Men vad är egentligen "kass" nedladdning? Du kan ju aldrig få mer än 100Mbit/s med de switcharna du har så det är ju inget bredbandsleverantören kan lastas för.
När du kom upp i 219 Mbit/s, var det trådlöst? Anslut i så med en frisk kabel direkt mellan dator och leverantörens utrustning, där skall du (om datorn orkar med) få nära nog exakt den fart du beställt.

D09
13th Marine 13th Marine skrev:
Kolla också så att man kopplat in alla fyra paren. Använder man bara två får man bara 100Mbit.
elektrikern kopplade vägguttagen och jag är faktiskt osäker på om hur han gjorde med dessa :)

jag gjorde de lösa anslutningarna och då la jag dom enligt anvisningar från kjell&co hemsida cat5 och rj45.

får öppna upp och kolla vägguttagen :)

alternativt köpa en nätverks testare kostar inte många kronor. jag köpte min på kjell för några hundra om jag inte minns fel :)

D09
A alfista skrev:
Men vad är egentligen "kass" nedladdning? Du kan ju aldrig få mer än 100Mbit/s med de switcharna du har så det är ju inget bredbandsleverantören kan lastas för.
När du kom upp i 219 Mbit/s, var det trådlöst? Anslut i så med en frisk kabel direkt mellan dator och leverantörens utrustning, där skall du (om datorn orkar med) få nära nog exakt den fart du beställt.
219Mbit/s var med dator och en kort nätverkskabel direkt till fiberroutern.

Wifi precis brevid min trådlösa router (time Capsule) var 122,86 ned och 88,58 upp 12,43ms.

wifi i v-rummet bredvid hallen var
118,91/84,32 och 12,37ms

wifi sovrumet på loftet var 40,23/37,58 med 12,14ms

D09
I ikeo skrev:
alternativt köpa en nätverks testare kostar inte många kronor. jag köpte min på kjell för några hundra om jag inte minns fel :)
en sådan?

• Dibotech kabeltestare för nätverkskabel med master och remote enheter visade på en e-handelssida med pris och kundomdömen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nåt sånt ja kostar inte så mycket och kan vara bra att om man klipper kabel själv

D09
I ikeo skrev:
nåt sånt ja kostar inte så mycket och kan vara bra att om man klipper kabel själv
En sådan har jag :)

Den visar väl bara att det finns kontakt, den analyserar inte signalkvalitén.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
219Mbit/s var med dator och en kort nätverkskabel direkt till fiberroutern.

Wifi precis brevid min trådlösa router (time Capsule) var 122,86 ned och 88,58 upp 12,43ms.

wifi i v-rummet bredvid hallen var
118,91/84,32 och 12,37ms

wifi sovrumet på loftet var 40,23/37,58 med 12,14ms
OK, 219 Mbit/s med kabel direkt till leverantörens burk är för dåligt, förutsatt att det då inte är datorn som är flaskhalsen.

Mätningar via WiFi känns inte relevanta för den här situationen om du misstänker att det är dålig fart till exempelvis PS4 som är ansluten med kabel. Vad får du för fart om du testar med datorn i det uttaget?

Den enkla kabeltestaren visar om man fått rätt tråd på rätt plint, vilket är ett bra första steg, den visar dock inte hur väl kabeln klarar högre frekvenser (= högre hastigheter). Slutresultatet beror på själva kabelns egenskaper, kontaktdonens egenskaper och hur noga man varit när man gjort kontakteringen. Exempelvis skall man vara försiktig att inte vira upp paren för långt och gärna hålla paren ungefär lika långa.

Har man gjort ett noggrant jobb och testaren visar att alla fyra par är rätt kopplade kan en Cat5 kabel klara 1 Gbit/s om du har haft lite tur med kvaliteten på komponenterna, i synnerhet som man i normala hem har kablar som är betydligt kortare än det som standarden kräver att man skall klara.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.