Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Anonymiserad 305191: Hej, Jag har en mediacentral med fiberboxen, patch paneler och antenn siganlsplitter redan monterade i den. Jag skulle nu själv vilja montera minst en nätverksswitch för att kunna dra nätverkskablar till patchpanelerna samt att jag skulle vilja sätta ditt min philips hue brygga också; dessa har dock vanliga väggmonteringshål på baksidan. Mediacentralen har en plåt med massa hål och en
Lenza: Nätverkskabel till tvättstugan är väl inte så konstigt, men NAS hör den verkligen hemma där? Dra inga otillåtna skarvkablar med el själv mellan rum till gruppcentralens plats. Det är ett litet enkelt jobb för en elektriker att göra rätt från början, att koppla direkt från gruppcentralen. Att dra kabel genom lättbetong är väl inget speciellt med, bara man väljer borra så det
merbanan: NBase-T är specifierat för 2.5Gbit på cat5e och 5Gbit på cat6. Så låt det vara om du har annat att lägga din tid på. Du kan ju alltid tänka om när du skaffat en NAS som klarar 10GBit och kabeln inte räcker till.
A-Man_08: Om det är failover du är ute efter så kan du installera carp som är likvärdigt med VRRP och HSRP. Man sätter upp en virtuell gateway som pekar på en primär resp sekundär gateway. Det fungerar rätt bra.
Jocke Best: Om du har ett uttag i din router inne så kopplar du ena änden i den och sedan köper du en accesspunkt och kopplar in den i garaget. Edit, tvåa på den. Själv har jag snöat in på Google wifi men det kräver att du köper 2.
calvin82: Tack det låter ju lovande. Ska se om jag kan fiska ut den utan att såga sönder halva väggen ;)
HansomeHanson: Tack för svar! "vi". Misstänker att du jobbar för en nätägare. :D
Bronken: Hej igen. Tack för allas råd (ingen nämnd, ingen glömd). Nu funkar det hur bra som helst att se marksända basutbudet utan box och antennförstärkare :-). Vad gjorde jag då: 1) Läste manualen men hittade då ingenting som överensstämde i menyerna på TV'n. Stressad!! 2) Såg dock en liten rad som sa ungefär "Vid fabriksåterställning görs en automatisk kanalsökning" - så jag gjorde
TowaTei: [citat] Nja, de gör snarare vad de kan för att säkerställa att boxen går att nyttja i de egna näten, och dit hör att hårdkoda vissa adresser och liknande för att slippa vara beroende av att tex pyttesmå stadsnät i Korpilombolo skulle kunna ge boxarna rätt info via dhcp istället. :) Ett av kruxen med ”riktig” muticastbaserad IPTV är nämligen att det, som vi tidigare varit inne
blackarrow: [citat] Ja, skippa Telias router. Sitter din Google wifi direkt i media omvandlaren kan det väl inte bli bättre, mindre grejer som kan krångla kan det inte bli, bara en nätverkssladd :D Har du stängt av Wi-Fi i Telias router, så kan den inte störa Googles wifi. Inga andra wifi, grannar, andra prylar som micro som kan störa? Jag hade tittat vidare på placering av noderna. Hur många
kristofer12345: [citat] Om du ser hur jag satt in dom i kopplingen kan du ju säga om de är rätt!?:) Mvh
elmont: Eller en elektriker som till 99% drar all data i villor/lägenheter/mindre och lite större affärslokaler/mindre och lite större industrier och mindre och lite större kontorsbyggnader.
petersv: Jag drog ner en tråd i röret och sedan in genom stosen. Sedan satte vi in dosan i väggen, fälde ur stosen och ruckade röret (styrt av tråden) uppifrån vinden tills den gick i. Nu sitter det rör hela vägen.
Jakerlund: https://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/teliasense
gråsten: Varför ska man inte medge kanalisation till angränsande fastigheter? Det skulle inte bli någon fiber i Sverige om alla resonerade så. Det viktiga är att läsa på avtalet och se vad kanalisering innebär. Vägra skrivning som kan leda till ledningsrätt.
