O
Oipat: Tips 1, Be om namn på några referenskunder. Tips 2 Be om namn på byggaren som kommer att bygga ert hus, det finns gott om dåliga snickare men också några bra:-)
1 svar · 2,3k läst
L
Lechuza: [citat] Rev upp skruvlimmad golvspån i mitt badrum, föreställde mig världens jobb. Men de gick super enkelt. Såga upp ett litet hål, ta en kofot sen bräcker du upp skivorna, går smidigt och fort. Tipsat en annan person här på forumet om samma sak, denna återkom och meddelade att de gick förvånansvärt enkelt !
2 svar · 857 läst
T
Tällskär: [citat] Det funkade fint Tack för hjälpen 👍😀
4 svar · 684 läst
·
rampante
rampante: Nu har det gått några år - någon som har erfarenhet nu från Panteon bygg och Panteon Hus? Har fått en intressant offert ifrån dem för en attefallare och de upplevs mycket seriösa vid samtal med dem.
3 svar · 3,2k läst
Skymag
Skymag: Håller med att vägghängd toa är onödigt dyrt vi valde standard toan som funkar fint. Myresjöhus har en lång lista med fasta priser för nästan alla olika tillval man kan välja bland som köpare. Tillsammans med vår Myresjöhus säljaren byggde vi ett hus digitalt tillsammans med alla tillval vi önskade få och lite mer dvs vi tog till rejält för att se vart vi kostnadsmässigt skulle
2 svar · 1,2k läst
U
Under Construction: Hi [citat] Hi Axel, I am so sorry to hear there are new families going through this. 😢 Of course I will email you on private message and see what I or the families I am in contact with can help with.
20 svar · 10,8k läst
T
Testarn: [citat] Jag håller delvis med om att det kan vara svårt att "räkna hem" investeringen med ytterligare badrum och kök/pentry men möjligheten att hyra ut beror väldigt mycket på var ni bor. Vi har bekanta som har en liten lägenhet i souterrängplan som de har hyrt ut till företag som har utländska anställda på kontrakt, och det har varit en hyfsad inkomst (men även utgifter och
14 svar · 1,7k läst
Ulltand
Ulltand: Vi har ett 20 år gammalt Skidstahus och det var bar bra kavlitet på produkten. Nu köpte vi bara ytterväggar med fönster och dörrar och taket. Men nöjda så!
21 svar · 11,0k läst
K
Kullatorp: [citat] OK förstår :) Då sitter ni inte i klistret när det är 32 minus. Tack för infon, permanentboende ställer helt andra krav. Men fint höra att ni trivs med ert Shelter.
12 svar · 2,9k läst
S
Skåning82: Tanken var nog god, men det finns fortfarande en luftspalt under. Hur tätt är det dit in? Blir RF tillräckligt hög där blir det problem, men isf väldigt svårt att upptäcka och åtgärda. Läste tråden från 2009 som det länkades till. Jag delar åsikten som ges där att ett träbjälklag som inte kan inspekteras är dåligt. Man skulle vilja höra från fler med denna grundtyp. Sen är
3 svar · 1,4k läst
·
N
Noun: Hur gick det för dig? Blev det någon renovering?
7 svar · 6,1k läst
·
W
white_cheese: Vi är nöjda med: 1. AC och mörkläggningsgardin i kassett i sovrummet (bägge vuxna jobbar stundvis natt, viktigt att kunna sova bra även dagtid). 2. Tvättnedkast direkt från badrummet på ovanvåningen till skåp i tvättstugan på nedervåningen (vanlig garderob, med fyra gallerkorgar för sortering av tvätt, och en plan hylla typ halvvägs upp i garderoben, så hamnar osorterad tvätt
33 svar · 4,2k läst
T
Tobbe Mieden: Hej Är det någon av er som byggt farstukvist till en Smålandsvilla Kalmar som kan komma med tips och trix hur ni gjorde ? // Tobbe
0 svar · 671 läst
T
Thomas Bergqwist: [citat] Hej Peter, Du har inga bilder som du skulle tänka dig att dela är eller i ett mail till mig direkt? MVH Thomas
3 svar · 951 läst
BiancaN
BiancaN: [citat] Hej! Vilken byggfirma har ni valt och är det totalentreprenad? Är ni nöjda med slutresultatet?
14 svar · 25,9k läst
B
Bjorn_papabear: Vi håller på att planera för husbyggnation & lutar nu väldigt starkt åt BraHus eller Fiskarhedenvillan, men även kikat lite på Hjältevadshus, men skeptisk till isolergrunderna. Så får troligtvis bli någonav de 2 förstnämnda med gjuten platta. Planen är att bygga 1-plansvilla 130-150 m² & 2 bilsgarage med loft. Då är frågan, någon som byggt med BraHus i närtid? Vad är eran
0 svar · 2,6k läst
LizaT
LizaT: [citat] Undvik! De tar INTE ansvar för något som gått snett. De ljuger, och har vägrat att åtgärda bristerna sen 2-årsbesiktningen. Eller de ljuger och säger att de skickat dit snickare, men det har de inte gjort. Och det var de "små" bristerna. De stora bristerna i huset har de sagt att de totalt skiter i (tex mögelskador).
