M Markarbetaren skrev:
Jag blev lite orolig att jag klamrat sönder en kabel eller något för plötsligt slutade fibern att fungera. Men Telias fiber verkar ligga nere runt om i Sverige just nu vad det verkar enligt inläggen i en annan tråd:dizzy:
Hemsidan har nog kraschat av alla som försökt nå den.
Funkar om man byter dns server

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag åkte till grävföretaget och frågade vilken färg min duct skulle ha?
Det var vit, så jag fick med mig 22 meter som jag grävde in från gatan då jag hade grävmaskin i annat ärende, ducten drogs ända in till mediaskåpet.
Jag drog ducten i VP-rör. Lämnade 1 m ute vid gatan och lät den andra ändan hänga ut ur mediaskåpet. När allt var grävt och kopplat i gatan kom ett nytt gäng som blåste i fiber, andra svetsade fiber i kvarterets skåp. När allt var klart kom en person hem och svetsade fiber, satte upp mediaomvandlaren och loggade in klart.
Anslöt min dator och kom in på en sida där man kunde ansluta till valfri leverantör.
Nu blev det ett race inom en vecka hade alla stora leverantörer besökt mig! Comhem, viasat, boxer, Telia.
Det blev Telia 1000/1000 i 3 månader 199:-/ månad för då får man en häftigare router, före 3 månader så ändrade jag till 100\100.
Har aldrig haft ett avbrott på internet sedan man började med modem i början av 1990-talet
De senaste åren har jag med
M Markarbetaren skrev:
Oj, ingen aning, hur ser jag det?
Jag bara pluggade in patchkabeln och kollade med bredbandskollen.

EDIT:
Hittade en siffra som säger 1500 MTU.
Wifi i datorn stödjer max 57Mbit/s, så där förstår jag att det inte orkar med.
1500 är Ethernets ramstorlek - den ska inte påverka din hastighet (förutom i vissa fall)
men vilken typ av kabel mellan konverterar-router och router-dator ?

Längd router-dator ? (Borde iofs om det är en riktigt gjord Cat 5e kabel inte spela någon roll.)

P petersv skrev:
Jag vet inte det. Mina föräldrar har 1Gbit/s och de kommer ofta upp i 250-800 Mbit/s berodde på vad det är som laddas ner. De högsta hastigheterna var förvisso när min far behövde installera en Linux-distribution för några kurser han gick.

500 Mbit/s kanske man inte så ofta kommer upp i, man jag brukar ofta komma upp i de 150Mbit/s som mitt trådlösa nät tar slut vid här hemma. Med kabel är det uppåt 200 Mbit/s.
De där hastigheterna är mycket beroende av hur mycket sändande maskin orkar med och naturligtvis kapaciteten i nätet på vägen.

Hämtades linux-installationen från exv acc i umeå så lär det vara 10 GBit eller bättre hela vägen från deras server till kopplingen mellan sunet och din leverantör.

(Nej, jag har inte just nu ordning på hur bra prestanda acc har fått till... men exv deras ftp huvudmaskin har dubbla 10Gbit interface... , de kan mycket väl ha den farten hela vägen till överlämningspunkten till universitetets nät därefter är det sunet...)

Beroende på använda switchar så kan man även dra till med trunkning av ethernetlänkarna.... trunkning är när flera fysiska länkar slås ihop till en virtuell dvs om man har 10 GBit länkar som delar av en sådan : 20 GBit eller bättre (beroende på hur väl exv switch(arna) fungerar.)

Redigerat:
M
S skaraborgsfakir skrev:
1500 är Ethernets ramstorlek - den ska inte påverka din hastighet (förutom i vissa fall)
men vilken typ av kabel mellan konverterar-router och router-dator ?

Längd router-dator ? (Borde iofs om det är en riktigt gjord Cat 5e kabel inte spela någon roll.)
Jag hittade specen på mitt kort och den säger max 100mbit/s. Jag använder bara Cat 6-kablar.
Sonen hade 517mbit/s när han provade på sitt PS4 imorse. För det som jag använder internet till så märker jag ingen större skillnad om det är 10mbit/s eller 100mbit/s.

Fast Ethernet .. då får man vara riktigt om man får 90 Mbit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.