Hej, såhär ser anslutningen ut utifrån idag. Jag är inte särskilt nöjd med att kablarna är helt oskyddade och vem som helst skulle kunna gå förbi och klippa av den. Vad hade ni gjort , vad finns det för smarta lösningar.
Telia Company ska vara ansvarig och såhär såg det ut när jag flyttade in. Så jag är osäker på om det är husägaren eller Telia Company som ansvarar för detta.A AndersS skrev:
Känns märkligt att entreprenören som gjorde installation accepterat lösningen, men många är de utförande.
Du kan gräva ned den vita kanalisation och sedan lossa "plåtburken* på väggen och vika in den gröna ducten (fiberslang).
Eller så ringer du fiberoperatör (Telia) och felanmäler installation, om du får betala eller inte för åtgärd är nog beroende när installationen gjordes.
Du kan gräva ned den vita kanalisation och sedan lossa "plåtburken* på väggen och vika in den gröna ducten (fiberslang).
Eller så ringer du fiberoperatör (Telia) och felanmäler installation, om du får betala eller inte för åtgärd är nog beroende när installationen gjordes.
Skulle själv sannolikt borrat nytt hål i ca 45 grader och sett till att hålet vinklas ner under marken iaf några cm. Insidan är minst lika viktigt att det är vettigt gjort där med. I borrat hål kan man ta t.ex. PEM16 slang där dukt får träs in i vid omdragningen. Den typ av åtgärd får man som fastighetsägare helt och hållet stå för själv, då det är på tok för krångligt och tidsödande för en montör som är på plats 20 min. Givetvis ska hålet i huset tätas ordentligt vid båda mynningar runt PEM slangen, samt vulkband kan användas vid PEM avslut där dukten möts. Montör gör sedan notering om avvikelser i installation, men då får du något vettigt istället för spektakel till kopplingsbox utvändigt.
Det där kommer gå sönder direkt om du så ens snuddar den så ring till ägaren av den och säg att skyddet trillat av och de behöver göra en åtgärd.
Sen måste du vara på plats när teknikern kommer, hela fibern kan slitas i stycken då du bara närmar sig med spaden så det gäller att börja en bit ifrån men den kan däremot ligga grunt hela vägen.
Något måste ha blivit fel i kommunikationen här och minsta snedsteg kommer kosta multum.
Sen måste du vara på plats när teknikern kommer, hela fibern kan slitas i stycken då du bara närmar sig med spaden så det gäller att börja en bit ifrån men den kan däremot ligga grunt hela vägen.
Något måste ha blivit fel i kommunikationen här och minsta snedsteg kommer kosta multum.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Oj, här tar vi i från knäna!E El-Löken66 skrev:Det där kommer gå sönder direkt om du så ens snuddar den så ring till ägaren av den och säg att skyddet trillat av och de behöver göra en åtgärd.
Ja minsann, den som skriker högst vinner!
jaha.. Jag satt och ögnade igenom trådar.E El-Löken66 skrev:Det där kommer gå sönder direkt om du så ens snuddar den så ring till ägaren av den och säg att skyddet trillat av och de behöver göra en åtgärd.
läste detta och blev nyfiken.
Kan inget om fiberinstallation, men varför skulle det kosta multum?
Går det inte att byta ut fibern från skarv?
Eller måste den bytas hela vägen från omkopplings central?
Angående din anslutning är det en synnerligen usel sådan, den gröna ducten som innehåller själva fiberkabeln är dessutom för kraftigt böjd då böjradien inte bör överstiga 30 cm.
Hade det varit hemma hos mig hade jag tagit bort plåtlocket, grävt ner skyddsslang med fiberduct med korrekt böjradie och återmonterat plåthuven, samt tagit det försiktigt utifall UV:ljuset gjort det hela bräckligt.
Hade det varit hemma hos mig hade jag tagit bort plåtlocket, grävt ner skyddsslang med fiberduct med korrekt böjradie och återmonterat plåthuven, samt tagit det försiktigt utifall UV:ljuset gjort det hela bräckligt.
Nja, så lätt går inte fibern av som ligger skyddad inne i den gröna ducten.
Men visst kan ducten vara känslig om det varit så här under längre tid och solbelyst. Har sett en duct som blivit lämnad i slinga mot en solig vägg under 1-2 års tid bli så spröd att den sprack när den skulle rullas.
Sedan kan ts installation vara blåst med mikrokabel som t.ex. har kevlarförstärkt skal (eller liknande) istället för vanlig blåsfiber. Den typen av fiberkabel får förläggas utan duct in i fastigheten.
Men jag håller med om att man ska vara försiktig och jag skulle tagit en första dialog med fiberägaren.
Men visst kan ducten vara känslig om det varit så här under längre tid och solbelyst. Har sett en duct som blivit lämnad i slinga mot en solig vägg under 1-2 års tid bli så spröd att den sprack när den skulle rullas.
Sedan kan ts installation vara blåst med mikrokabel som t.ex. har kevlarförstärkt skal (eller liknande) istället för vanlig blåsfiber. Den typen av fiberkabel får förläggas utan duct in i fastigheten.
Men jag håller med om att man ska vara försiktig och jag skulle tagit en första dialog med fiberägaren.
Utan att vara expert själv men vad jag förstått från andra trådar så går det utmärkt att skarva fiber men att göra det lönar sig inte på så kort kabel som det brukar vara från koppling upp till enskild villa. Sedan verkar det vara något med att lägga ner skarven i jorden igen som inte lockar.Maskintok skrev:
Men fibern är inte så ömtålig som någon tidigare verkar få det att låta som. Höll själv på att slita av min med en hakka som jag körde in under kabeln o slut fram den med (misstag då jag skulle gräva ner rör för att leda bort vatten från en stupränna och inte visste att fibern var dragen i konstig riktning).
Fiber kan oftast blåsas om från närmaste anslutningspunkt, vilket kan vara ett skåp/brunn.Maskintok skrev:
Men avståndet kan variera beroende var installationen är, tar vi villaområden är väl 50-300 m normalavstånd.
I glesbygd/landsbygd kan det vara längre avstånd.
Sedan kan fiber vara mera eller mindre svårblåst så redan vid första fiberblåsningen om man haft otur, illa förlagd duct, långa avstånd, etc, kan det behövt tas grop/ar på vägen för att kunna blåsa fram fiber.
Men rent generellt kan nog en omblåsning, inkluderat svetsning i båda ändar hamna på 5000-10000 kr.
Bara ett förtydligande, fibern är känslig men det du träffat på är fiberslang/duct som man skyddar fiber och som det är den som man blåser fiber i. Vanligt i villaområden för markförläggning är duct 7/3,5 dvs 7 mm diameter med ett hålrum av 3,5 mm, så själva godset är ca 1,75 mm.T TypRätt skrev:Men fibern är inte så ömtålig som någon tidigare verkar få det att låta som. Höll själv på att slita av min med en hakka som jag körde in under kabeln o slut fram den med (misstag då jag skulle gräva ner rör för att leda bort vatten från en stupränna och inte visste att fibern var dragen i konstig riktning).