5 818 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Hur gå vidare m solpaneler som inte är inkopplade?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Lämpligt att det är klart innan man betalar något här var nätägare ute och kontrollerade samma dag som det var färdigt driftsättning dagen efter, sen trettio dagar på fakturan på hela beloppet betalade dock direkt enl ök med leverantören
Vi har varje panel 440w i bästa läge på södra västkusten, så tänkte att det ger nåt ändåF fsn skrev:Det håller jag inte med om, det märks väldigt tydligt från andra halvan, eller åtminstone siste veckan av Februari. Nu framgår det inte av startinlögget var TS har sitt hus och hur stor anläggningen är men 30 paneler och kanske 430W blir ändå 13kW. Jag har SÅLT över 250kWh i Februari alla år utom 2021. Producerat är naturligtvis betydligt mer, jag har 17kW i en allt annat än optimal riktning och vinkel.
Det är jäkligt korta dagar och en attraktiv ”sommarvinkel” ger mindre på vintern. Skall man ha bra på vintern så skall det vara brant vinkel, det gör stor skillnad. Men just syd är väl det som gäller om man skall ha ut nåt på vintern.R René Skarphagen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Eller bara superstor yta, för det är aldrig sol ändå. Jag har 17kWp mellan Göteborg och Borås och idag va det 38kWh.. igår 1,5kWh snittar typ 4kWh per dag och sen plötsligt en soldag som drar upp produktionen till skyarna.F fsn skrev:
8kWh per kWp i december. Du kanske fick bättre väder längre ut nära havet?
38kWh, det skulle man klara sig bra på. Vad skall du med allt det till, du har väl passivhus?Rabbithole skrev:
9,6 idag, 2,1 igår. 20 graders vinkel mer öst än syd. Med låg sol blir det väldigt individuellt hur det ser ut med omgivning. Och inte blir det bättre när dom bygger tvåplans parhus på granntomten.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Ja, nästan passivhus iallafall, jag tycker allt drar för mycket 😅F fsn skrev:
För min del fyllde jag södra sidan av huset och det blev 39 paneler som fick plats. Gör av med 7000kWh per år så det blir stor överproduktion på årsbasis
Låg själv på 9500 som lägst. Men det var innan pool och pojkbarnets speldator som drar el som en medelstor stad.Rabbithole skrev:
Ni ska ställa era krav (att det blir inkopplat och ev krav på förluster) till den part som ni har avtal med. Och jag tolkar att det är husfirman. Sedan får dom ”sköta resten” med sina entreprenörer.R RenSka skrev:Vi byggde ett hus med totalentreprenad och inflytt nov 2024. I entreprenaden hade vi solpaneler/ 30 stycken som tillval. Vid inflytt upptäckte vi, och husfirman att ansvarig el-firma i totalantreprenaden, inte gjort anmält någon anmälan alls till berört elbolag, så vi har inte kunnat bruka dessa alls. Ansvarig på el-firman ljög om att han gjort anmälan, men det var inte gjort.
Hur kan vi gå vidare med ersättning för detta? Vi förlorar ju jättemycket på dessa 30 paneler som vi inte får använda. Vi har ett stort hus på 185 kvm.
Enligt elbolaget kanske detta inte är klart förrän framåt mars/april. Är det hus firman som hade totalentreprenaden vi ska kräva ersättning av? De hade ju ansvaret. Någon som vet?
Kvackatore skrev:
Givetvis sker det viss produktion, men i TS sammanhang så pratar vi om November till i absolut värsta fall början på April.F fsn skrev:Det håller jag inte med om, det märks väldigt tydligt från andra halvan, eller åtminstone siste veckan av Februari. Nu framgår det inte av startinlögget var TS har sitt hus och hur stor anläggningen är men 30 paneler och kanske 430W blir ändå 13kW. Jag har SÅLT över 250kWh i Februari alla år utom 2021. Producerat är naturligtvis betydligt mer, jag har 17kW i en allt annat än optimal riktning och vinkel.
Det är ett antal kWh, men totalt sett på hela anläggningens livslängd *är* det trots allt försumbart.
Hade det varit *varje* November - April hade det varit en sak, men i detta fall är det försumbart och det kommer vara många andra faktorer som har *betydligt* större påverkan på tiden det tar att räkna hem anläggningen. Så jag skulle rekommendera TS att fokusera på att få igång anläggningen, inte lägga allt för mycket energi på att utkräva ersättning.
*Men* om TS vill göra det kan jag rekommendera en pragmatisk lösning som jag själv hade med min leverantör:
Årlig besparing/intäkt delad på 12 per månad som driftsättningen blev försenad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Teakdörr? Hur gå vidare med slipning och olja?
Fönster & Dörrar -
Hur går jag vidare med snett tak källarrum
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Artikelkommentarer -
Hur ska jag gå vidare med tapet på puts?
Färg, Måla & Tapetsera -
En dödssjuk vän måste sälja, men vissa bygglov saknas. Hur gå vidare?
Bygglov