Hej

Bygger just nu ett prefabhus med totalentreprenad med platta på mark.

Nu är det så att uppsticken för avlopp/vatten missades ganska grovt från ritningen utsatta mått så det har tvingats bilas och speciladras, samt sågas en hel del i väggmaterial och golv.

Min tanke är nu så här: "jag beställde inte ett hus med speciallösningar för vatten/avlopp och konstiga vinklar på avloppsrören etc. Jag beställde ett hus som på ritningen hade rören ritade på ett visst sätt."

Jag tror säkert attman kommer få till funktion och utseende så det inte märks, men jag kan vara petig med sånt här och ändå tycka att det inte är OK. Vad är mina rättigheter? kan jag kräva rabatt för att det inte utförts på utlovat sätt?

Bör jag vara orolig för detta? Vad är era tankar här?

Se bilden.
IMG_0947.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH En orolig förstagångsbyggare..

Redigerat:
Nej, jag tror att så länge det kan utföras korrekt enl. branchreglerna (säkert vatten) och enl. rörtillverkarens instruktioner. Och så länge det inte inkräktar på husets funktion (typ rör upp mitt i vardagsrummet) så har du svårt att kräva ersättning eller rättelse.

Nu är det lite svårt att se detaljer på bilden. Men om vi antar att du har utsidan av huset på andra sidan duken som syns på bilden? De två rören/slangarna som går utanför avloppsröret, OM det är vattenledningar (PEX RörIRör) så bör de nog inte gå så nära utsidan.

Jag undrar också vad det är för rör som sticker upp lite ur betongen. Det ser ju ut som en klenare ledning som kopplas på stammen. I så fall är det bakfall på den. Det får det inte vara. Om det istället är fortsättningen av avlopsstammen så ser det ut att vara en för tvär böj (men svårt att se på bilden).

Redigerat:
Det är en innervägg..

Det röret man skymtar lite kommer upp ur den nygjutna betongen verkar som du säger vara av mindre dimension.
Det blir inte bakfall "vattenlås".

Nåja, det är ju lite trist kan jag tycka..

Om jag beställt en ny bil och handlaren bucklar den innan jag hämtat den och spacklar samt lackar på bucklan så den knappt syns tycker jag fortfarande inte det är OK.. lite samma här kanske..

Ha de gott

Hade du inte sett det hade du aldrig märkt det. Så att dom korrigerar ett fel på ett fackmannamässigt vis är inte skäl till prisavdrag.

Och det där kommer du aldrig se eller märka av

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
S
Lite samma sak som att du betalar för att förlägga en ny servisledning till huset, kabeln råkar bli skadad av grävaren och de måste skarva den. Det blir såklart en fackmannamässig skarv, men skulle du få några problem med kabeln i framtiden så är det ju nästan alltid där den är skarvad.

B
Jämförelsen med bil haltar lite då karossen på bilen är det yttre som man ser, jämför istället med att de skarvar en kabel i dörren som går till elhissen. Mao inget du ser och med största sannolikhet inget du kommer märka bara det rättas till på korrekt sätt.

Prisavdrag känns svårt att hävda, däremot att ni får korrekta ritningar på hur det ser ut nu efter missen samt tydlig dokumentation på vad som skett och hur det är åtgärdat.
Du kanske även kan deala till dig någon standardhöjning/utrustning vilket ger ett mervärde för dig och samtidigt kanske inte kostar lika mycket för leverantören.

Däremot tycker jag att du skall be dom låta räkna på hur mycket bärighet som är kvar i reglarna när dom borrat bort hälften av trät då det verkar vara en bärande mellanvägg.

Lorentz82 skrev:
Om jag beställt en ny bil och handlaren bucklar den innan jag hämtat den och spacklar samt lackar på bucklan så den knappt syns tycker jag fortfarande inte det är OK.. lite samma här kanske..

Ha de gott
Om du visste hur många nya bilar som lackas om efter skador utan att informera köparna......

• Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Tack för input i min oro.

Känner mig lite lugnare nu..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.