A
AndersS: Du har noterat att din leverantör är Telia efter byte från annan operatör- Gäller det både för fiberanslutning och som tjänsteleverantör? Vilka tjänster har du beställt från Telia? Bor du i hus med villafiber eller lägenhet? Gärna en bild på fiberboxen och hur det är anslutet.
14 svar · 4,8k läst
·
4488x3261
4488x3261: [citat] Klockrent, den blir det. Tack!
2 svar · 1,3k läst
T
TheGame: Använd aldrig epost från en leverantör, det är ett sätt för dom att "binda" dig. Samma sak använd aldrig din arbetsgivare epost adress privat. Det var väll mer vanligt förr när folk ville visa att dom jobbade på ett fancy företag när man skrev upp sig på barnens klass email lista i skolan.
20 svar · 3,6k läst
G
gunsven: [citat] Tack för svar! Det känns tryggt i sig att kabeln då är skyddad i sig men vi är mer oroliga att vi inom något år ska glömma bort exakt placering av kabeln och råka gräva av den. Med ett "bredare" yttre kabelskyddsrör hoppas jag att vi då skulle upptäcka kabeln innan den grävs av. //MVH G S
6 svar · 4,3k läst
·
G
GargamelSE: [citat] Någon sekunds fördröjning, men så är/var det även på tivon som körde med sladd. Rent av värre med tivon.
11 svar · 8,6k läst
A
A-Man_08: [citat] Som i sina yngre dar när tog ut en öppnad mjölk ur kylskåpet å drack direkt ur förpackningen, ibland hostade man till.
11 svar · 2,5k läst
A
A-Man_08: Vi har ju fått två bra exempel på varför dom som svarar måste ställa dom här basic frågorna. :)
65 svar · 10,7k läst
W
witten: WiFi-samtal prioriteras även om det är bra mobiltäckning så du kan testa så länge du har WiFi.
3 svar · 1,8k läst
J
Jocke Best: [citat] Om man inte har behov av att se sport etc på tv utan bara vill följa lite serier etc kan jag mycket starkt rekommendera Kodi med ett addon som heter Retrospect. Det har nyligen börjat uppdateras automatiskt igen och är helt legitimt ur Kodis synvinkel eftersom det kan hämtas i deras vanliga repository. Varenda svensk kanals playutbud ligger där och det streamas från kanalernas egna
44 svar · 7,1k läst
·
N
najks: Som tex den du länkade till.. då behöver jag alltså 2st sådana riktade mot varje nytt hus? hur är det med inkopplingen av den, skall den direkt till routern då, och isf måste jag ju byta router då denna Dovado Tiny är extremt sparsmakad med kopplingsmöjligheter!
5 svar · 2,9k läst
dadid
dadid: Innebär det att du även fått möjlighet att utvärdera inomhusmpontage? Det är denna som behöver trimmas en aning: https://www.dustinhome.se/product/5010673244/dwr-921
2 svar · 2,8k läst
I
ikeo: hmm man kan väl kicka ut telias technicolor, inte enkelt kanske men det går. I förra lgenheten så hade jag min egen router det var ju iofs standard nätverks kabel till lägenheten och inte fiber men jag kan inte se att det skulle vara nåt större problem om det var fiber heller. Det var ju dock lite piller med att splitta vlanen för att få tv'n att funka.
4 svar · 3,2k läst
A
alfista: [citat] OK, 219 Mbit/s med kabel direkt till leverantörens burk är för dåligt, förutsatt att det då inte är datorn som är flaskhalsen. Mätningar via WiFi känns inte relevanta för den här situationen om du misstänker att det är dålig fart till exempelvis PS4 som är ansluten med kabel. Vad får du för fart om du testar med datorn i det uttaget? Den enkla kabeltestaren visar om man
23 svar · 3,1k läst
·
jberndes
jberndes: [citat] Tack för info och länkar. Jag har titta på liknande saker.
