Har telia 100/100 fiber och har fixat en TL-SG108E switch och vill lägga VLAN på dennna.
Min fråga är, behövs det 2st inkommande från routerns LAN portar för IPTV & Internet (243 IPTV, 250 Internet) till switchen också?
Nu tar jag Internet från Router och IPTV från fiberkonvertern för att hålla dom isär.
Behöver 3 st portar till IPTV för 3 TV-boxar för 3 rum, och Internet på 3 portar för 3 rum i respektive tvbänk.
Undrar hur inställningarna skall se ut i gränssnittet på VLAN i TL-SG108E switchen?
Vilka portar skall vara taggade el otaggade och skall PVID också andvädas på switchen?
Utrustning: Telias Technicolor TG799vac, CTS HES 3106 Plus, TL-SG108E
Min fråga är, behövs det 2st inkommande från routerns LAN portar för IPTV & Internet (243 IPTV, 250 Internet) till switchen också?
Nu tar jag Internet från Router och IPTV från fiberkonvertern för att hålla dom isär.
Behöver 3 st portar till IPTV för 3 TV-boxar för 3 rum, och Internet på 3 portar för 3 rum i respektive tvbänk.
Undrar hur inställningarna skall se ut i gränssnittet på VLAN i TL-SG108E switchen?
Vilka portar skall vara taggade el otaggade och skall PVID också andvädas på switchen?
Utrustning: Telias Technicolor TG799vac, CTS HES 3106 Plus, TL-SG108E
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fibern kommer in i CTS HES 3106 Plus?
Från "CTS HES 3106 Plus" så drar du en Ethernet från internetporten till WAN på routern (TG799vac), från LAN på routern drar du en Ethernet till en port på VLAN-switchen, den porten är kofigurerad för ett VLAN (vilket ID kvittar)
Från IP-tv-porten på "CTS HES 3106 Plus" drar du till en port på VLAN-switchen, denna port är konfigurerad för ett annat VLAN (vilket ID kvittar, bara det inte är samma som det andra).
Från första VLAN-switchen drar du en trunk (innehåller bägge VLANen) till varje VLAN-switch, dessa trunkportar konfigureras till bägge VLANen.
Från VLAN-switcharna konfigurerar du resterande portar till antingen LAN eller IP-TV
Här är en liten manual för VLAN-switchen, https://static.tp-link.com/res/down/doc/Easy_Smart_Configuration_Utility_UG.pdf
https://www.tp-link.com/us/download/TL-SG108E.html
Det finns flera trådar som handlar om VLAN.
Du kan börja med att sätta upp två VLAN för att sedan böja labba med trunken.
Edit: pedu63 raderade bort det inlägg jag svarade på, därav det ser lustigt ut, se inlägg 9 & 10 för att få lite hum.
Från "CTS HES 3106 Plus" så drar du en Ethernet från internetporten till WAN på routern (TG799vac), från LAN på routern drar du en Ethernet till en port på VLAN-switchen, den porten är kofigurerad för ett VLAN (vilket ID kvittar)
Från IP-tv-porten på "CTS HES 3106 Plus" drar du till en port på VLAN-switchen, denna port är konfigurerad för ett annat VLAN (vilket ID kvittar, bara det inte är samma som det andra).
Från första VLAN-switchen drar du en trunk (innehåller bägge VLANen) till varje VLAN-switch, dessa trunkportar konfigureras till bägge VLANen.
Från VLAN-switcharna konfigurerar du resterande portar till antingen LAN eller IP-TV
Här är en liten manual för VLAN-switchen, https://static.tp-link.com/res/down/doc/Easy_Smart_Configuration_Utility_UG.pdf
https://www.tp-link.com/us/download/TL-SG108E.html
Det finns flera trådar som handlar om VLAN.
Du kan börja med att sätta upp två VLAN för att sedan böja labba med trunken.
Edit: pedu63 raderade bort det inlägg jag svarade på, därav det ser lustigt ut, se inlägg 9 & 10 för att få lite hum.
Redigerat:
Jag måste väl hålla mig till dom här, VLAN: 243 IPTV, 250 Internet?
Men vilka skall vara taggade och otaggade och skall PVID också andvädas på switchen?
Men vilka skall vara taggade och otaggade och skall PVID också andvädas på switchen?
Nej, det behöver du inte sålänge du kopplar in dig efter CTSen, det CTSen gör är att först göra om fiberns ljus till elektrisk signal, därefter delar den upp VLANen (internet, IP-TV & IP-telefoni) till tre separata LAN.
