M
merbanan: [citat] Den är nog endast ämnad för DC. Tanken var att man matar med 50V i ena änden och får ut kring 12V 10-20W i andra. Huruvida det faktiskt går är svårt att veta baserat på den knapphändiga informationen om produkten. Men produkter som endast använder coax verkar kunna ge 10W vid 300m. Om man då har ett dedikerat par tycker jag man borde kunna få 10W till. Om skölden på coaxen
22 svar · 3,8k läst
G
Gunnar Johansson69: Uppföljing. Då jag inte fick tag på Cat5e-kabeln blev det en Cat 6 från Schneider som uppgavs vara tunn. https://www.se.com/se/sv/product/VDICD116018WHD/n%C3%A4tverkskabel-koppar-actassi-kopparkabel-inomhus-enkel-dca-kat-6-u-utp-4x2-250-mhz-100-m-vit/ Det gick alldeles utmärkt att dra två stycken av ovan kabel i samma VP16, krävdes inte ens smörj/silikon! Med lite silikon hade det säkert
6 svar · 5,2k läst
·
N
Nyikåk: [citat] Finns sån utrustning, t.ex switchar i olika prisklasser. https://www.netgear.com/business/wired/switches/multi-gig/ https://meraki.cisco.com/product/switches/stackable-access-switches/ms390-48/
7 svar · 3,0k läst
K
knightjocke: [citat] Det finns ett verktyg som heter pingplotter som man kan använda. Om man låter det rulla några timmar ser man om man har paketförlust och var på vägen problemet ligger. Vet man till exempel vilket hostname eller IP-adress som arbetsplatsens VPN-server har kan man köra direkt mot den, om den vill svara på ping-paket.
4 svar · 2,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just! Jag har själv dragit den nyss och den är rejält tunn, men inte svår att arbeta med vid inkoppling. Den uppfyller inte helt standard, man bör begränsa dragningen till 30m (vill jag minnas?) men det är ju sällan det blir så långa sträckor i en villa. Om jag var tvungen att dra i befintlig trång kanalisation så skulle den komma först på listan.
88 svar · 11,6k läst
·
galento
galento: Vi har haft en TL MR6400 från TP-Link i snart ett år i villan och det har funkat över förväntan. Har inte behövt starta om den och vi ser ofta på youtube videor på tv via routerns wifi. Det var bara att sätta in simkortet och använda.Har inga extra antenner heller.
3 svar · 1,8k läst
A
A-Man_08: Ser mer ut som en bit läkt än regel.
5 svar · 3,3k läst
·
omar8
omar8: [citat] Tack. Idag ändras IP-adressen och namnet dök upp korrekt.
13 svar · 2,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Inga direkta. Om man får problem med hastigheten (och exv. bara kör 1Gbps) så är något direkt fel på installationen. Och vi pratar då om den uppenbara typen av fel som "missat att kontaktera ett par korrekt". Om man missar det och inte kontrollerar enkel kontinuitet så kan man få en kabel som klarar 100 Mbps (den äldre standarden klarar sig med hälften av paren i ledningen) men
2 svar · 1,5k läst
E
Edlunn: Alltid riktad antenn för högsta gain vid fast montage.
1 svar · 1,4k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] Det enda svårigheten är att paren i en sådan kabel är tvinnade - tvinnar man upp varje par i skarven för mycket så sjunker prestanda ganska så ordentligt..... Har föreningen bytt från ett eget tvinnat-par nät med kopparkabel till fiber där nätägaren äger fibern ända fram till slutkundens box dvs inne i varje lägenhet ? och därmed dragit fibern en helt annan väg ?
63 svar · 23,5k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] A small nitpick: classical EtherNet was done from the beginning for RG8 - ie coaxial cable but this is i believe RG59 ie for cable tv. Which also at one time was used for EtherNet (multiple ethernet connections and one or two cable tv signals.) Though it should be possible to pull through twisted-pair cabling in the ducts.
7 svar · 2,1k läst
·
V
V1K1NG: apropå fuskbyggarna villan som Parla Bygg byggde och sålde för 5-6 mille är ute på försäljningen för nästan 11mille ägarna är nog glada att dom köpte den https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-snattringe-huddinge-kommun-marvedsvagen-23-18257494
12 svar · 3,3k läst
arneri68
arneri68: [citat] Unifi Dream Machine är en "allt i ett" dvs konsumentrouter. De andra nämna produkterna är accesspunkter. Observera att det finns en Dream Machine Pro vilket är en kraftfull trådbunden router/switch. Också värt att notera är att de flesta nya terminaler har stöd för Wifi6 (IEEE 802.11ax) som sägs ge bättre säkerhet med WPA3 samt något bättre bandbredd. Unifi släppte några
4 svar · 1,5k läst
M
mili1983: Tack alla ni som svarat. Då vet jag lite mer om hur jag ska vidare med detta.