20 svar · 22,5k läst
S
skaraborgsfakir: Fast Ethernet .. då får man vara riktigt om man får 90 Mbit
49 svar · 9,0k läst
·
blackarrow
blackarrow: Comhems modemkabel är en ”antenncoaxkabel” med F-kontakter i båda ändar. https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/antennkabel-f-kontakt
1 svar · 4,2k läst
blackarrow
blackarrow: Här frågar alla mig om jag ”leker” med internet.:oops: 100% packet loss till Telias båda DNS-servrar som routern får automatiskt. Med Googles DNS konfigurerat i routern funkar det igen. :cool:
9 svar · 2,2k läst
R
Runnis: Du kan inte gå från ett annat teleuttag? Dom hänger ju ihop.
5 svar · 983 läst
Nikola79
Nikola79: tack som fan :)
5 svar · 3,7k läst
A
aksgir: I live on number 12 and number 10 (empty plot), number 8, number 6, number 7 have same offer to get fibre with 20k price and the delivery for that will be from Aug, 20 to Nov, 20 and the offer I have will be installed in 3-4 months so by July, 20 it should be finished. I checked their offer on https://bestall.oppenfiber.se/ I asked the customer service at oppenfibre If I can have fibre at the
2 svar · 967 läst
blackarrow
blackarrow: TS får förtydliga frågan. Vi vet inte om TS fråga avser att använda en WiFi-router som Repeater, Accesspunkt eller 2 routrar med kabel emellan utan wifi. TS kanske har någon 3-in-1 produkt som går att konfigurera om, eller tänker köpa något nytt. Svårt att veta, men jag gissar vilt på återvinning/återanvändning av nån gammal router och tipsar om denna tråd Använd en WiFi router
8 svar · 3,0k läst
JLyck
JLyck: Kopplade in routern och AP igår. Lite strul, skyller dock på min låga kunskap, men efter lite knåpande med att ändra datorns ipadress och lite sådant så löste det sig. Märker dock att antalet kablar ökar en del ifall man inte har en POE switch, får nog fan investera i en sådan snart.
30 svar · 3,8k läst
·
Blsdisciple
Blsdisciple: Haha Känns som att vissa bolags kundtjänster drivs av (samma)politiker. Får svar som låter bra utan att betyda ett skvatt eller t.o.m total lögn. Lyckas man bara få dom kontakta nån av deras tekniker så e det fixat inom par min.
31 svar · 6,7k läst
J
Jimman811: Nu funkar det Tack alla för tips och idéer. Fick tag på en riktig kabel och bytt ut från kopplingsdosa till nya positionen för fasta uttaget. Den första jag hade va flera kardeler.
29 svar · 3,3k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Det ska skarvas 1:1. Färg mot färg.
2 svar · 680 läst
S
Anonymiserad 138107: [citat] Nej då. det funkar bra.det blir ingen värme där
28 svar · 7,8k läst
·
nstorck
nstorck: Du har ett utmärkt system och kommer klara allt du någonsin behöver inom förutsebar framtid. 1 Gb/s är jättesnabbt ut på nätet. För att det ska funka måste men ha bra grejer hela vägen. En Edgerouter är utmärkt, men jag tyckte den var lite svår att konfigurera. (Det berodde på att jag försökte få VPN att fungera). Har bytt till UNIFI serien från samma tillverkare. Fantastiska
14 svar · 2,1k läst
·
V
ViktorHg: [citat] Jo, det gäller att ha koll, men man lär sig ordningen på elkos efter ett några stycken så det högg till i ögat direkt, men då slapp du lite felsökning i framtiden :)
34 svar · 6,5k läst
·
Skogspromenix
Skogspromenix: Tips om du ska dra en större mängd kabel. Snåla inte på rördimensioner, beroende på hur djup switch du har, flytta bak korgmutter-skenorna i skåpet och använd trådledare. Finns både i 19" utförande och enkla som man sätter på sidorna om det finns plats i skåpet. Jag föredrar keystone, och AMP, men det är bara en smaksak. Lycka till!
14 svar · 4,0k läst
A
Autodidak1: [citat] Men då betyder det att 20-30% bryr sig och där är det kanske dom 2 budgivarna som lyfter priset 500.000:-? Hade självklart satsat på fiber (och har gjort det)
14 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.