En granne har problem med att det pixlar ibland blir det shackrutor över hela skärmen och tom med ränder och även medelandet "alvarligt fel" och man får vänta eller starta om allt.
Har själv problem med att det pixlar till då och då, det uppstår dock aldrig på svtkanalerna.
IP tv levereras på separat port Det måste ha något att göra med leveransen från sappa som är leverantör.

Hur felsöker man detta kan man installera något så man kan se ett mönster, graf eller något annat som visar information tex sätta en rapsberry pie emellan eller i samma nät med någon analysator?
 
Man anmäler till leverantören av iptv så får de felsöka. Iptv ställer höga krav på nätet. Det man kan göra själv är att prova en multicast analyzer. Tappar man paket är något obra i nätverket.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
A Andy78 skrev:
En granne har problem med att det pixlar ibland blir det shackrutor över hela skärmen och tom med ränder och även medelandet "alvarligt fel" och man får vänta eller starta om allt.
Har själv problem med att det pixlar till då och då, det uppstår dock aldrig på svtkanalerna.
IP tv levereras på separat port Det måste ha något att göra med leveransen från sappa som är leverantör.

Hur felsöker man detta kan man installera något så man kan se ett mönster, graf eller något annat som visar information tex sätta en rapsberry pie emellan eller i samma nät med någon analysator?
Tipset är att i detalj förklara hur det är kopplat rent fysiskt och när problemen uppstår.
 
Granne kanske inte betalat till rätt leverantör.
 
M merbanan skrev:
Man anmäler till leverantören av iptv så får de felsöka. Iptv ställer höga krav på nätet. Det man kan göra själv är att prova en multicast analyzer. Tappar man paket är något obra i nätverket.
Flera som gjort, men det är det vanliga starta om , byt kablar, byt box.
Det var det jag om man kan se något med wireshark.
Problemet uppstår aldrig på svt kanalerna.
 
J Jocke Best skrev:
Tipset är att i detalj förklara hur det är kopplat rent fysiskt och när problemen uppstår.
Internet kommer in från väggen i cts hes-3106 den har 2 portar för tv dit boxen är kopplad antingen via vägguttag eller direkt med en kabel.
Att koppla direkt gör ingen skillnad, att det pixlar till och blir rutor kan uppstå närsom helst, dock händer det aldrig på svt kanalerna.
 
raveper raveper skrev:
Granne kanske inte betalat till rätt leverantör.
Det är ett kollektivt abonnemang.
 
J
Ok,, jag instämmer med att det är bara att felanmäla. Känns inte som det kan vara fel hos både dig och grannen. Speciellt inte när du kopplat direkt i porten.
 
J Jocke Best skrev:
Ok,, jag instämmer med att det är bara att felanmäla. Känns inte som det kan vara fel hos både dig och grannen. Speciellt inte när du kopplat direkt i porten.
Jag tror det har något med deras sätt att leverera speciellt då det inte sker på svt kanalerna, vi bytte från telia då fungerade det felfritt.
Tänkte det vore bra om man hade något att visa upp i fortsatt felanmälan.
 
J
Tror det med. De snålar kanske på bandbredden på de
mindre kanalerna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.