Hustillverkare
molarsson: [citat] Det var denna video jag såg tror jag! Här hyvlar dom ner brädorna under ifrån .
Interista88: Tydligen var vi ett helt kvarter som klagat, nu är larmet borta iaf. Så får väl se vad som händer
Skymag: Ja det är inte ovanligt att det blir sprickor i nybyggda hus. Det är bara att fotografera och dokumentera och anmäla dessa till hustillverkaren. Oftast ser hustillverkare till att fixa sådana kosmetiska fel i samband med 2-års besiktningen av huset.
hempularen: Det är bra om du kontrollerar hur detaljplanen är formulerad vad gäller byggnadshöjd. Byggnadshöjden räknas ofta för den sida av huset som är vänd mot gatan (Finns en tjock bok med undantag). Om det då är husets långsida som ligger mot gatan så räknas höjden oftast till vägghöjden där (lite förenklat), men har du en gavel mot gatan så räknas höjden då till nock istället.
mikael76: Man brukar ju dela upp projekteringsprocessen programhandling, systemhandling/bygglovshandling samt bygghandling. När man är så långt framme att man har en någorlunda nivå på systemhandlingar och stämplade bygglovshandlingar kan man ansöka om bygglov. Ibland räcker det inte med A-ritningar, utan ansökan behöver ibland innehålla brandskyddsbeskrivning, akustik, dagsljusberäkningar
anhack: Den ena grannen kanske har ljuddämpare mellan frånluftshuven/FTX-aggregatet och den andra grannen saknar ljuddämpare?
Kapabel: Mycket beror på hur länge du vill/kan bygga. Med tålamod och tid har jag byggt för ca 4000:-/kvm. Fyndat material både nytt och begagnat vid olika tillfällen och då krävs ju utrymme för att lagra fynden under byggtiden.
GMajken: Hello I am thinking of buying an somewhat older Myresjö house that is for sale. It is 212 sq m on two floors, with 4 bedrooms, built in 2005. My question: in addition to the inspection, is there anything I should be concerned of and look into? No renovation has happened since construction... i don’t know anything about the Myresjö quality I’m afraid. Thanks!! Hälsningar Majsan
älmesbo: [citat] Fick du några svar ang Vimmerby hus ? Ligger oxå i startgroparna för att bygga och vh148 ser intressant ut.
Henric22: Hej, på Spira 175 är övervåningen isolerad, och har 12 mm spånskivor på väggar. Taket har glespanel cc900. Övervåningen är förberedd för radiatorer, vattenskåp m.m.
Skymag: När det gäller utfästelser från kommunen för tillåten storlek på byggnation för en given tomt så är det i regel byggyta (BYA) som anges. Bra att veta är att en BYA på 200m2 inte är lika med en boyta (BOA) på 200m2 utan boytan blir alltid betydligt mindre. Exempel på planlösning för att tillgodose era önskemål är en planlösning via en hustillverkare som vi lät rita upp. Dock
Genomklok: Många kommuner har egna höjdskanningar. Du kan höra med dem om de delar med sig. Annars är Lantmäteriet en bra utgångspunkt. Den här produkten är gratis och du slipper trassla med laserpunkterna. Enklare om du vill komma igång snabbt! https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/vara-produkter/produktlista/markhojdmodell-nedladdning/
Anorlunda: [citat] Wow vilken transformering du/ni gjort! Kan du berätta vad det var du gjorde med fönstren? Vet du vilken hus-modell du har köpt? De brukar ha en bokstav. Tex H eller K (K är en av de större och är helt kvadratisk) har du i din modell sågspån och tjärad wellpapp i golven och om du har det hur har du löst det?
Wanchai: [citat] Hur gick det för er?
bearmaniac: Som KevinEK nämnde lär husen producerade i slutet av 80-talet vara lite annorlunda i sin uppbyggnad - jag är inte expert på dessa hus. Men i ditt fall: det är väl ett enplanshus? Har du möjlighet att inspektera golvbjälklaget på vinden? Det som är vanskligt i (de lite äldre) Elementhusen är att golvbjälklagen generellt sett är uppdelade i sektioner. Tar man då bort en vägg som
Marlen Eskilsson: Nordiska Villor har bett att få bemöta det som sägs om dem i den här tråden, och svarar så här: "Hej alla, Vi på Nordiska Villor har tagit del av era kommentarer och vill gärna ta tillfället i akt att bemöta dem och berätta lite mer om oss. Vårt organisationsnummer är 559320-4166, och vi verkar under det juridiska namnet Nymans i Sverige AB. Namnet Nordiska Villor har vi valt
emiiiil: [citat] Föreningen består just nu av hustillverkarens (derome) diverse representanter, och ny styrelse ska väljas in i slutet av månaden. Och den nya styrelsen ska ju då bestå av oss boende.
ferlin75: [citat] Jag vet faktiskt inte, ska ställa frågan till dom. Vi har ett enplanshus.
jakeger: XXX XXX håller alltså fortfarande på att lura folk till höger och vänster. Otroligt. Riktig råtta de där
Annarebecka: [citat] Wow vad häftigt!! Om du fortfarande finns aktiv här, hade jag gärna velat se 😃 äger själv ett gullringshus
Tjärvitriol: Vi har just byggt med skidstahus och har fått 230 i takhöjd i del av källaren istället för 250 som vi beställt. Vår säljare xxx har varit en vandrande katastrof från dagen efter att vi skrev på avtalet med dem och vi har en hel hög med grejer och ändringar som vi uttryckligen beställt som det visade sig inte gick igen hela vägen till produktion. Mest ligger detta på att säljaren
Tjärvitriol: Vi har just byggt med skidstahus och har fått 230 i takhöjd i del av källaren istället för 250 som vi beställt. Vår säljare xxxx har varit en vandrande katastrof från dagen efter att vi skrev på avtalet med dem och vi har en hel hög med grejer och ändringar som vi uttryckligen beställt som det visade sig inte gick igen hela vägen till produktion. Mest ligger detta på att säljaren
Småbrukaren: Kostnader för dränering, avlopp, el och eventuellt syllbyte och takbyte är sådant som kan bli dyrare med ett gammalt hus. Är det inga problem med ovanstående så skulle jag säga att det är billigare att renovera.
hempularen: Som sagt det rekommenderas ju att man inte skall kakla på trämaterial. Men i praktikern fungerar det ofta. Jag håller på med köksrenovering i fritidshuset. Där satt mosaik direkt på boardplattor (masonitliknande material, fast 8mm tjocka). Huset är från -74, köket renoverat tidigare ca 2010, tror att mosaiken kom dit då. Den hade inga sprickor eller liknande som man borde se om det var
Trekvartistan: [citat] De kör någon typ av drive enlig länken på 55%. https://www.nordiskafonster.se/handla-nu/vikdorr/hel-aluminium?serier=premium-hel-aluminium
Harmonin: Hej alla! Vi planerar att bygga vårt arkitektritade suterränghus – vi har redan fått bygglov – och står nu inför valet mellan att bygga i traditionellt lösvirke eller att satsa på prefabricerade stomrest hus. Vi har även hört att det kan bli billigare med stomrest prefabricerade hus om man anlitar snickare för arbete i huset. Eftersom vi inte har så mycket erfarenhet av nybygge
Håbbe01: [citat] Köpte tomt 2 år innan och fick värdeökning som kontantinsats från bank förbyggkreditivet
Haz6909: [citat] Så här ser de befintliga rörsvepen ut