M Mikael Sällberg skrev:
Hjältevadshus från 2009 finndomo grund.
Hur konstruerades dessa krypgrunder?
Hur avfuktar man.
Finns lite tidigare trådar om detta här.
tex
https://www.byggahus.se/forum/threads/finndomos-nya-grund.121625/page-2

Dom skall ju inte behöva avfuktas om jag förstått det, men det var väl också en del av kritiken: Hur inspekterar man och åtgärdar OM det behövs i framtiden.

Mitt förra hus var ett 1-planshus från Finndomo (Hjältevadshus), byggt 2011 med fylld krypgrund.

Men bra fråga gällande inspektion som jag inte har något svar på. Dock har jag sparat en bild från deras broschyr som beskriver hur deras dåvarande grund konstruktion fungerade.

Illustration av EnergySmartSystem med detaljer om isolering, väggkonstruktion och luftflöde för effektivt energianvändande och skydd mot fukt i Finndomo hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var nog god, men det finns fortfarande en luftspalt under. Hur tätt är det dit in? Blir RF tillräckligt hög där blir det problem, men isf väldigt svårt att upptäcka och åtgärda. Läste tråden från 2009 som det länkades till. Jag delar åsikten som ges där att ett träbjälklag som inte kan inspekteras är dåligt. Man skulle vilja höra från fler med denna grundtyp. Sen är det också så att Hjätevadshus har frångått den konstruktionen sen ett bra tag nu skulle jag tro, vet inte exakt när men minst 6 år sen. Troligen mer. De använder numera isolergrund som är mer lik en traditionell krypgrundslösning, dvs det finns kryputrymme, men det är åtgärder vidtagna för att förhindra fukt i grunden. Man kan ju undra varför de bytte, kanske inte riktigt var den lösning de hoppats på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.