Hej alla!
Jag och min fru köpte ett hus på landet, där det sitter en fiberdosa monterad på väggen i vardagsrummet. Kabel utgenom väggen..... Fast när vi vill skaffa internet via fiber, påstår bolaget som "äger" fiberboxen att vi ej har fiber inkopplat?????? Hittade gamla papper där förra ägaren står som intressent av fiber indragning och vittnesmål av både grannar o anhöriga till förra ägaren att det är indraget o betalt..... Hur mycket gör bolagen i förberedande inför senare installation, till en kostnad av 20tkr (kostade 15tkr för grannen att få in fiber)??

Mvh Thomas

• Fiberanslutningsdosa på vägg med synlig kabel och ej inkopplad fiber i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till det priset bör/ska du ha fiber indraget. Är det öppen fiber får man sedan välja en operatör som du betalar en månatlig avgift till.
Har du testat att ansluta en dator till något nätverksuttag?

Har samtalat med ägaren av "fiberboxen" och de påstår att det ej är indraget......Men varför sätter man då in nätfördelarboxen, med kabel ut genom väggen.....?

En fråga som bara nätföretaget kan svara på.

Bara att börja leka detektiv o kolla i gamla papper o uppsöka byalaget, som drev frågan om indragningen av fiber till fastigheterna!

Jag hade många och långa samtal med fiberleverantör och operatör förra året. Det visade sig att de klantat sig när de kopplat in och förväxlat lite fastighetsbeteckningar. Allt fungerade fint till dess folk flyttade och sa upp sina abonnemang och nytt folk skulle koppla in sig igen.

Har du verifierat med fiberleverantören med de id:n du har på boxen? Om det är mac-adress eller vad de vill gå på? Och hur svarar dom på frågan att förra ägaren har lyckats få en fiberbox installerad utan att ha en tråd indragen (för jag antar att du har en fiber in genom väggen?)?

Sitter det en dosa på utsidan av väggen?
IP-Only som exempel körde med det installationsförfarandet att installera i fastighet före man grävde och blåste fiber.
Men har tidigare ägare betalat 20.000 ska det vara inkopplat.

Enligt grannen så kostade det 15tkr då o nu skulle jag få betala 20tkr. Ingen dosa på väggen, utan ett rör ner i marken. Förra ägaren hade frågat grannen och bror om hur hon skulle göra när det var fråga om inkoppling fiber och ALLA sa åt henne att göra det....Om jag inte skulle varit intresserad att ha fiber indraget i huset, skulle jag inte heller vilja ha en ful dosa mitt på väggen!!!!! Börjar tro att fiberföretaget vill luras!!!

Tror att du har fiber indraget, ta gärna en bild på utsidan. Vilka lampor lyser på medieomvandlare?

Enligt....Gästabud staden är det inte inkopplat. Leverantör kan inte koppla in heller

A AndersS skrev:
Tror att du har fiber indraget, ta gärna en bild på utsidan. Vilka lampor lyser på medieomvandlare?
Rödmålad trävägg med slitage vid basen, synlig grund och gräs i förgrunden.
Skapa konto
A AndersS skrev:

T Thomasjennyolsson skrev:
[bild]
Går kabel genom väggen o vidare i "röret" på utsidan... 15878895121542070243715.jpg
Skapa konto

A AndersS skrev:

"allt OK"
En elektronisk enhet med symboler och lysdioder för strömtillstånd, OK-status, batteri och nätverksaktivitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.