L
P petersv skrev:
Det är en ren myt att ftp eller sftp måste vara jordad för att inte fungera som antenn. En ftp med oansluten skärm är vida överlägsen den bästa utp. Med korrekt ansluten skärm är den ungefär lika mycket bättre igen.
Jo det låter rimligt men kostar man på sig en FTP-kabel känns det dumsnålt att inte gå all-in och köra med korrekt ansluten skärm så långt det är möjligt i den fasta installationen. Men som de flesta redan är överens om behöver man ha en rejält "smutsig elmiljö" för att det ska vara någon fördel rent bandbreddsmässigt. Därför står tillsynes TS alternativ mellan en Cat6 UTP i ren koppar eller den något billigare varianten med Cat6 UTP med CCA.

Själv valde jag faktiskt PIMF hemma just för att få en smäckrare kabel än cat6a-utp samt att jag hade för långa sträckor och för stora buntar kablar för framtida 10Gbit/s över cat6.

I många fall är pimf (s/ftp) mindre känslig för omild behandling under installationen men är i gengäld omständligare att kontaktera.

Har nu dragit en del kablar via de gamla telefonuttagen. Har 5 kablar redo men nu ska jag koppla vidare dem till det rum där jag ska ha nätverkscentralen Har kopplat allt via vinden. Dock så fanns det inga telefonuttag i vardagsrummet. Hittade däremot 2 stycken antennuttag som jag kan använda istället men märkte att de gick via golvet och inte upp på vinden. Funderar på att se över hur de går ner i grunden eller inte, och isåfall kanske dra den vägen till centralen.

Så här såg det ut när jag skruvat av locket till telefonuttagen:
Öppet gammalt telefonuttag med utdragna kablar på en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här såg det ut på vinden då jag hittat rören som telefonkablarna gick i:

• Telefonkablar och isolering på ett vindsgolv där kablarna går genom ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde för övrigt så att jag skar upp rören, tejpade nätverkskabel på de gamla telefonkablarna och fiskade upp nätverkskablarna via telekablarna på vinden. Funkade rätt smärtfritt ändå förutom att det tar på psyket att riva runt uppe på vinden i all ull och försöka hitta rätt

Jag sågade upp ett hål upptill i väggen lodrätt ovanför där jag ville ha nätverksuttaget. Sedan lade jag in rören i väggen den vägen och så upp på vinden och dra kabeln vidare. Sedan lade jag igen hålen upptill med apparatlock.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.