Det är sedan dessa separata LAN du vill föra över via en kabel, då skapar du två/tre egna VLAN som bara finns lokalt hos dig, då kvittar det vilka ID du väljer.
Det är sedan dessa separata LAN du vill föra över via en kabel, då skapar du två/tre egna VLAN som bara finns lokalt hos dig, då kvittar det vilka ID du väljer.
Men från CTS gula port (IPTV) till switchen port 1 skall den vara taggad/otaggad?
Skall port 2 från switchen som går till utanpåliggande TP uttag hall ut till TP uttag storarum in på port 1 vara taggad/otaggad?
Skall port 3 från switch i hall som går till switch sovrum vara otaggad/taggad?
Och skall port 2 på switch storarum som går till tvbox vara otaggad/taggad?
Och port 3 på switch storarum som går till switch sovrum vara otaggad/taggad?
Skall porten 5 på switch hall som går från/till router (internet) vara taggad/otaggad?
Skall porten 6 i switch hall som går till port 5 i switch storarum vara taggad/otaggad?
Skall porten 6 på switch storarum som går till switch i TV-bänk port 1 vara otaggad/taggad?
och skall PVID också andvädas?
Och en trunk är?
Skall port 2 från switchen som går till utanpåliggande TP uttag hall ut till TP uttag storarum in på port 1 vara taggad/otaggad?
Skall port 3 från switch i hall som går till switch sovrum vara otaggad/taggad?
Och skall port 2 på switch storarum som går till tvbox vara otaggad/taggad?
Och port 3 på switch storarum som går till switch sovrum vara otaggad/taggad?
Skall porten 5 på switch hall som går från/till router (internet) vara taggad/otaggad?
Skall porten 6 i switch hall som går till port 5 i switch storarum vara taggad/otaggad?
Skall porten 6 på switch storarum som går till switch i TV-bänk port 1 vara otaggad/taggad?
och skall PVID också andvädas?
Och en trunk är?
Redigerat:
Ang trunk, såhär står det i manualen jag länkade till "Port trunk is used to combine a number of ports together to make a single high-bandwidth data path, which can highly extend the bandwidth. The bandwidth of the trunk is the sum of bandwidth of its member ports.", alltså två eller fler VLAN i en och samma kabel.
Du kan köra ID 1 som internet (ditt egna LAN) eftersom ID 1 inte går att ta bort.
Jag kan se om jag har kvar någon info/bild på hur jag hade våra VLAN-switchar konfigurerade när vi hade IP-TV, det blir tidigast i kväll.
Du kan köra ID 1 som internet (ditt egna LAN) eftersom ID 1 inte går att ta bort.
Jag kan se om jag har kvar någon info/bild på hur jag hade våra VLAN-switchar konfigurerade när vi hade IP-TV, det blir tidigast i kväll.
Tack,
Menar man med TRUNK att det blir som en hel kabel mellan start och mål, som mellan port 2 switch hall och port 1 switch storarum för IPTV, och port 5 switch hall till port 5 switch storarum för Internet?
Choose the menu Switching→Port Trunk to load the following page.
Jag hittar inte TRUNK nånstans bland mina inställningar?
Oki tydligen kan man skapa TRUNK grupper under LAG.
Menar man med TRUNK att det blir som en hel kabel mellan start och mål, som mellan port 2 switch hall och port 1 switch storarum för IPTV, och port 5 switch hall till port 5 switch storarum för Internet?
Choose the menu Switching→Port Trunk to load the following page.
Jag hittar inte TRUNK nånstans bland mina inställningar?
Oki tydligen kan man skapa TRUNK grupper under LAG.
Redigerat:
Jag tror det har blivit mer komplicerat än vad det måste.
Det kan vara förvirrande med VLAN och hur du konfigurerar det men det är egentligen ganska simpelt. Försöker förklara men om jag inte lyckas tillräckligt väl får du gärna ställa frågor så ska jag försöka förklara bättre.
Förenklat förklarat terminologin:
VLAN = Virtual LAN.
Taggat = Osynligt och kräver utrustning som förstår VLAN.
Otaggat = Synligt och fungerar för alla nätverksenheter.
Exempel:
Sätt VLAN ID 2 och detta som untagged på port 1,2 och i en switch. Dessa två portar kommer sitta i ett eget nätverk och inte kunna kommunicera med övriga portar som normalt har VLAN ID 1 untagged.