11 svar · 4,6k läst
·
IsabelleH
IsabelleH: [citat] Nej det står helt stilla! Vi har meddelat föreningen att de behöver ta kontakt med säljarna då de hade ”avtal” med dem, men utöver detta har vi inte kommit vidare. Vi har inte heller hört något mer!
812 svar · 96,9k läst
·
E
errakareby: [citat] är inte länkarna någon kristen nykterhetsrörelse ?
21 svar · 2,5k läst
B
busgraab: [citat] Ja precis, fast problemet blir ju då när jag ligger på min Edimax. Har bra signal, men av någon anledning funkar det skit när jag är för nära den. Med samma SSID så skulle jag inte veta vilken AP jag är på, och är jag ute i garaget så hänger wifi ofta kvar på min Inne-AP, fast med 0 pluppar
2 svar · 1,6k läst
J
JohanLun: [citat] Nix, man fick nånstans 2-3.000 Rabatt på installation om man band sig med ett abb för ett antal hundra per månad... Skulle man velat haft ett abb hade det vart självklart ta rabatten...
19 svar · 5,7k läst
·
R
RalleB: Samt att behöver ni skarva ducten så är det superviktigt att kapa ducten med ett rakt fint snitt. Annars kan det bli problem vid blåsningen vid en dåligt gjord skarv. Bara fråga vem som helst som jobbar med fiber, alla har vi fått leta blåsstopp som berott på en taskig skarv. En sån här sax behöver ni:
29 svar · 6,6k läst
·
M
Mrmiagi: Hallå allihop! Det löste sig, jag lyckades lossa centralen och få ner en inspektionskamera. Hittade röret som hade lossnat och fick igenom dragfjädern! Tack för alla tips! :cool:(y)
10 svar · 2,4k läst
·
Marike
Marike: [citat] Ja det har du kanske rätt i. Men nu är batteriet beställt till en kostnad av 155 kr inkl frakt, men ska ha det i åtanke till nästa gång. Å andra sidan är det ju skönt att veta man kan ta internet med sig om man skulle förflytta sig, fast det lär väl aldrig hända. :thinking:
8 svar · 1,5k läst
·
P
Prophet85: [citat] Låter ju bra. Vi har slutbesiktning om 3 veckor så om allt är på plats i skåpet då så passar jag på att ta en bild och kanske lägger upp. Men tror nog jag kan lista ut det nu annars är ju folk på detta forum helt underbara och snabba med att hjälpa till :)
11 svar · 3,1k läst
C
cpalm: Vi hade en tråd häromåret där det tvistades om fiberleverantörens tolkning av tomtbegreppet. Tyvärr verkar det råda ett allmänt missförstånd inom branschen om vad som formellt menas med tomt och man använder begreppet i avtal och kommunikation när man egentligen avser fastighetsgräns. Formellt har de så klart fel, men det är knappast något att tvista om. De erbjuder ingen
23 svar · 3,1k läst
jasi288
jasi288: [citat] https://help.angelcam.com/en/articles/372646-how-to-find-a-rtsp-address-for-an-onvif-compatible-camera-nvr-dvr
3 svar · 2,5k läst
M
Marcus-AA: [citat] Den minskar betydligt. Om man måste dra kopparkabel bör den mata enheter via POE, utan att anslutas i switchar eller andra nätanslutna enheter i det sekundära huset. Därför bör man i så fall dra flera, eller använda en POE-matad switch som dessutom har POE ut, om man behöver mer än en device, tex AP + en kamera. Vi har haft tillämpningar där det varit omöjligt att byta kabel
42 svar · 8,8k läst
·
GDSMannen
GDSMannen: [citat] Fick detta tips av Sonos kundtjänst med utan resultat. Tack ändå. Antingen är det mina Sonos som är kassa eller Asus Lyran.
13 svar · 4,5k läst
B
b_hasse: Nu har Tele2 installerat utrustning i min station. Det kostar 399:- att byta till dem. Månadsavgifterna ligger betydligt högre än hos Bahnhof. T.o.m 100/10 skulle bli dyrare än min nuvarande 1000/1000. På de dyraste alternativen ingår mobilt bredband, t.ex 500/100 och 600/50 kostar 649:- per månad, och då ingår mobilt bredband 40 GByte/månad. Även Telenor har installerat, men man
4 svar · 7,0k läst
P
Prophet85: [citat] Det där låter ju lovande. Jag kommer nog göra så att jag kör på Bahnhof. Det finns ingen bindningstid såg jag nu också så i värsta fall kan jag prova byta leverantör.
5 svar · 2,4k läst
M
Marcussjogren: [citat] Jag misstolkade dig nog och trodde att du menade relaterat till signalen. vi är överens! :)
31 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.