1 svar · 4,7k läst
P
Peter787: [citat] Det är ju inte Eksjöhus som tillverkar plåten för avvattning och andra detaljer, de möjligtvis bockar till delarna, men mest troligt är nog att de måttbeställer från en plåtfirma. Jag har själv fått plåtdetaljer tillverkade efter CAD-ritning, och det blev billigare än Bauhaus, Hornbach etc.
19 svar · 5,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Sånt som är helt innanför tätskiktet i rummet behöver inte något tätskikt eftersom tätskiktet är till för att skydda husets stomme.
1 svar · 583 läst
H
Husmeckarn99: Jag har nyligen köpt ett hus byggt 1986 av modell Boro Vind 1 där det visat sig att ritningarna inte finns kvar hos nuvarande ägare. Ringde till kommunen, men dom hade en brand några år efter bygget innan dom hade digitaliserat arkiven och har således inte heller några ritningar kvar. Försökte kontakta Boro hus men det visade sig att bolaget sålts sjuttielva gånger sen det byggdes. Är
0 svar · 989 läst
·
S
SandraaK: Hej! Se på detta golv. Förra ägaren hade parkettgolv först, bytte det till betonggolv som målades. Nu har vi bott här några år och betongfärgen har kommit bort på vissa ställen. Under en list finns det sådant brunt. Ser ut som lim. Läcker inte från golvärme vad vi vet. Vattenmätaren står still. Missfärgning från målfärgen i betong?, kommit från silikon?(ser ut som de satt
0 svar · 674 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är möjligt att träregeln är bärande, och då kan bära upp en horisontell regel/plåtbalk högre upp i väggen som ser till att hålla upp teglet ovanför dörröppningarna. Men det går ju inte att veta när man ser så lite av konstruktionen. Har du varit i kontakt med styrelsen och hört om de vet mer om husets konstruktion? [citat] Vilken ritning?
1 svar · 900 läst
·
S
Småbrukaren: Du bor troligtvis i ett äldre hus än 1970 med självdrag. Läs på lite om hur det fungerar. Kortversion: Huset har undertryck på grund av varm skorsten. Kall frisk luft sugs in genom ventiler som på bilden. Luften lämnar huset genom ventiler i skorstenen/badrumsfläkt/köksfläkt. Om du sätter en fläkt där kommer du förändra husets ventilation och inomhusluften kommer inte bytas ut i
1 svar · 916 läst
·
Skymag
Skymag: [citat] Tack för komplimangen och kul att ni också ska bygga ett 2-plans Myresjöhus 👍😀. Fasaden är deras liggande standard fasad och enbart grundmålad med en standard vit grundfärg som de brukar använda för deras hus enligt den första bilden. Jag spenderade sedan själv runt 3 veckor under min semester med att färdigställa fasadmålning med två strykningar fasadfärg vi själva
6 svar · 3,7k läst
·
V
Villa2024: [citat] Priset från WN och entreprenören är fast (typ). Problemet är att WN inte låter dig beställa allt direkt från dem i förväg utan tanken är att du gör alla val till entreprenören sen. Vi visste nästan allt vi ville ha i förväg så vi tjatade verkligen men projektledaren vägrade ge med sig. Sen sitter man i klorna på alla underentreprenörer. Processen blev verkligen inte som
27 svar · 5,2k läst
I
immot: Jag har en hel del erfarenhet av LB-Hus och kan aldrig rekommendera att anlita dem för husbygge, oavsett entreprenadform. Det finns ett antal trådar på forumet som behandlar hur de behandlar sina kunder efter att kontraktet är signerat, och framför allt efter inflytt. Skulle absolut föreslå att se sig om efter andra alternativ.
4 svar · 2,4k läst
A
Axel Andersson1: [citat] Hej, hur går det med ditt projekt? Hur hanterar du Rörvikshus? Vi är många, som har blivit lurade av dem. Jag hoppas att du har en bättre erfarenhet!
7 svar · 3,0k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] [citat] Givetvis sker det viss produktion, men i TS sammanhang så pratar vi om November till i absolut värsta fall början på April. Det är ett antal kWh, men totalt sett på hela anläggningens livslängd *är* det trots allt försumbart. Hade det varit *varje* November - April hade det varit en sak, men i detta fall är det försumbart och det kommer vara många andra faktorer som
25 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.