Hustillverkare
sommarosol: Tack så mycket, ja det var detta jag var rädd för. Får försöka prata med honom. Han känns nonchalant samt att han inte respekterar de tidslinjer vi har...
CalleSpeed: Hej 8. Liten firma = en tydlig leverans och betalningsplan. Minst i 5 steg för att inte riskera för mycket! Skriv en tydlig beställning till firman som båda signerar. Skriv även ett avtal enligt ABS 09. Ha med tydliga och specifika krav! Ta in en erfaren kvalitetsansvarig tidigt som hjälper till med pappren och har koll på byggkraven!
norrlandsfröken: Villa varm bygger väl inte nyckelfärdigt? Har fått tips tidigare om Stenbackens i Piteå så ska kolla med dem. Trist att höra att det varit en del problem m Eksjöhus.
fiddy: ingen som vet ngt om detta hus?
Husbygge15: Jag och min sambo har precis köpt en tomt i Huddinge och är inne på att bygga med Smålandsvillan. Vi har inte bestämt oss för vilken modell än så länge men det står mellan Kalmar/Eksjö och Vrigstad/Vimmerby. Vi har redan besökt ett Kalmar. Är det någon snäll själ där ute som kan tänka sig att visa sitt Vimmerby/Vrigstad så skulle vi vara oerhört tacksamma!
F_man: Det är officiellt "byggherren" som är ansvarig, men byggel är lämpligt att avtala med elektriker som skall vara med och bygga att han kan koppla in. Dock är det byggherren som behöver kontakta nät-ägaren för att få koppla in byggel alls. Om jag är rätt påläst dvs. Husproducenter brukar vara behjälpliga i att ta fram kontakter och avtal. Men det är ju ytterst lämpligt att ha
Linus Eriksson: Tack för alla svar. Jag håller just nu på att föra en diskussion med kommunen om att eventuellt få bygga något större. De sa i alla fall inte tvär nej direkt vid förfrågan så det kanske finns chans om än liten att få bygga något större. Tomten ligger i ett litet sommarstuge område. Runt detta område finns flera andra sommarstuge områden som alla har fått ny detaljplan de
rickardg: Jag gillar karlsonhus väggkonstruktion, men även XN-villan kör med exakt samma konstruktion (köpt konceptet från karlssonhus) och de kan rita upp och bygga vilket hus som helst åt dig och ligger rätt bra i pris för den kvalitétsnivån med och har inte gått i KK så många gånger som karlssonhus gissar jag på ;). Även sävsjö trähus håller hög kvalité och ritar åt dig och har
hempularen: Nu 'r det iofs. bara en hypotes att det beror på för kort torktid. Men de flesta tillverkare av fix för klinkers föreskriver att ny betong skall vara minst 3 mån. gammal. Och det handlar då inte om att betongen skall komma ner under en viss fukthalt som krävs för andra golvmaterial. Utan betong krymper av rent kemiska processer som inte har med torkningen att göra.
GIX: Det går framåt, nu är bygglov och tillstånd för avlopp godkänt. Lämnade in ansökan för avstyckning i går och nu är det bara att vänta i upp till fjorton veckor innan det är klart. Grundarbete startar förmodligen i sensommar alt tidig höst.
Östlund: Hustillverkarna vore ju dumma om dom inte designar husen efter kundernas önskemål. Vi byggde ett 2-planshus i klassisk stil, det står sig genom alla trender och stilar.
axed: Vi har lån och avtal genom bank. Betalade 15% kontant. Skulle tippa på att det finansiella "erbjudandet" från Älvsbyhus innebär en högre ränta. Dom gör det förmodligen inte utan att tjäna lite extra pengar själva ;-)
jasiri: Ska bygga ett hus i Tanzania till mig själv o familjen. Har viss erfarenhet men tänkte prova nått nytt. Förutsättningarna är att tempen här varierar mellan -2 några få nätter, till ca 35 c några få dagar i november. oftast är vädret som en svensk sommar. Regnar en del nov till april men marken är stabil. Vi tänkte bygga med handslaget bränt tegel i väggarna och lera som murbruk,
Gabbe1: En annan fördel är att ett nytt hus är befriat från skatt/avgift i 15 år, med dagens nivå på avgiften så blir det ca 100K i besparing.
