Hej,

Jag skulle vilja påstå att routrar oavsett tillverkare spelar på samma bollplan. Den router du länkar till använder sig av 5GHz bandet, detta har inte förändrats i de nyare. Däremot så finns det nya routrar som använder sig av senare protokoll som klarar högre hastigheter och fler enheter. Däremot så är det få personer som har sådana fiberhastigheter för att kunna utnyttja de nya protokollen på enskilda enheter.

Det som kan vara intressant dock är om man ökat med antalet av till exempel trådlösa enheter. Är man flera i familjen som använder mobiler, plattor, datorer eller tv-apparater så finns risken att det inte räcker till allas behov. Då får man ju både se över sin näthastighet och eventuellt ny router.

Kort sagt, har du problem idag, se över hur många enheter du har och börja räkna på hur mycket de använder. Asus har alltid haft bra routers i min åsikt, så om inget behov finns att uppgradera bara för att, så kan du sitta säkert den närmaste framtiden i vart fall om du inte har några problem.

Mvh Håkan

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Okej, men jag kör nog 2,4ghz. Vad händer om jag kör 5ghz, går de?

Jag hade snarare funderat på hur pass länge en sån gammal modell kommer få säkerhetsuppdateringar.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Säkerheten bryr jag mig inte om hemma

R Rolle85 skrev:
Okej, men jag kör nog 2,4ghz. Vad händer om jag kör 5ghz, går de?
2,4 GHz ger bättre räckvidd till lägre prestanda.
5GHz ger bättre prestanda med lägre räckvidd.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Okejk

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade snarare funderat på hur pass länge en sån gammal modell kommer få säkerhetsuppdateringar.
Ja, det är något okänt givetvis, men TS router säljs fortfarande, den bör vara säker ett tag till. De flesta av Asus routers går att flasha om med tredjeparts firmwares dock, vilket kan vara ett alternativ om man känner sig osäker med säkerhetsuppdateringars vara eller icke vara från tillverkaren.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Äldre teknik har ofta fått säkerhetsfunktioner uppdaterat så långt det behövs.
Nyare teknik har nyare funktioner/programvara som behöver uppdateras.
Så låter man våra äldre konsumentroutrar vara och inte börjar med egna konfigureringar, samt senaste uppdatering, så är de "tillräckligt" säkra.

Det där är en bra router.
Ska det vara någon idé att byta upp sig måste ju mobiler och plattor också stödja något nytt protokoll eller flera streams etc. Mest sannolikt är att du inte ens utnyttjar kapaciteten den routern har pga anslutna enheter har ”sämre Wi-Fi” än den routern.

När jag följde länken till Kjells sida dyker en annan extremt prisvärd och gammal router som forfarande är riktigt bra. TP-Link Archer C7. Dottern har fått en sådan och hon har bästa wifit i hela studentkorridoren. Det skulle inte vara svårt att köpa en ny dubbelt så dyr som ändå skulle fungera sämre. :oops:

Uttrycket ”du får vad du betalar för” passar dåligt in på routrar.

Asus brukar sköta uppdateringar till sina routrar bra. Många från just den nämnda modellen och uppåt har i princip samma programvara och uppdateras ofta. Men håll er borta från extenders.

Jag har aldrig uppdaterat rouern

Kör på så länge routern levererar. Ökar behovet av mesh eller fler lanportar finns det alltid nya routrar att köpa.

Jag har tänkt byta jag med flera gånger men det är inget fel på min heller så den får va kvar. Asus AC88u.

Vi har en gammal D-link DIR-655 som funkar utmärkt. Jag köpte en ny Asus förra året i hopp om att den skulle prestera bättre när vi jobbar hemifrån men den slutade plötsligt fungera. Den gav ingen bättre prestanda än den gamla innan den la av heller.
Efter att ha dragit trådat i huset blev det lite brist på portar så jag köpte en TP-Link TL-SG108 med 8 portar så var det löst. Nu går datorer och TV trådat medan mobiler kör wifi.

Kan tillägga att det var en sådan Asus som TS länkade till som jag köpte. Den ligger och samlar damm just nu fast jag borde reklamerat. Jag hittade många som skriver att de råkat ut för samma fenomen. Att den bara lägger av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.