Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Fiano1: [citat] Tack för snabb svar. Vi tänker tv/digitalbox via sladd i vardagsrum. Stationär dator i sovrum/barnrum och någon typ av sladd över till hus nr 2 som gör möjligt för wifi där. Vi är inte intresserade av högtalare/ljud i rummen utan mer möjlighet att kunna utnyttja fiber till telefon/ipads överallt. Pengar är en stor del i våran renovering så det får inte dra iväg för
ViktorHg: [citat] Snacka om nödlösning, hoppas du inte gör så i näten. Anledningen till att man har duct är för att kunna blåsa om, och just slippa dåliga lösningar. Roligt med en svetshylsa i ducten den dagen den grävs av närmare skåpet och fibern är tvärstum när man ska försöka blåsa ur. Och att eltel säger att dom misslyckats att skarva fibern var mest troligt för att dom inte fått
ViktorHg: Som Blammo länkade är det SC/UPC-SC/UPC (stor blå till stor blå), men se för guds skull till att du inte råkar ta på eller damma ner kontakten efter du tagit lös dammskyddet innan du stoppar i den i uttag/konverter, då blir det väldigt hög dämpning, och då behöver en tekniker komma och tvätta.
jalbage: @eribi, ja precis. Tänker göra ett ordentligt upplägg från början för att sedan kunna få ut trådat där det behövs. TV dosorna är enkla att bara byta. Annars finns det väldigt lite draget i väggarna. Kör idag på en AP AC lite som jag nog kompletterar med en PRO eller HD.
Workingclasshero: [citat] Nej, sitter med kabel. Har en padda, men har inte provat den ännu...
hahalj: [citat] Ok. Verkar finnas olika åsikter i ämnet. Men bra, behöver inte fundera så mycket på detta då, rimlig böjning och allt blir bra.
tttomten: Utan att veta exakt vad som står i stadgarna och avtal verkar det ganska korrekt. Styrelsen har utrett frågan och tidigare beslut gäller fram tills nytt beslut tas-styrelsens ansvar är att informera medlemmarna och överlämna beslutet. Beslutet är således medlemmarnas ansvar.
harry73: När vi byggde huset (modulhus med krypgrund) la vi tomrör under grundmuren för att t ex kunna dra el till trädgården. När fibern kom, fick de använda ett tomrör och nu sitter fiberdosan i krypgrunden. Ethernetkabeln går genom annan tomrör upp i huset. Stora fördelen är att fiberdosan aldrig kommer att sitta i vägen + att de inte behövde göra hål i fasaden. Nackdelen är att när
blackarrow: Har du 1 eller 2 Cat6 kablar till varje rum? Har du 7 kablar till rummen behöver du en 8 portars switch vid ditt "normskåp". De fast monterade kablaget i huset brukar man ju vilja ansluta i en patchpanel. Router och switch samt patchpanel att ansluta kablarna i tar en hel del plats. Till det behövs ett "mediaskåp". Visst finns det switchar på DIN-skena för industribruk, men de är dyra, har
anis16: [citat] Kan hålla med om Teltonika är ett bra val. De kan även mäta inkommande spänning och skicka sms med intervall eller vid gränsvärden vilket är trevligt för att övervaka batteriet. Har möjlighet att automatiskt skicka "topup" eller "fortsätt" om ni når maximal dagsvolym på unlimited abonnemang.
mexitegel: Det är det som kallas instant karma ;):crysmile:
Zakalwe: [citat] Det är egentligen fullt möjligt att bygga fungerande segmenterat nät av konsumentprylar. Du kan t.ex. ta tre TP-Link Archer C7, flasha om dem med OpenWRT, använda en som router och två som AP. De har fullt konfigurerbar 4-portars switch inbyggd som man kan tagga med olika VLAN.
Noun: [citat] Glöm inte att informera att en backuprutin behöver skapas så att personen inte hamnar i samma sits längre fram.
MathiasS: [citat] AP = Accesspunk = en pryl som bara skapar ett trådlöst nätverk, WIFI. Sådana kan antingen anslutas med kabel till dit nätverk, eller trådlöst via en annan AP eller till en router med trådlös funktion, och därvidlag är det bättre att ansluta den med kabel om möjligt.
