2 331 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ubiquity frågor
Hej Lite frågor.
Måste alla AP i ett ubiquity nätverk vara anslutna till trådbundet eller räcker det att en är det och så förlänger de två andra?
Kan t ex 2 vara trådanslutna och den tredje vara förlängare?
Är följande isåfall en given konfiguration (som jag har förstått det så följer det med någon sorts strömadapter som ar poe uttag i ena änden?).
1 x Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+ (För att styra alltet och sedan utöka med kameror)
2-3 x Ubiquiti UniFi UAP-AC-HD - AC2600 / PoE / MIMO för att få bra täckning.
- Koppla ck + en ap till asus routern (som man stänger av wifin på).
- Ställa ut de två andra på strategiska platser i huset UTAN trådbundet nätverk?
Måste alla AP i ett ubiquity nätverk vara anslutna till trådbundet eller räcker det att en är det och så förlänger de två andra?
Kan t ex 2 vara trådanslutna och den tredje vara förlängare?
Är följande isåfall en given konfiguration (som jag har förstått det så följer det med någon sorts strömadapter som ar poe uttag i ena änden?).
1 x Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+ (För att styra alltet och sedan utöka med kameror)
2-3 x Ubiquiti UniFi UAP-AC-HD - AC2600 / PoE / MIMO för att få bra täckning.
- Koppla ck + en ap till asus routern (som man stänger av wifin på).
- Ställa ut de två andra på strategiska platser i huset UTAN trådbundet nätverk?
Det trodde jag också tills jag såg detta:
Och denna: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-UAP-Configuring-Wireless-Uplink
Det verkar som det följde med någon manick som kunde ge den PoE via ett vanligt eluttag?
Därav frågan.
Det verkar som det följde med någon manick som kunde ge den PoE via ett vanligt eluttag?
Därav frågan.
Vissa UAP-AC-modeller kommer med en PoE-injektor, men jag tror inte att AC-HD gör det. Du får i så fall köpa en separat.C Csms skrev:
Måste säga att det känns liite overkill att ladda på med 3 st HD-accesspunkter.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 200 inlägg
Det går att förlänga trådlöst (Wireless Adoption i verktyget), men det är ingen bra lösning. Nätverkskabel till varje access-punktär rätt väg att gå. Om du ändå skall förlänga trådlöst kan du lika gärna sätta en ”Lite” och spara några kronor.
Det följer med en 48V-injector till HD, åtminstone på årets modeller. Även Pro och LR har injector inkluderad.
Det följer med en 48V-injector till HD, åtminstone på årets modeller. Även Pro och LR har injector inkluderad.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Funkar "Cloud Key" med vilken router som helst? Trodde det var USG bara?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 200 inlägg
Lika enkelt att ha Unifi-controllern som programvara (Java) i sin dator eller smartphone om man har normala behov. Går även att installera på en del NAS.
https://www.ui.com/download/unifi
https://www.ui.com/download/unifi
Det är bekvämt med en Cloud Key, men inte nödvändigt.
Efter 8 år med mjukvaru Controller på en VmWare ESXi och problem med att databasen blev korrupt och inte gick att rädda köpte jag en Cloud Key. Mycket trevligt att bara koppla in den i Unifi switchen med POE och sen fungerar det, mycket enkelt med uppdateringar också. Men man betaler ett litet överpris för en rätt enkel hårdvara.
Jag tycker det är värt det om man har USG, Unifi switchar och ett antal UAP:ar då man får kontinuerlig övervakning och ett gränssnitt som alltid är tillgängligt även om man inte är hemma.
Och skippa HD modellerna, köp ett 5-pack AC-lite istället, du kommer få bättre täckning, jag får 800Mb mot internet med AC-Lite. HD modellerna är bra om man har riktigt många användare i samma lokal, typ Eurovision final
Efter 8 år med mjukvaru Controller på en VmWare ESXi och problem med att databasen blev korrupt och inte gick att rädda köpte jag en Cloud Key. Mycket trevligt att bara koppla in den i Unifi switchen med POE och sen fungerar det, mycket enkelt med uppdateringar också. Men man betaler ett litet överpris för en rätt enkel hårdvara.
Jag tycker det är värt det om man har USG, Unifi switchar och ett antal UAP:ar då man får kontinuerlig övervakning och ett gränssnitt som alltid är tillgängligt även om man inte är hemma.
Och skippa HD modellerna, köp ett 5-pack AC-lite istället, du kommer få bättre täckning, jag får 800Mb mot internet med AC-Lite. HD modellerna är bra om man har riktigt många användare i samma lokal, typ Eurovision final
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 200 inlägg
Köper du UniFi AC Lite, tänk då på att en injektor inte följer med. Då blir det att ha PoE i switchen och Lite klarar sig standard PoE (15W). Pro, LR och HD behöver PoE+ (25,5W) för att ge full AC, vilket vissa av UnIfi:s egna switchar inte levererar.
Klicka här för att svara