1 669 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Två mindre hus istället för ett.
Hej!
Jag har köpt en tomt på 500 m² där detaljplanen tillåter byggnation på 20 % av tomtytan i två plan. Det innebär att jag får bygga totalt 100 m² per plan, alltså 200 m² sammanlagt.
Vi är vana vid att bo på mindre yta, så att få till 100 m² bostadsyta känns redan mycket stort för oss. Däremot har jag saknat ett garage för förvaring, möbelsnickeri och hobbyverksamhet. Jag ser också en möjlighet att skapa en passiv inkomst genom att hyra ut en mindre lägenhet.
Min idé är därför att bygga två separata hus på tomten:
• Hus 1: 50 m² per plan = 100 m² bostadsyta för familjen.
• Hus 2: 50 m² garage i bottenplan och 50 m² uthyrningslägenhet på övre plan.
Jag är medveten om att detta kan innebära högre byggkostnader, men ser ni några andra problem med att bygga på detta sätt?
Tacksam för era tankar!
Jag har köpt en tomt på 500 m² där detaljplanen tillåter byggnation på 20 % av tomtytan i två plan. Det innebär att jag får bygga totalt 100 m² per plan, alltså 200 m² sammanlagt.
Vi är vana vid att bo på mindre yta, så att få till 100 m² bostadsyta känns redan mycket stort för oss. Däremot har jag saknat ett garage för förvaring, möbelsnickeri och hobbyverksamhet. Jag ser också en möjlighet att skapa en passiv inkomst genom att hyra ut en mindre lägenhet.
Min idé är därför att bygga två separata hus på tomten:
• Hus 1: 50 m² per plan = 100 m² bostadsyta för familjen.
• Hus 2: 50 m² garage i bottenplan och 50 m² uthyrningslägenhet på övre plan.
Jag är medveten om att detta kan innebära högre byggkostnader, men ser ni några andra problem med att bygga på detta sätt?
Tacksam för era tankar!
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Möjligen att 100 kvm boyta kommer att kännas lite, om ett tag. Barn som blir äldre kommer att behöva yta osv.
Man behöver inte 200 kvm för en familj, men för en normalfamilj brukar man tycka att 150 - 180 kvm är lagom. Visst kan man trycka in sin familj med 2 barn på 42 kvm i en innerstadslägenhet. Men det är trångt.
Har man möjlighet och ekonomi för det så är det dumt att trycka in sig så.
Man behöver inte 200 kvm för en familj, men för en normalfamilj brukar man tycka att 150 - 180 kvm är lagom. Visst kan man trycka in sin familj med 2 barn på 42 kvm i en innerstadslägenhet. Men det är trångt.
Har man möjlighet och ekonomi för det så är det dumt att trycka in sig så.
Jag förstår precis hur du resonerar. Men just nu och i några år till framöver skulle vi se det som en otrolig vinst ekonomiskt att kunna ha en uthyrningsdel. I framtiden finns ju även möjligheten till ett ännu bättre generationsboende då man kan låta ett barn bo i en uthyrningsdel.
Tror att det finns några hinder enligt detaljplanen? Att man till exempel inte får bygga två stycken fastigheter?
Tror att det finns några hinder enligt detaljplanen? Att man till exempel inte får bygga två stycken fastigheter?
Du får väl dubbla anslutningsavgifter för vatten, avlopp, fjärrvärme, el, fiber osv.
Jag skulle inte inreda en permanent bostad på garaget utan nöja mig med en 'gästvåning' om det minskar anslutnings kostnaderna och de löpande utgifterna.
Jag skulle inte inreda en permanent bostad på garaget utan nöja mig med en 'gästvåning' om det minskar anslutnings kostnaderna och de löpande utgifterna.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Först terminologi. Fastighet ä'r marken tomten. På den finns det byggander.J Joel Eriksson3 skrev:
Det brukar vara stopp för att ha mer än en bostadsbyggnad, men en gäststuga eller liknande bör gå.