MathiasS: Jag valde pro före lr, men båda lär funka utmärkt för dig. Till huset 100m skulle jag ta ett par nanobeams https://www.senetic.se/product/NBE-5AC-GEN2 Har kört sådana i flera år nu på 60m, sjukt stabilt och riktigt bra fart. Kan du inte gräva till 20m huset kanske ett par nanos till är den billigaste lösningen, men UI borde ha något som kan ta emot från båda husen också, har inte
Mikaelzii: [citat] Köpte det av bredbandsbolaget numera Telenor. 16000kr. Telia ville ha 22. Bindningstid 12 månader men riktigt bra nykundserbjudanden på bredband och tv så det blev mycket billigare via telenor. Samma företag som gräver/installerar.
Hank_Ö: [citat] Det låter som en klockren lösning. Visste du att de rören fanns där eller upptäckte du det nyligen?
Anders_Nilsson: [citat] Prova igen: https://www.digitaltvexperten.se/forstarka-mobiltackning/52-forstarkare-repeaters/3g-repeater-for-det-lilla-kontoret-villan-15dbm
merbanan: Det man kan göra med POF är att dra den i elrör, men i övrigt löser inte produkten något problem tillräckligt bra och billigt. Man kan oftast klara sig med kablat. Jag har t ex lyckats dra 3st cat 5e kablar i ett vp16 rör, vanligtvis så ryms 2 st men bara man är lite klurig så går det oftast att hitta lite kreativa lösningar. Om man t ex klarar sig med 100mbit så behöver man bara
Jocke Best: Bra förslag ovan. Annars har jag ett par sådana här liggande sedan dreamboxtiden ehum ... Du kan få dom mot frakt om du vill. Den gör om wifi till rj45. Alla utom Daniel fattar vad jag menar nu;)
nino: Jag har också 3lgh Fibernätägaren blåste in en fiber som går att dela upp på 6 eller om det var 7lgh Sitter nån låda på väggen vid elcentralen, därifrån har jag själv dragit fiber i gamla rören för teletråd, sen kom dom och svetsa i båda ändar. Då det fanns indraget till andra huset på gården så kostar det 5000/lgh att efteransluta och jag kan vänta med den 3de lgh tills
useless: Börja med att undersöka möjligheten att få bidrag. Kolla med både länsstyrelsen och jordbruksverket. Det finns lite olika bidrag för olika delar av anläggningen etc. Utan bidrag blir det troligen för dyrt för att motivera alla i byn att vara med och betala.
Mats: Som vanligt så beror det lite på men fiberdosor brukar vara relativt svårflyttade så jag rekommenderar att man sätter dem på en plats man känner sig säker på inte ska användas till annat. Brevid elcentralen är en sådan plats då det är sällan man flyttar hela centraler. Vill man sen ha sin it knytpunkt någonannanstans så går det bra dra bara tomrör mellan punkterna. tex 2X20 mm
Stefan1972: Går inte skärmen att löda så kanske det var rostfri tråd ? Det går inte att mjuklöda.
petersv: Om man tvunget vill ha kontaktdon direkt på enkardeliga nätverkskabelar så finns det särskilda kontaktdon. De vanligaste kontaktdonen i handeln är avsedda för flerkardeliga (mjuka) ledare och har större risk att få dålig kontakt med tiden om de används med enkardeliga.
Johnwinroth: [citat] 5370e har inte stöd för det tyvärr Men Davado är ju fina grejero
elmont: Det handlar ju inte bara om att få till tvära böjar, det är näst intill omöjligt att få i dragfjäder och tråd om man gör för tvär böj. Men som jag skrev tidigare gör böjen "diagonalt" över hörnet, dvs en böj på varje vägg (två nittio graders böjar) så kan man välja vilken bockradier man ska ha.
A-Man_08: Ja det ska fungera om du kopplar den till porten för tv på tjänstefördelaren, det blir samma sak som att utöka antalet portar dock enfast för tv om du bara ska ha en box så behövs ingen switch.
snuttjulle: [citat] VoIP och annan typ av realtidstrafik får prioriteras och görs. Annars skulle inte många tjänster funka.