Jag vill slå ett slag för "riktig" fiber. Samma framtidssäkerhet som TP kablar, har funnits länge och kommer finnas lång tid framöver, speciellt som hela landet (och världen) nu lindas in i fiberkablar. Detta faktum (speciellt i Kina) gör att fiberprodukter massproduceras som aldrig förr, och dessa är överkomliga även för privatpersoner. Jag köpte en fibersvets från Kina till mig själv senaste julen och har dragit fiber till uthus, inne i huset och hyrt ut min svets och svetstjänster till fiberföreningen och privatpersoner. På 6 månader har jag tjänat in hela inköpet!
Att svetsa fiber är INTE svårt, det tar 5 min att lära sig (+ en del övning förstås). Lyssna inte på de som säger att det är svårt, dyrt och komplicerat. Det är det inte längre!
Köp din egna svets här: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=fiber+fusion+splicer&_sacat=0

M matsuhlen skrev:
Lyssna inte på de som säger att det är svårt, dyrt och komplicerat. Det är det inte längre!
Köp din egna svets här: [länk]
Njae, "dyrt" kommer du nog inte ifrån trots allt. 5-8-10-15 tusen är ändå inte kaffepengar för en grej man använder några gånger och som sedan får stå. Visst, det är inte femsiffriga belopp som de kostade förr, men ändå. (Och service/reparation lär inte vara gratis heller).

Plastig Optical Fiber är inte en ersättare för riktig glasfiber, FTTH/FTTx, utan något nytt - FITH, fiber i hemmet.

Som alternativ tex till cat5e längs en golvlist och runt en dörr kan man dra en platt vit "kabel" som klarar 10mm böjningsradie.

Nu börjar det komma intressanta nyheter som multimode graded index, GI-POF som klarar 300m.
100ggr snabbare än befintlig POF.
BiDi SFP modul med LC.
LC kontakter för POF som inte behöver svetsas.

Dock har dessa fibrer en annan fiberdiameter...

Jag kan inte tänka mig att man kan få TV tillsammans med bredband GRATIS men många gånger kan man iaf försöka få till en bättre deal om man ringer leverantrörerna!

K keller71 skrev:
Jag kan inte tänka mig att man kan få TV tillsammans med bredband GRATIS men många gånger kan man iaf försöka få till en bättre deal om man ringer leverantrörerna!
Postat i fel tråd?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.