jberndes jberndes skrev:
Jag tolkade det som att han har samma önskemål som oss.
"Jag har alltså indragen fiber till huset och nu vill jag dela denna anslutningen till två separata nätverk"
Förvisso men det kom senare i texten div frågor om olika ip adresser och om ts hade hyresgäster och så....Annars kan man ju nästan se ett fast som ett nätverk och ett trådlöst som ett annat och det är ju inga problem att sätta upp rent tekniskt. Inte heller två fasta antar jag. Man kan väl proppa in hur många routrar och grejer man vill antar jag så länge bandbredden räcker.

• Gilla
jberndes
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men det kom senare i texten div frågor om olika ip adresser och om ts hade hyresgäster och så....Annars kan man ju nästan se ett fast som ett nätverk och ett trådlöst som ett annat och det är ju inga problem att sätta upp rent tekniskt. Inte heller två fasta antar jag. Man kan väl proppa in hur många routrar och grejer man vill antar jag så länge bandbredden räcker.
Vi bor i dag i ett hus som har så och när gästerna som bor i ena huset kopplar upp sig mot nätverkat via wifi men de ser/når min macmini server osv. Det är därför vi vill separera med två nätverk.

jberndes jberndes skrev:
Vi bor i dag i ett hus som har så och när gästerna som bor i ena huset kopplar upp sig mot nätverkat via wifi men de ser/når min macmini server osv. Det är därför vi vill separera med två nätverk.
jo men det handlar ju mer om att konfigurera den utrustningen du har.......brukar finnas massor med inställningsmöjligheter i ganska så enkla grejer.

• Gilla
jberndes
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo men det handlar ju mer om att konfigurera den utrustningen du har.......brukar finnas massor med inställningsmöjligheter i ganska så enkla grejer.
Så är det nog. =) Vi får se när vi flyttat in i nya huset hur det blir, men fart blir det i alla fall. Glad påsk!

Jag gjorde enligt det som Fippe C rekommenderar en bit upp.

Den hårdvara jag har i dagsläget är följande:
  • 1st Ubiquiti UniFi USG (samma som du själv länkar till)
  • 2st Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W
  • 3st Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro
  • 1st Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+
Och sen gällde det att läsa på om vlan och följa div guider för att få till det :)

• Gilla
Fippe c och 2 till
  • Laddar…
ErOx ErOx skrev:
Jag gjorde enligt det som Fippe C rekommenderar en bit upp.

Den hårdvara jag har i dagsläget är följande:
  • 1st Ubiquiti UniFi USG (samma som du själv länkar till)
  • 2st Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W
  • 3st Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro
  • 1st Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+
Och sen gällde det att läsa på om vlan och följa div guider för att få till det :)
Tack för info och länkar. Jag har titta på liknande saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.