E
errakareby: [citat] är inte länkarna någon kristen nykterhetsrörelse ?
21 svar · 2,5k läst
B
busgraab: [citat] Ja precis, fast problemet blir ju då när jag ligger på min Edimax. Har bra signal, men av någon anledning funkar det skit när jag är för nära den. Med samma SSID så skulle jag inte veta vilken AP jag är på, och är jag ute i garaget så hänger wifi ofta kvar på min Inne-AP, fast med 0 pluppar
2 svar · 1,6k läst
J
JohanLun: [citat] Nix, man fick nånstans 2-3.000 Rabatt på installation om man band sig med ett abb för ett antal hundra per månad... Skulle man velat haft ett abb hade det vart självklart ta rabatten...
19 svar · 5,7k läst
·
R
RalleB: Samt att behöver ni skarva ducten så är det superviktigt att kapa ducten med ett rakt fint snitt. Annars kan det bli problem vid blåsningen vid en dåligt gjord skarv. Bara fråga vem som helst som jobbar med fiber, alla har vi fått leta blåsstopp som berott på en taskig skarv. En sån här sax behöver ni:
29 svar · 6,5k läst
·
M
Mrmiagi: Hallå allihop! Det löste sig, jag lyckades lossa centralen och få ner en inspektionskamera. Hittade röret som hade lossnat och fick igenom dragfjädern! Tack för alla tips! :cool:(y)
10 svar · 2,4k läst
·
Marike
Marike: [citat] Ja det har du kanske rätt i. Men nu är batteriet beställt till en kostnad av 155 kr inkl frakt, men ska ha det i åtanke till nästa gång. Å andra sidan är det ju skönt att veta man kan ta internet med sig om man skulle förflytta sig, fast det lär väl aldrig hända. :thinking:
8 svar · 1,5k läst
·
A
Anaii: Borenet är nostalgi. Hade man deras adsl i början av av 2000-talet var man kung =)
21 svar · 3,9k läst
·
P
Prophet85: [citat] Låter ju bra. Vi har slutbesiktning om 3 veckor så om allt är på plats i skåpet då så passar jag på att ta en bild och kanske lägger upp. Men tror nog jag kan lista ut det nu annars är ju folk på detta forum helt underbara och snabba med att hjälpa till :)
11 svar · 3,1k läst
C
cpalm: Vi hade en tråd häromåret där det tvistades om fiberleverantörens tolkning av tomtbegreppet. Tyvärr verkar det råda ett allmänt missförstånd inom branschen om vad som formellt menas med tomt och man använder begreppet i avtal och kommunikation när man egentligen avser fastighetsgräns. Formellt har de så klart fel, men det är knappast något att tvista om. De erbjuder ingen
23 svar · 3,1k läst
jasi288
jasi288: [citat] https://help.angelcam.com/en/articles/372646-how-to-find-a-rtsp-address-for-an-onvif-compatible-camera-nvr-dvr
3 svar · 2,5k läst
M
Marcus-AA: [citat] Den minskar betydligt. Om man måste dra kopparkabel bör den mata enheter via POE, utan att anslutas i switchar eller andra nätanslutna enheter i det sekundära huset. Därför bör man i så fall dra flera, eller använda en POE-matad switch som dessutom har POE ut, om man behöver mer än en device, tex AP + en kamera. Vi har haft tillämpningar där det varit omöjligt att byta kabel
42 svar · 8,7k läst
·
GDSMannen
GDSMannen: [citat] Fick detta tips av Sonos kundtjänst med utan resultat. Tack ändå. Antingen är det mina Sonos som är kassa eller Asus Lyran.
13 svar · 4,4k läst
B
b_hasse: Nu har Tele2 installerat utrustning i min station. Det kostar 399:- att byta till dem. Månadsavgifterna ligger betydligt högre än hos Bahnhof. T.o.m 100/10 skulle bli dyrare än min nuvarande 1000/1000. På de dyraste alternativen ingår mobilt bredband, t.ex 500/100 och 600/50 kostar 649:- per månad, och då ingår mobilt bredband 40 GByte/månad. Även Telenor har installerat, men man
4 svar · 6,9k läst
P
Prophet85: [citat] Det där låter ju lovande. Jag kommer nog göra så att jag kör på Bahnhof. Det finns ingen bindningstid såg jag nu också så i värsta fall kan jag prova byta leverantör.
