1 928 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hur felsöka ip tv?
En granne har problem med att det pixlar ibland blir det shackrutor över hela skärmen och tom med ränder och även medelandet "alvarligt fel" och man får vänta eller starta om allt.
Har själv problem med att det pixlar till då och då, det uppstår dock aldrig på svtkanalerna.
IP tv levereras på separat port Det måste ha något att göra med leveransen från sappa som är leverantör.
Hur felsöker man detta kan man installera något så man kan se ett mönster, graf eller något annat som visar information tex sätta en rapsberry pie emellan eller i samma nät med någon analysator?
Har själv problem med att det pixlar till då och då, det uppstår dock aldrig på svtkanalerna.
IP tv levereras på separat port Det måste ha något att göra med leveransen från sappa som är leverantör.
Hur felsöker man detta kan man installera något så man kan se ett mönster, graf eller något annat som visar information tex sätta en rapsberry pie emellan eller i samma nät med någon analysator?
Tipset är att i detalj förklara hur det är kopplat rent fysiskt och när problemen uppstår.A Andy78 skrev:En granne har problem med att det pixlar ibland blir det shackrutor över hela skärmen och tom med ränder och även medelandet "alvarligt fel" och man får vänta eller starta om allt.
Har själv problem med att det pixlar till då och då, det uppstår dock aldrig på svtkanalerna.
IP tv levereras på separat port Det måste ha något att göra med leveransen från sappa som är leverantör.
Hur felsöker man detta kan man installera något så man kan se ett mönster, graf eller något annat som visar information tex sätta en rapsberry pie emellan eller i samma nät med någon analysator?
Flera som gjort, men det är det vanliga starta om , byt kablar, byt box.M merbanan skrev:
Det var det jag om man kan se något med wireshark.
Problemet uppstår aldrig på svt kanalerna.
Internet kommer in från väggen i cts hes-3106 den har 2 portar för tv dit boxen är kopplad antingen via vägguttag eller direkt med en kabel.J Jocke Best skrev:
Att koppla direkt gör ingen skillnad, att det pixlar till och blir rutor kan uppstå närsom helst, dock händer det aldrig på svt kanalerna.
Jag tror det har något med deras sätt att leverera speciellt då det inte sker på svt kanalerna, vi bytte från telia då fungerade det felfritt.J Jocke Best skrev:
Tänkte det vore bra om man hade något att visa upp i fortsatt felanmälan.
Klicka här för att svara