Vi kommer att uppgradera vår fiber i vårt område till 1000/1000mbit, jag har ett meshnät som klarar av hastigheten men vilken typ av nätverkssladd kommer vi behöva mellan mediakonvertern i väggen och första routern i mitt meshnät?
Bästa svaret
Vanlig twister-pair nätverkskabel av kategori 5e funkar till det, om du inte har mer än 100 meter mellan mediakonverter och första router.
Sedan beror det ju även på vilken hastighet du beställer från Internetoperatören.
Fiberhastigheten 1Gbit/s är vad du klockar din lokala förbindelse med mellan medieomvandlare och switch.
Avser du också att beställa även 1 Gbit/s internetabonnemang?
Fiberhastigheten 1Gbit/s är vad du klockar din lokala förbindelse med mellan medieomvandlare och switch.
Avser du också att beställa även 1 Gbit/s internetabonnemang?
Det är enbart 1 Gbit/s som är valbart i vårt kommande erbjudande.A AndersS skrev:
Det står mellan 3 operatörer och stadsnätet där stadsnätet blir en ren förlust för alla i området då de övriga ligger som högst på 200kr/månad för 1Gbit/s när stadsnätet ligger på ca 900kr/månad för samma...
Då skulle jag tro att stadsnätet kanske är lite dyrare än det borde kosta med en bra trimmad organisation, men att det andra aktörer väljer att gå med förlust de första tiden för att komma in i området och att de därefter planerar att höja priset ordentligt.K Keche skrev:
Jag skulle kontrollera det finstilta ordentligt. Företag brukar inte gilla att gå med förlust
En av leverantörerna har vi redan där vi betalar 185kr/månad för 100/100Mbit/s.harry73 skrev:
Då skulle jag tro att stadsnätet kanske är lite dyrare än det borde kosta med en bra trimmad organisation, men att det andra aktörer väljer att gå med förlust de första tiden för att komma in i området och att de därefter planerar att höja priset ordentligt.
Jag skulle kontrollera det finstilta ordentligt. Företag brukar inte gilla att gå med förlust
Det nya avtalet löper under 5år så vad de väljer att göra efter det påverkar även om de blir kvar i vår fiber så är inte orolig där, då vi äger fibern själva i området
Du kan väl testa lite sedan och se vad du får för kapacitet på fiberanslutningen. För mindre föreningar kan man få en accesshastighet vid obelastat nät men börjar många trycka så kan det sjunka. Men priset är så pass bra att får du även betydligt lägre är det en bra affär.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Vilka erbjuder 1Gb/s för 200kr/månadK Keche skrev:
Då vi i vår samfällighet på 156 hushåll äger vår egen fiber så skickade vi ut frågan till alla leverantörer på marknaden och de som kunde möta våra krav var följande: Riksnet, A3 och Sydantenn/Alfavision, stadsnätet togs med som förslag så att där inte kom in klagomål på det men de kan inte matcha priserna från de övriga leverantörerna där 2 av dem erbjöd 1Gbit/s för under 150kr/månad. Det ändå som alla delar på är en kostnad som motsvarar ca 27kr/månad för driften av nätethsd skrev:
Det där är rätt vanligt. Det är helt andra villkor när man äger nätet själv. 100-200 sek är normalt för 1 Gbit/s symmetriskt i de fallen. Internet i bulk är billigt att köpa in.
Lite beroende på hur man handlar upp drift, underhåll av nätet och fondering för att dra om nätet om 30 år eller så så kan totalkostnaden landa på 100-300 sek.
De så kallade öppna näten är mycket dyrare än om man äger nätet själv och förhandlar kollektivt.
Lite beroende på hur man handlar upp drift, underhåll av nätet och fondering för att dra om nätet om 30 år eller så så kan totalkostnaden landa på 100-300 sek.
De så kallade öppna näten är mycket dyrare än om man äger nätet själv och förhandlar kollektivt.
Något relaterad fråga:
Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.
Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.
Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.
Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.