Jonas Modig: Vi håller på att bygga ett Eksjöhus. Men ett Skanör. Mycket nöjda hittills.
phälle: Jag byggde en FHV för 10 år sedan. Jag fick efter några år bekymmer med mina balkonger på grund av en olycklig konstruktion. Efter kontakt med Boverket fick jag veta att de s.k. huspaket som FHV levererar inte är en byggprodukt. Det klassas istället som byggmaterial. Det innebär att det är byggherren, (oftast konsumenten själv) som ansvar för att konstruktion och utförande följer
Marsman80: Jag har byggt hus med Fiskarhedenvillan (dock inte Briljanten) och gillar upplägget att man kan välja vilka delar man vill ha hjälp med. Jag gjorde grundarbeten via entreprenörer som jag anlitade direkt (inte via Fiskarhedenvillan). Stomresningen skedde via ett företag som jobbar nästan bara med Fiskarhedenvillan men jag anlitade dom direkt då jag känner ägaren till den firman. Efter det
F_man: Som en snabb kommentar till mitt eget inlägg, är det mycket skönt att husbygge är köparens marknad. Det finns väldigt många husproducenter och säljare som konkurrerar.
surfarn: Företaget Attefallshus med hemsidan attefallshus.com säljer nyckelfärdiga attefallshus med en trevlig utformning för 349000:-. Då ingår ett komplett badrum och kök! Jag har inte sett något annat attefallshus med denna kombination av pris och innehåll förut. De bygger visst husen i Estland och har en fin men ganska tunn hemsida. Är det någon som har erfarenhet från detta företag?
familjen Vidal: Hej, Vi har en tomt strax utanför Kungsbacka som har ett förhandsbesked som går ut i mitten av Juli, De tänkta köparna har dragit sig ut och nu funderar vi på hur vi skall gå vidare. Tomten är avstyckad och klar för försäljning men tiden är knapp och att hitta en köpare som lyckas lämna in om bygglov i tid känns jobbigt. Kommunen menar på att det är ingen fara att lämna in om
hama65: http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/GallandePlan/
F_man: Väldigt olika från kommun till kommun. Privat har jag ingen aning. I Falun finns ofta kompletta geotekniska undersökningar genomförda på kommunens tomter till salu. I Borlänge, där vi valt tomt, fanns en "områdesundersökning". Vi tog ut en markentrepenör som skall göra jobbet, vi tog referenser på honom samt att entrepenören arbetat på granntomter. Vi struntar därför i en
mirakelhäcken: Vi håller precis på med att bygga ett BraHus. Huset är på 96 kvm. Pris, strax över 1 miljon. Vi hade egna ritningar. Brahus kan bygga precis hur du vill. Ni kan se film från resningen på youtube och min blog. [bild]
Andrew: Tittibitti: Låter lovande. Har pratat med några som byggt med Eksjöhus och den samlade bedömningen verkar vara att Björn sköter sitt arbete riktigt bra. _Nicklas73_: Ja, jag känner igen delar av det där. Tycker att det är märkligt att man använder argument som i många fall är helt grundlösa. Det är tråkigt då vi gillade husen från A-hus. Men då säljaren spelar en så stor roll
Lorentz82: Tack för input i min oro. Känner mig lite lugnare nu..
LarssonBygger: Många företag kommer ju och hämtar skrot, kanske t.o.m betalar lite för det. /Larsson
CalleSpeed: Hej Det bästa sättet att pruta är att ha kalkyl från någon mer tillverkare. Kontaktat en säljare för Älvsbyhus och få en kalkyl på så likt hus som möjligt. Den är troligen lägre eller likvärdig. Använd sedan det för att prisförhandla. Det är på tillvalen som man lättast kan förhandla med eller ned priset på. Men snåla inte på fönster eller takkupa till övervåningen om
Snigel69: Hej! Jag är nyfiken på vilken entreprenör du använde? Ska själv bygga i Stockholms skärgård under 2015 med skidstadion hus och har blivit rekommenderad en entreprenör av dom men känner mig lite tveksam. Letar efter nån som kan sköta allt och är total novis så det vore fint med lite rekommendationer från nån... :-)
mirakelhäcken: Hej skurk! Jag ser att det skrivs om BraHus här. Håller med F_man, kolla in dem också, de är inte så kända men levererar ett hundratal hus per år. Vi håller just nu på att bygga med dem. Vi fick pris "nyckelfärdigt" 2.250.000 på ett av deras standardhus "Classic 120" (120 kvm 1plan) men det slutade med att vi bygger en egenritad 1-plans villa i vinkel (96 kvm) med "nyckelfärdigt" pris