Sätt VLAN ID 2 Taggat på port 3 så kommer detta nätverk skickas ut på port 3 men måste sättas som untagged på en port och kräver att någon utrustning senare i kedjan skickar ut det som untagged för att utrustning som inte förstår VLAN ska kunna plocka upp det (exempelvis en vanlig TV Box)
Sätt VLAN ID 2 untagged (otaggat) på port 3 så kommer detta nätverk finnas där på samma sätt som det finns i port 1 och 2.
Detta avgör också hur du behöver konfigurera en serie med switchar, om dom inte förstår VLAN kan du skicka ut ett taggat vlan som den bara kommer skicka vidare och inte bry sig om. Om den förstår VLAN behöver du tagga vidare det så att säga.
Hur du bör konfiguera:
Det du vill göra är att få din port för IPTV att ta sig till slutpunkten där din digitalbox står utan att gå i samma nätverk som övrig datatrafik är att du behöver skapa ETT vlan till (exempelvis ID 2 såvida inte detta använd), låt övrigt gå i ett och samma nätverk.
Du ska troligen inte heller koppla denna port via din router.
Som jag förstår det på din beskrivning och som det brukar vara så har du en specifik port där ett nät för IPTV kommer otaggat från leverantör.
Du ska då konfigurera en port OTAGGAD med ett VLAN. ID, namn spelar ingen roll. Detta i din första nätverksswitch och för den port som är kopplad till angiven IPTV port i din "fiberswitch".
Sen vill du skicka detta nät vidare "osynligt" och då ska du tagga detta nät på den port där det går vidare dit du vill ha ditt nätverk för IPTV (eller flera portar om det är flera TV-boxar på olika portar). Ditt vanliga nätverk ska fortfarande vara otaggat på denna port. (dvs troligen untagged VLAN 1 och tagged VLAN 2 i mitt exempel)
I den switch där dina tv-boxar sitter ska du sätta otaggat nätverk med ID 2 enligt mitt exempel och övriga portar ska vara untagged VLAN 1 (vilket de troligen redan är).
Sedan för de switchar som finns mellan den första och sista så behöver du konfigurerar OM swtichen har stöd för VLAN. Då behöver du sätta ditt IPTV Vlan som taggat på de portar som är en uplink till den annan switch som har en TV-box på sig.
Hoppas det reder ut frågan, och som sagt fråga gärna om något är otydligt.
Det kan vara förvirrande med VLAN och hur du konfigurerar det men det är egentligen ganska simpelt. Försöker förklara men om jag inte lyckas tillräckligt väl får du gärna ställa frågor så ska jag försöka förklara bättre.
Förenklat förklarat terminologin:
VLAN = Virtual LAN.
Taggat = Osynligt och kräver utrustning som förstår VLAN.
Otaggat = Synligt och fungerar för alla nätverksenheter.
Exempel:
Sätt VLAN ID 2 och detta som untagged på port 1,2 och i en switch. Dessa två portar kommer sitta i ett eget nätverk och inte kunna kommunicera med övriga portar som normalt har VLAN ID 1 untagged.
Sätt VLAN ID 2 Taggat på port 3 så kommer detta nätverk skickas ut på port 3 men måste sättas som untagged på en port och kräver att någon utrustning senare i kedjan skickar ut det som untagged för att utrustning som inte förstår VLAN ska kunna plocka upp det (exempelvis en vanlig TV Box)
Sätt VLAN ID 2 untagged (otaggat) på port 3 så kommer detta nätverk finnas där på samma sätt som det finns i port 1 och 2.
Detta avgör också hur du behöver konfigurera en serie med switchar, om dom inte förstår VLAN kan du skicka ut ett taggat vlan som den bara kommer skicka vidare och inte bry sig om. Om den förstår VLAN behöver du tagga vidare det så att säga.
Hur du bör konfiguera:
Det du vill göra är att få din port för IPTV att ta sig till slutpunkten där din digitalbox står utan att gå i samma nätverk som övrig datatrafik är att du behöver skapa ETT vlan till (exempelvis ID 2 såvida inte detta använd), låt övrigt gå i ett och samma nätverk.
Du ska troligen inte heller koppla denna port via din router.
Som jag förstår det på din beskrivning och som det brukar vara så har du en specifik port där ett nät för IPTV kommer otaggat från leverantör.
Du ska då konfigurera en port OTAGGAD med ett VLAN. ID, namn spelar ingen roll. Detta i din första nätverksswitch och för den port som är kopplad till angiven IPTV port i din "fiberswitch".
