1 676 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Dra trådbundet ethernet - hur ska man tänka?
Har aldrig dragit trådbundet förut, men håller på att renovera hallen och kom på att det är ett tillfälle för att sätta VP-rör och några uttag. Nu har vi i stort sätt bra täckning på vårt wifi i huset men inte i vissa delar i källaren. Ovanför hallen är en klädkammare/teknikrum (med inkommande fiber, etc). Min tanke är att dra ett VP-rör till hallen och ett genom hallen till källaren och sätta ett dubbeluttag i klädkammaren med separata kablar till ett uttag i hallen resp källaren.
Nån som har synpunkter på det? Är det något jag borde tänka på nu när jag har tillfälle att ordna rör/kablar mellan alla våningsplan?
Syftet är att kunna sätta en AP per våningsplan eller åtminstone i källaren för en bättre täckning.
Nån som har synpunkter på det? Är det något jag borde tänka på nu när jag har tillfälle att ordna rör/kablar mellan alla våningsplan?
Syftet är att kunna sätta en AP per våningsplan eller åtminstone i källaren för en bättre täckning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Tänk stjärnnät. Kablarna utgår från platsen för router eller switch. Jag bytte nyligen telefonledningarna, som var parallellkopplade mot nätverkskabel som är stjärnnät. Det gick med nöd och näppe i 16mm rör tack vare att jag hittade 4mm- kabel så tre kablar fick plats i röret. Hade jag dragit rören10 år senare hade alla grenar fått eget rör och alla rum minst ett uttag. Nu gick det bra ändå eftersom alla rum hade infällda telefonjack. Många meter nätverkskabel blev det. Över 100 meter i ett litet hus.
Kan du så skulle jag minst sätta ett 20 mm rör till hallen och ett till källaren. Då får du plats med 2-3 kablar i varje när behov och önskemålen ändras.
Att dra i ny kabel i ett rör där det finns plats är lätt. Att behöva öppna en vägg för att stoppa dit ett rör till - inte kul.
Därav rekommendationen om fler rör och om möjlighet finns så skulle jag gärna sätta ett 40 mm ned till källaren. Då kan man dra vidare vid behov och ett sådant rör rymmer mycket
Att dra i ny kabel i ett rör där det finns plats är lätt. Att behöva öppna en vägg för att stoppa dit ett rör till - inte kul.
Därav rekommendationen om fler rör och om möjlighet finns så skulle jag gärna sätta ett 40 mm ned till källaren. Då kan man dra vidare vid behov och ett sådant rör rymmer mycket
Klicka här för att svara