Runnis: Jag är oxå intresserad av Unifi grejerna även deras utomhuskameror. I dagsläget kör jag med en Asus RT-AC88U som bara går och går, tror ja köpte den 2016 el 2017 den var i alla fall rätt ny på marknaden. Den sitter pluggad direkt i mediaomvandlaren. Har Telia 100/100 och får ut ca 125/125 över wifi. Aldrig att den går ner i hastighet eller tappar uppkoppling. Är uppvuxen med Dlink
Thomas': Lägg in Merlin mjukvara i Asus routern, det borde lösa mycket av dina problem, Asus står inofficiellt bakom denna mjukvara. en Ubiquity förstärker nätet bra, kör en själv. Men torde inte vara problemet om du stundvis har väldigt bra flöde. Låter mer som mjukvaran i routern.
gråsten: Den här ersättningen för markupplåtelse har införts efter det att jag och andra som byombud ordnade 400 markavtal i två socknar på mellersta Öland. På södra Öland hade IP Only stora problem med kyrkans ägor i Kastlösa eftersom det är stiftets ekonomiska råd i Växjö som bestämmer. De vägrade att gå med på gratis upplåtelse eftersom det finns principbeslut om avkastning
Mats: [citat] Om man skulle lägga den "naken" så möjligen men lägger man den i rör/slang så har jag aldrig stött på några fuktproblem
Tess20: Tack alla, problemet är nu löst. Loop från inkommande till router i Vrum.
Mats: [citat] Lite knöligt då den är fastmonterad men det ser ut som på den här (fast i svart då) https://www.ebay.com/p/19007873936?iid=112706466288&rt=nc [citat] Hade ingen bra bild på det men om du tittar noga på bilden ovan så går det att se delar av ett skruvhuvud. Jag har helt enkelt satt skruvar från utsidan genom väggen på dosan och sen sitter de skuvarna i "öronen" på
DaNor: [citat] Tack för ett bra svar!
J P: Köpte en mindre kontorsfastighet med indragen fiber till ca 30 kontorsplatser. Eftersom jag skulle bygga om fastigheten till 3 st lägenheter och behålla ett litet kontor så krävde Telia att jag skulle betala ny anslutningsavgift vilket ej var förhandlingsbart om jag skulle få fiber. Fibern var redan indragen i fastigheten men behövde flyttas till ett lämpligare ställe på andra sidan
AndersS: Eller i en gammal stadsdel med stenlagda gator där ducten fanns förberedd på ena sidan av huset men kunden ville bestämt att den skulle dras från andra sidan fastigheten, dvs riva 40-50 m kullersten och kulturminnesmärkt område. Kunden var i kontakt med olika enheter inom kommunen och fick tydliga Nej. Ändrade då till att säljare "lovat". Slutade med att kunden fick erbjudande om att
gråsten: Keystonemoduler för fiber är små plastblock som gör att man kan koppla SC eller LC kontakter ända till ända.
nerdybynature: Enligt manualen så har TVn stöd för CA-modul men mamma valde IP-boxen så det spelar inte så stor roll. Tack för att ni delar med er av er kunskap!
gråsten: OK om det går att pinga en custom port så är det inte ping de använder men bara kallar det så eftersom kunderna förmodligen enbart känner till ping. Det är klart att det går att nå utrustning via port forwarding förutsatt att man använder rätt metod - och att utrustningen medger undersökningen. Det står dock inget på deras hemsida om att man kan pinga via forwarded ports. Kan du
AndersS: På vissa finns och det har även funnits klistermärken som skulle sättas på.
gråsten: Man måste ha publik ip adress för att nå nätverket och dess kameror utifrån med port forwarding. För Telias del kräver det abonnemang. Det går inte att få publik adress med kontantkort som fylls på.