Sen vill du skicka detta nät vidare "osynligt" och då ska du tagga detta nät på den port där det går vidare dit du vill ha ditt nätverk för IPTV (eller flera portar om det är flera TV-boxar på olika portar). Ditt vanliga nätverk ska fortfarande vara otaggat på denna port. (dvs troligen untagged VLAN 1 och tagged VLAN 2 i mitt exempel)
I den switch där dina tv-boxar sitter ska du sätta otaggat nätverk med ID 2 enligt mitt exempel och övriga portar ska vara untagged VLAN 1 (vilket de troligen redan är).
Sedan för de switchar som finns mellan den första och sista så behöver du konfigurerar OM swtichen har stöd för VLAN. Då behöver du sätta ditt IPTV Vlan som taggat på de portar som är en uplink till den annan switch som har en TV-box på sig.
Hoppas det reder ut frågan, och som sagt fråga gärna om något är otydligt.
Jag är ingen teoretiker utan praktiker och vill gärna ha allt på ritning eller bild tyvär.
Vi tar VLAN 243 som är IPTV och VLAN 250 som är Internet.
Så om jag ser på min ritning och mina switchar som kan hantera VLAN och som heter HALL och STORARUM.
Så på switch "hall": port 1 som går till CTS skall vara otaggad,
Port 2 som skall gå till switch "storarum" port 1 skall vara taggad, ska port 1 på switch "storarum då vara taggad?
Port 2 switch "storarum" skall vara otaggad, den går direkt till en tvbox.
Port 3 switch "storarum" skall vara otaggad, det går till en switch "sovrum" som inte hanterar VLAN.
Port 3 switch "hall" som går till switch "sovrum" och som INTE förstår VLAN skall vara otaggad?
Port 5 switch "hall som går till Router LAN1 skall det vara otaggad?
Port 6 switch "hall" som skall gå till Port 5 switch "storarum" skall vara taggad, går till en switch "tvbänk" som inte förstår VLAN.
Måste jag skillja på dom bådas VLAN ID som är taggade och otaggade åxå tex Internet 1 "taggad" Internet 2 "otaggad, IPTV 1 "taggada", IPTV 2 "otaggad"?
Så om jag ser på min ritning och mina switchar som kan hantera VLAN och som heter HALL och STORARUM.
Port 2 som skall gå till switch "storarum" port 1 skall vara taggad, ska port 1 på switch "storarum då vara taggad?
Port 3 switch "storarum" skall vara otaggad, det går till en switch "sovrum" som inte hanterar VLAN.
Port 3 switch "hall" som går till switch "sovrum" och som INTE förstår VLAN skall vara otaggad?
Port 6 switch "hall" som skall gå till Port 5 switch "storarum" skall vara taggad, går till en switch "tvbänk" som inte förstår VLAN.
Måste jag skillja på dom bådas VLAN ID som är taggade och otaggade åxå tex Internet 1 "taggad" Internet 2 "otaggad, IPTV 1 "taggada", IPTV 2 "otaggad"?
Redigerat:
Jag är ingen teoretiker utan praktiker och vill gärna ha allt på ritning eller bild tyvär.
Det var därför jag försökte förklara, du gör det mer invecklat än vad det är.P pedu63 skrev:Jag är ingen teoretiker utan praktiker och vill gärna ha allt på ritning eller bild tyvär.
Untagged och taggedd är inte olika VLAN det är olika sätt att distribuera VLAN.
I en switch skapar du ett VLAN
Exempel:
ID: 243
NAME: IPTV
Detta nätverk finns ju i switchen men är inte utkopplat på några portar.
Du du då sätter ex:
Port 1 UNTAGGED VLAN 243
Port 2 UNTAGGED VLAN 243
Port 3 TAGGED VLAN 243
Då kommer följande hända:
Port 1-2 kommer ha VLAN 243 UNTAGGED, dvs synligt och allt man kopplar in där kommer få detta nätverk.
Port 3 kommer ha VLAN 243 TAGGED, dvs osynligt och endast utrustning som kan hantera VLAN kommer se det och kunna göra något med det.
Det är alltså samma VLAN oavsett om det är taggat eller otaggat, du har alltså tänkt fel när du skapat två olika VLAN för untagged och tagged.
