U
Utasja: [citat] Man får inte beteda mark innan bygglov alls.
8 svar · 2,0k läst
K
Kson.: Många frågor till er som byggt nyckelfärdigt hus i Stockholmsområdet senaste 2-3 åren. Vad blev den totala kostnaden? Kostnad per kvm? Vad kostade tomten? Hus stort är huset? Vilket företag byggde huset åt er? Rekommenderar ni denna hustillverkare? Vilka företag funderade ni mellan? Största utmaningen med denna resa? Vad hade ni gjort annorlunda eller varit mer insatta i om ni fick
0 svar · 977 läst
H
hempularen: Stora plattor tar avsevärt mer tid. Men svårt att säga om detta är orimligt lång tid.
2 svar · 953 läst
F
Floskar: Lägger upp lite bilder från min renovering av ett mockfjärd elemesnthus från 1969. Är utbildad snickare men har aldrig varit med om en sådant uppbyggnad av ett hus. Det har varit mycket motgångar och speciallösningar.
0 svar · 593 läst
·
D
Davzoe: Intressanta hus och wermlandsvillan vet jag har shadowgap som tillval. Dom flesta ”mindre” husleverantörer kan nog erbjuda detta.
3 svar · 1,5k läst
K
Kane: [citat] CTC Master 103 hade både till- och frånluft.
19 svar · 40,0k läst
rampante
rampante: [citat] Låter smidigt - även om man inte gör jobbet själv, så lär det ju gå snabbare för de man anlitar
4 svar · 1,6k läst
K
Kane: Det här är förmodligen senare än 1973 men det fanns många modeller av hus, https://www.byggahus.se/forum/threads/gullringshus.330765/page-2
2 svar · 918 läst
E
Erik Johansson4009: Superfint! Verkligen inspirerande! Stort tack! Var väggen mellan kök och vardagsrum bärande?
7 svar · 5,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Många hustillverkare tillåter att man ändra den invändiga planlösningen så om du hittar en husmodell som du gillar kan du lägga till badrum och ändra på andra sätt. Ibland går det även att förlänga huskroppen. Som Fiskarhedenvillan skriver: "Våra unika hus ska ses som inspirationsmodeller där du som kund kan bestämma helt själv hur du vill ha huset. Då menar vi verkligen att du
1 svar · 784 läst
J
Jocke-JB: [citat] Toppen! Tack för lite bra tips
4 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Stuprören rakt ut på mark bara eller rör i mark för takvatten. Många m3 som kommer från taket.
1 svar · 659 läst
Patrik_Swe
Patrik_Swe: [citat] Tack för bra och kloka råd 👍☺️
2 svar · 692 läst
D
Dortmunder DAB: Bilder finns här i TS förra tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/haengraenna.531833/
76 svar · 5,1k läst
·
H
hempularen: Det mest anmärkningsvärda är hyran av slipmaskin.. Om det inte är någon väldigt speciell maskin. Tiden, om de har 6 mils resa enkelväg, 2 man i 2 dagar. så får man nog räkna med minst 1,5h resa per person och dag.
6 svar · 1,0k läst
H
Hybro: Ja, jösses. Hur blev det till slut för byggherren och inte minst TS?
1 svar · 1,3k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Ser att du har vattenburen värme, var det ett "tillval" från fabrik? Edit: var stod oljetanken innan?
27 svar · 7,0k läst
·
H
hempularen: Jag tror det kan vara svårt att hävda att det skulle vara ett fel om dörrar inte håller standardmått. Det är iofs. rätt mycket om man behöver såga av 35mm på dörren (låter som en bedrift att lyckas gjuta med 35 mm ojämnheter... . Kan nog störa en del om man ex. är 190 cm lång och skall gå igenom en dörr med nominellt karmmått på 200 cm, som istället är 196,5, det försvinner
2 svar · 812 läst
BirgitS
BirgitS: Bygglovsavdelningen på kommunen brukar ha kvar de ritningar som skickades in med bygglovsansökan.