5 svar · 2,4k läst
M
Marcussjogren: [citat] Jag misstolkade dig nog och trodde att du menade relaterat till signalen. vi är överens! :)
31 svar · 3,8k läst
·
Axbard_89
Axbard_89: Testa att trycka in Merlin Firmware i routern. Det brukar avhjälpa alla problem med asus routrar.
16 svar · 10,1k läst
ÅkeSun
ÅkeSun: [citat] Kabel är både bra och billigt. Sen är det mest en fråga om man gillar luftledningar eller tycker att det är värt jobbet att gräva.... Jag gillade varken eller! Borra hål i väggen känns inte som nån större grej i sammanhanget
17 svar · 3,4k läst
·
M
merbanan: [citat] $15 miljoner siffran kom från Musk enligt vad jag läste på nätet (har ingen källa dock). Men ja man behöver komma ner i pris för uppskjutningarna och man behöver öka på takten gällande antalet satelliter. Och det finns ju en trolig plan via Starship. [citat] Jag tror att fiberutbyggnaden kommer att börja ta fart i USA vilket kommer äta upp den potentiella kundbasen. Det går
34 svar · 4,3k läst
B
b_hasse: Du kan sätta switch + patchpanel vertikalt på en vägg. De korta träregel-stumparna sitter fast på väggen med enkla L-formade beslag som inte syns på bilden. [bild]
10 svar · 2,0k läst
·
E
Edlunn: En TV behöver inte så snabb nedladdningshastighet. En HD TV behöver typ 5Mbil/s och en UHD 25Mbit/s enligt Netflix.
3 svar · 957 läst
E
Emil Wahlin: [citat] lgh, bostadsrätt
5 svar · 3,3k läst
·
A
AndersS: Kolla med något företag i närheten som gräver fiber, det brukar finnas småskvättar på trummor som grävarna undviker och blir stående.
2 svar · 1,5k läst
Dowser4711
Dowser4711: Det är absolut en ful-lösning. :) Och ful-lösningar har en egenhet att bli permanenta, tills dess att de biter en i röven...
99 svar · 12,9k läst
·
Ola Jönsson
Ola Jönsson: [citat] Stort tack för all hjälp! Nu fungerar det. Gjorde som ni sade och försökte hitta samma fas som garaget. Det var det som gjorde hela skillnaden. Gott nytt år på er!
33 svar · 26,4k läst
·
Boilerplate4U
Boilerplate4U: [citat] Du kanske råkat missa diverse inlägg från olika personer i tråden om att använda en riktigt "fiberdosa" framtagen för ändamålet. Den kombinerar funktionen mediaomvandlare dvs SFP-modul för fiber ethernet (cat-nivån är irrelevant), switch samt adekvat skydd för kontaktdon. Det blir garanterat billigare än att köpa dessa prylar separat och är vad de flesta stadsnätsbyggare
104 svar · 10,8k läst
·
Matteandersen
Matteandersen: Sök på Hager Fästkit, finns lite överallt, bland annat på Proffsmagasinet.
2 svar · 3,3k läst
·
JLyck
JLyck: Är det inte enklare att bara dra ny installationskabel?
21 svar · 5,9k läst
·
A
AndersS: Till hantverkare som läser tråden, lär er känna igen olika former av inkommande fiberanslutning (del av vidareutbildning ;) ). Klipp aldrig inkommande fiberanslutning utan låt beställaren hantera den delen. Gäller även fiberboxar, medieomvandlare, etc, som beställaren får hantera borttagande av om det är krav på att tapetsera under burkarna.
15 svar · 4,9k läst
·
H
hapazard: Fiber om det är möjligt självklart. Med trådlös uppkoppling får du som sagt dela på basstationen kapacitet. Om det är bara ett fåtal uppkopplade funkar det ok eller bra, om det är många som ska dela (typiskt sommarstugeområde) blir det trångt och dåligt.
23 svar · 4,6k läst
Boilerplate4U
Boilerplate4U: I glesbygd och om man befinner på avstånd utan direkt siktlinje (LOS) till antennmasten bör man köpa en antenn som ger bra förstärkning på de lägre frekvenserna 700-900Mhz (de flesta är optimerade för de högre banden) Om den medföljande anslutningskabeln är av typen lågförlust är det inga problem med en längd på 5 meter. https://www.induo.com/b/om-dampning-i-antennkablar/
10 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.