Ska bara installera lämplig programvara så ska jag göra en skiss till dig, men om du förstår grundprincipen kommer du inte ha några problem att göra detta själv. Det är egentligen busenkelt men kan vara förvirrande om man inte förstår vad det är
Du kan även se att du har ett VLAN som heter Default med ID 1. Så är det alltid i utrustning, detta VLAN finns untagged på alla portar som default och jag föreslår att du använder detta för din datatrafik så kommer du inte behöva bry dig om att konfigurera något alls utöver ditt VLAN på IPTV.
Men som sagt, ska skissa upp det åt dig så det blir enklare att förstå, återkommer.
Jag förstår det i praktiken hur det funkar och hur jag vill ha det, men det är i teorins text jag går på nit
tyvär.
Du kan använda denna mall och fylla i på för respektive switch (hall, storarum), bara spara ner.
Du kan använda denna mall och fylla i på för respektive switch (hall, storarum), bara spara ner.
Redigerat:
Det är utanpåliggande TP uttag hall och ett i stora rummet, det går en kabel i skenor mellan uttagen.
Det går ut 2 st kablar i det uttaget i stora rummet IPTV och sen en till INTERNET, men jag tar ut INTERNET från ROUTERN. Det verkar missvisande i ritningen längst ner, men det skall bli så i framtiden är det tänkt med 2 uttag på varje.
Det går ut 2 st kablar i det uttaget i stora rummet IPTV och sen en till INTERNET, men jag tar ut INTERNET från ROUTERN. Det verkar missvisande i ritningen längst ner, men det skall bli så i framtiden är det tänkt med 2 uttag på varje.
Redigerat:
Okej då förstår jag, ärligt talat så har du rört ihop detta enormtP pedu63 skrev:Det är utanpåliggande TP uttag hall och ett i stora rummet, det går en kabel i skenor mellan uttagen.
Inget illa menat men jag tror faktiskt att du behöver läsa på lite mer hur VLAN fungerar om du vill kunna ändra saker sedan eller koppla om.
VLAN är till för att köra flera nätverk i en och samma kabel utan att nätverken ska ha kommunikation imellan dessa. Om du förstår grunderna kan du koppla ihop detta mycket enkelt.
Exemepl: Du har kopplat två portar från din första switch till två kablar i dosan märkt med Telia. Det är inte nödvändigt och gör då VLAN helt onödigt, troligen har Telia satt upp det så hos er för att man ska kunna plocka ut sitt TV nätverk helt utan att konfigurera VLAN.
Förstår inte heller varför du har en switch i sovrummen? Du tar bara ut nätverk till IPTV där, då kan du likaväl koppla en kabel direkt in i boxen från uttaget som den gula kabeln går till. Eller använder du dessa två switchar endast för att kunna förlänga kabeln?
Så återigen tillbaks till grunderna:
Taggat = osynligt
Du kan skicka ut flera nätverk taggat i en port och således med en nätverkskabel.
Otaggat = synligt
Du kan bara ha ett otaggat nätverk på varje port, men du kan ha ett otaggat nätverk ihop med ett eller flera taggade nätverk på en och samma port och kabel.
Om du är mer praktisk än teoretiker så kan du ta dina två switchar med VLAN stöd och testar, se vad som händer. Bästa sättet att lära sig
Det du behöver konfigurera är VLAN på bägge switcharna (dvs VLAN 2, VLAN 1 finns alltid)
Sedan sätter du tagged/untaggedd enligt nedan
VLAN Switch 1 (Hall)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till Techicolor router, internet)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till CTS, IPTV)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (länk till Sovrum 1)
Port 4 - Untaggedd VLAN 1 / Taggedd VLAN 2 (länk till stora rum port 1 i dosa)
Port 5 - tom
Port 6 - tom
Port 7 - tom
Port 8 - tom
VLAN Switch 2 (Stora rum)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till hall port 1 i dosa)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till tvbox stora rum)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (Länk till sovrum)
Port 4 - Untagged VLAN 1 (länk till Switch i TV-bänk)
Port 5 - tom
Port 6 - tom
Port 7 - tom
Port 8 - tom
Resultatet blir att dina två switchar i sovrum kommer endast ha nät för IPTV, om du vill ha vanligt internet där får du skaffa två switchar till med VLAN stöd och konfigurera.
Notera också att du alltså bara ska ha EN kabel till dina två dosor som jag frågade vad det var. Finns ingen anledning att köra två kablar (förutom för högre hastighet, men jag hade inte brytt mig om det om jag var du, är det Gbit switchar så kommer det räcka gott utan)