket svårt att tro att det finns några sådana begränsningar i boxen eftersom det är ett helt vanligt linuxsystem med allt vad det innebär. Det handlar alltså enbart om hur Telias nätverk är uppbyggt, vilken nätverksutrustning de använder och hur de medvetet valt att konfigurera allt.
Så är det väl men han pratar om själva tvboxen från Arris och den är inte avsedd för det. Rent tekniskt skulle man ju kunna bygga in en vlanswitch ihop med Arris och att den plockade ut vlan 845 men så mycket krut har den inte. Men gissar att det snart blir en box med mesh inbyggt, och samma sak i routern. Då slipper man massa trådlösa enheter.

Redigerat:
O
J Jocke Best skrev:
Så är det väl men han pratar om själva tvboxen från Arris och den är inte avsedd för det.
Jag pratar också om tv-boxen ifrån ARRIS och finns inga som helst begränsningar i den i det här avseendet utan det handlar enbart om vad Telia har valt att göra med sin mjukvarukonfiguration. ARRIS, eller Commscope som företaget numera heter, erbjuder en hårdvara samt ett linuxbaserat SDK. Den slutgiltiga mjukvaran kommer ifrån operatören eller tredje part. Det är därför Telia, Telenor och Comhem har samma box ifrån ARRIS med helt olika beteenden.

tommib
Nu står det iofs Motorola (VIP1003) på min box men sannolikt är det precis samma grej med den, dvs ett linuxbaserat system som är kundanpassat. Således har du tekniskt rätt i att boxen säkert skulle klara av att plocka ut taggade paket. I praktiken har du dock fel då boxen inte är konfigurerad så. Varför Telia har valt att göra på det sättet kan inte jag svara på, gissningsvis är det relaterat till att den måste fungera på hårdvara av typen "minsta gemensamma nämnare" hemma hos folk. Detta innebär t.ex. skräpswitchar för 99 kr från Kina som inte hanterar VLAN.

J Jocke Best skrev:
Men gissar att det snart blir en box med mesh inbyggt, och samma sak i routern. Då slipper man massa trådlösa enheter.
Hur tänkte du nu? Mesh är ju just trådlöst.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
I praktiken har du dock fel då boxen inte är konfigurerad så.
Nej. Jag anmärkte inte på vad den box du har fått ifrån Telia kan göra i praktiken. Jag förtydligade vad boxen i sig är kapabel till att göra och att begränsningen du har i praktiken inte beror på boxen utan på hur den är konfigurerar. Det finns ingen motsättning mellan de två så vi har ju egentligen inget att argumentera om! =)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
Nu står det iofs Motorola (VIP1003) på min box men sannolikt är det precis samma grej med den, dvs ett linuxbaserat system som är kundanpassat. Således har du tekniskt rätt i att boxen säkert skulle klara av att plocka ut taggade paket. I praktiken har du dock fel då boxen inte är konfigurerad så. Varför Telia har valt att göra på det sättet kan inte jag svara på, gissningsvis är det relaterat till att den måste fungera på hårdvara av typen "minsta gemensamma nämnare" hemma hos folk. Detta innebär t.ex. skräpswitchar för 99 kr från Kina som inte hanterar VLAN.

Hur tänkte du nu? Mesh är ju just trådlöst.
Jo precis men idag krävs tex en AirTies eller Technicolor 233 i var ände

tommib
O Steamboy skrev:
Nej. Jag anmärkte inte på vad den box du har fått ifrån Telia kan göra i praktiken. Jag förtydligade vad boxen i sig är kapabel till att göra och att begränsningen du har i praktiken inte beror på boxen utan på hur den är konfigurerar. Det finns ingen motsättning mellan de två så vi har ju egentligen inget att argumentera om! =)
Nej, det är riktigt. Nu vill jag iofs påpeka att när jag pratar om vad boxen är kapabel till så menar jag i vardagligt tal vad den faktiskt är konfigurerad för, inte vad den teoretiskt skulle kunna. Jag är dock själv snar på att märka ord i sådana här små detaljer så jag ska väl näppeligen klaga på att du gör det också :)

J Jocke Best skrev:
Jo precis men idag krävs tex en AirTies eller Technicolor 233 i var ände
Ja. På spåret ordmärkeri så vore då en mer korrekt formulering att du inte behöver extra utrustning för att kunna köra trådlöst.

J
tommib tommib skrev:
Nej, det är riktigt. Nu vill jag iofs påpeka att när jag pratar om vad boxen är kapabel till så menar jag i vardagligt tal vad den faktiskt är konfigurerad för, inte vad den teoretiskt skulle kunna. Jag är dock själv snar på att märka ord i sådana här små detaljer så jag ska väl näppeligen klaga på att du gör det också :)

Ja. På spåret ordmärkeri så vore då en mer korrekt formulering att du inte behöver extra utrustning för att kunna köra trådlöst.
Haha det är helt riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.