2 svar · 1,1k läst
M
Anonymiserad 405730: [citat] Ja det är standard att pålning inte ingår samt sprängning brukar man också ha som tillkommande om det är dold berg under jordmassorna.. Men är det ett område där alla andra hus är pålade så borde TS fått ett färdigt pris med pålning.. Men ovanstående behöver vara förtydligat eller beskrivet i avtalet om TS har en totalentreprenad annars är det husföretaget som åker
6 svar · 1,1k läst
P
peterlindgren1: [citat] Vi byggde med mjöbäcksvillan och flyttade in i April i år. Vi byggde ett First Choice enplanshus och höll det så standard som vi bara kunde. Det är vårt första hus vi byggt och körde totalentreprenad på det. Allt från säljare till leveranser & underleverantörer har vi varit riktigt nöjda med, det blev inget som stack iväg alls i pris. Det enda som vi märkt är att det
1 svar · 2,9k läst
S
Stefanos Anessiadis: Hej. Flyttade in i detta i april och har börjat renovera lite. Fundera över hur alla vvs rör är dragna. Finns de någon som kan hjälpa mig. Mäter jg med en regelsökare som ska ta elkablar och metall så ger den utslag på metall lite varstans men de kan vara armeringsjärn som den känner av då det är betong tak i gillestugan (källaren). Tanken va att borra upp ett takfäste men är
0 svar · 1,1k läst
J
Josth: Normalt gör man den dragningen för alla el-rör efter man isolerat taket och satt upp reglarna men innan man påbörjar själva inredningen med gipsskivor och innertak på övervåningen. Utrymmet mellan isoleringens insida och innertakets utsida är litet och det är risk för att det snabbt tar stopp även om man använder gamla ganska styva VP-rör.
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Jag tror inte att det bröt mot då gällande regler. Förbudet för golvgenomföringar kom senare. För keramiska material där BKR ger ut reglerna fanns kravet definitivt inte 2007, för plastmattor gäller GVK reglerna, som brukar följa BKR relativt nära.
4 svar · 1,2k läst
·
H
helena1982: Vi hade antingen kunnat starta en samlad tråd om nio olika hustillverkare, eller nio trådar om vardera hustillverkare. Båda sätten har för- och nackdelar. En nackdel med en samlad tråd är att diskussionen riskerar dra iväg och handla bara om en viss tillverkare, särskilt om det finns olika starka åsikter för eller mot den tillverkaren. Andra som hittar tråden ser då att de senaste 20
2 svar · 1,9k läst
M
memike: Följer. Är i samma sits, byggt med annan husleverantör 2018. Men nu är vi i slutskedet av diskussion kring uppförande av ett nytt hus med Vallsjöhus. De säljer och bygger generalentreprenader. Iallafall i vårt område. Så du kommer ju inte köpa hela kitet från vallsjöhus. utan du kommer kontraktera Vallsjöhus och en entreprenör som kommer sköta bygget. Jag ser detta som en fördel
1 svar · 1,8k läst
H
helena1982: Dags att bygga hus (i nordvästra stockholmsområdet)! Vi har kollat runt bland många olika hustillverkare som kan bygga ett hus vi skissat, och har valt bort de flesta men det återstår fortfarande flera som är intressanta, och vi hoppas folk här på forumet kan ge bra tips. Anledningar till att vi valt bort tillverkare är framförallt en av två saker: de är för dyra, eller så gillar vi
0 svar · 1,8k läst
H
helena1982: Dags att bygga hus (i nordvästra stockholmsområdet)! Vi har kollat runt bland många olika hustillverkare som kan bygga ett hus vi skissat, och har valt bort de flesta men det återstår fortfarande flera som är intressanta, och vi hoppas folk här på forumet kan ge bra tips. Anledningar till att vi valt bort tillverkare är framförallt en av två saker: de är för dyra, eller så gillar vi
0 svar · 1,9k läst
H
hablam: [citat] Vad menar du?
21 svar · 18,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.