Är det 20% av tomten som boyta eller BYA? Är det BYA så försvinner 10-20kvm boyta på ytterväggarna om de ska vara vettigt isolerade.
Men även om det är boyta så är 50kvm är väldigt lite när man räknar bort innerväggar, trappor (runt 4kvm per plan), installationsshakt mm.
Entreplan behöver dessutom vara tillgänglighetsanpassat med badrum, kök, vardagsrum, sovrum, tvättmöjlighet, så det är väldigt strikt vad som måste få plats där.
Men även om det är boyta så är 50kvm är väldigt lite när man räknar bort innerväggar, trappor (runt 4kvm per plan), installationsshakt mm.
Entreplan behöver dessutom vara tillgänglighetsanpassat med badrum, kök, vardagsrum, sovrum, tvättmöjlighet, så det är väldigt strikt vad som måste få plats där.
När det gäller utfästelser från kommunen för tillåten storlek på byggnation för en given tomt så är det i regel byggyta (BYA) som anges. Bra att veta är att en BYA på 100m2 inte är lika med en boyta (BOA) på 100m2 utan boytan blir alltid betydligt mindre.
Vi bor i ett nybyggt 2-planshus med en total BOA på exakt 200m2 dock med en BYA som är 121m2. Iden med två separata byggnader skulle kunna genomföras. Dock nog endast med en huvudbyggnad ihop med en komplementbyggnad typ attefallshus. Detta förutsätter dock att det går att klämma in det på tomten inom minst 4.5m från tomtgräns.
Vi bor i ett nybyggt 2-planshus med en total BOA på exakt 200m2 dock med en BYA som är 121m2. Iden med två separata byggnader skulle kunna genomföras. Dock nog endast med en huvudbyggnad ihop med en komplementbyggnad typ attefallshus. Detta förutsätter dock att det går att klämma in det på tomten inom minst 4.5m från tomtgräns.
Tack för alla svar! Ett annat alternativ är kanske att bygga ett hus med exakt 100 BYA och sen få in en liten generationlägenhet i det huset?
Bygg ett hus med garage 50m2 och lägenhet 50m2 nere och en lägenhet på 100m2 uppe. separata ingångar.
Jag tror inte du ska förvänta dig "otrolig vinst" på att hyra ut en övervåning på ett garage. Bara badrum och pentry kostar dig flera årshyror.J Joel Eriksson3 skrev:Jag förstår precis hur du resonerar. Men just nu och i några år till framöver skulle vi se det som en otrolig vinst ekonomiskt att kunna ha en uthyrningsdel. I framtiden finns ju även möjligheten till ett ännu bättre generationsboende då man kan låta ett barn bo i en uthyrningsdel.
Och om det inte rör sig om en studentstad är det bara lustigt folk som skulle få för sig att bo i en liten lägenhet på någon annans garage.
Bra input, tack. Förstår absolut hur du tänker.J Jaggatagga skrev:
Jag håller delvis med om att det kan vara svårt att "räkna hem" investeringen med ytterligare badrum och kök/pentry men möjligheten att hyra ut beror väldigt mycket på var ni bor.J Joel Eriksson3 skrev:
Vi har bekanta som har en liten lägenhet i souterrängplan som de har hyrt ut till företag som har utländska anställda på kontrakt, och det har varit en hyfsad inkomst (men även utgifter och arbetsinsats förstås)
Studenter har oftast inte så stora inkomster så om det är studentstad så går det nog att hitta intressenter om det inte ligger för olägligt till men då är det en helt annan hyra ni kan ta ut.
För övrigt så måste ni kolla på detaljplanen om man får bygga två lägenheter men det kan ju också vara så att man får bygga hus + garage. Detaljplanen där vi bor har också begränsningar på 20% BYA men tillåter utöver det fristående garage med reservation för att om man byggt i två plan får man inte bygga garage...
Att ha en fristående lägenhet som inte har markplan kan ju också vara ett bekymmer då du har tillgänglighetsregler att ta hänsyn till. Då kanske hiss blir krav och det är varken billigt att installera eller underhålla.
Klicka här för att svara