Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
gråsten: Så är det också i en del fastigheter med många lägenheter. Fibern går till en fiber/ethernet konverter med switch i källaren, sedan distribueras internet per lankabel till lägenheter och kontor och de individuella routrarna.
alexk: Off topic: Tusen tack för alla svar - jag är överväldigad av responsen och aktiviteten i forumet (mitt första inlägg, även om jag sedan många år läser trådarna)! On topic: min fundering var främst om någon kände igen uttaget och den modifiering som gjorts. Jag har inte följt hur kablarna går bakom - de ser ut att dras i separata VP-rör, då den hemmagjorde verkar försvinna åt
gråsten: Och eftersom nätoperatören kör med 1gigabit SFP i båda ändar är WAN grön så länge något ljus går igenom. Kan fortfarande vara en dålig svets.
mxjolle: Återkoppling... Det blev lite gott å blandat men i grova drag drogs inkommande internet i vprör under isoleringen på vinden. Gick sen ner i väggen vid trappen då den innehöll mycket luft och trappspaljen från 70-talet. Så switch och patchpanel sitter numera under trappen. Till tv.n gick jag via samma vägg och sen vidare i befintliga golvlister. Körde med en cirkelsåg fram och
MathiasS: Sweet Home! heter den. https://play.google.com/store/apps/details?id=sweesoft.sweethome&gl=SE Jag hade den inställd så att så fort jag var uppkopplad på hemma-wifi och laddade telefonen så började den synca bilderna mot min NAS.
klimt: Det ursprungliga problemet är löst, tack till alla som gjort att jag nu bättre förstår hur Apple TV fungerar och vilka möjligheter som finns att ändra inställningar.
Kaliz: Tack för alla tips och kunskap!! Jag har bra med uppslag nu för att ta mig vidare. Ska försöka uppdatera tråden med resultatet. Dock har jag lite panel och fönsterbyte före i kön så räkna med att det blir höstens arbete. /KaliZ
crazytok: Ja det kommer ju mest vara musik det används till, och surfa lite uppgifter om olika projekt! :) Och såklart Byggahus!! (y)(y)
alfista: Rekommenderar varmt skarvmodulen som @blackarrow länkar till monterad i lämplig ram. Garanterat minst huvudvärk, både vad gäller montering och tillförlitlighet.
Nygge72: [citat] Snyggt. Tack för din info och bra beskrivning!
Hemmakatten: Tack för all hjälp tidigare! Nu fungerar det utan problem. Fiber i huset sedan ett halvår. Fortfarande kvar mitt Comviq- abonnemang som kostar 1/3 av vad ett portugisiskt abonnemang kostar. Comviq säger i sina villkor att man bara får ha ett abonnemang i ett år om man är utomlands. Väntar på att de ska spärra kontot, men tänker inte säga nåt.
SPR: Fått svar av Telia. De har inte undertext på sina playprogram. Riktigt dåligt. Svårt för de med nedsatt hörsel. Andra operatörer klart detta.
Mac_attack: [citat] Gick på runt 3000 kr. Var väl 30-60 minuters jobb :)
Claes Sörmland: Även om denna tråd bottnade i problem med produkten så inspirerade den mig att köpa än fjärde Asus Lyra Mini till gästhuset. Så hur gör man (jag) då för att installera den steg för steg? 1. Stäng av de tre gamla Asus Lyra Mini-enheterna (De kan ställa till problem om de är påslagna, se nedan). 2. Först uppdatera den nya Asus Lyra så att firmware blir kompatibelt med AiMesh (som
blackarrow: Välj en kontakt som är specad för mjuk kabel om det är det du tänker använda. Det är viktigare än om den är verktygsfri eller ej. Tex denna från Kjelle klara både och. Beroende på rum och placering så kan jag rekommendera lite enklare fast uttag för halvpermanent installation. Det har väldigt låg bygghöjd och kabeln går ut åt sidan vilket kan vara bra om man har någon möbel
gråsten: Den där starthjälpen har nog ett litiumjonbatteri. Min erfarenhet av ett par boosters är att de förstörs av att stå på kontinuerlig laddning (hoppsan, kom just på att jag har en booster med laddning som jag därför fjärrstyr och att laddningen var på sedan två dagar så jag stängde av den nu). Jag satsar på ett bilbatteri där en solpanel går in relästyrt om nätströmmen
jorblad: [citat] Mackdelen med den är att man inte kan konfigurera den via unifi gränsnittet som man konfigurerar accesspunkten via annars fungerar den bra.
AndersS: Det är bara en skarv för att gå från 7 mm utomhusduct till 5 mm inomhusduct, du får aldrig skarva fiber i en sådan skarvhylsa.. Fiber skarvas med svetshylsa som sedan ska vara fixerad i någon skarvbox där fibern även ska vara slingad.
Slangfil: [citat] Om en tekniker hävdar att han behöver mer fiber att skarva på så är det en ren lögn. Priset låter helt rimligt dock!
stigarn: Här har du: https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/
Johan456: Det ser ut som att det ligger modularuttag, RJ45-honor innanför. Tidigare ägare kan ha snäppt loss dem från ramen för att de ska rymmas bakom TVn. Snäpp loss ramen genom att sätta en liten spårmejsel kl.6 under datauttaget och bryt försiktigt. Anslut sedan en patchkabel till uttaget och för ut den genom ett av hålen i plastramen. Klart! :D
Boilerplate4U: https://www.nyteknik.se/digitalisering/tre-lanserar-sveriges-forsta-publika-5g-nat-6981877 https://www.mobil.se/nyheter/tre-oppnar-5g-nat-i-stockholm-sa-kan-du-bli-en-av-100-som-far-testa
ajn82: [citat] Man får såklart lagra det krypterat, precis som du bör göra om du lägger upp det på en webbtjänst också