M
Mgust: Absolut hade jag hellre önskat att konstruktionen hade varit utav impregnerat virke så jag hade sluppit detta problem. Dock så bestämde ju inte jag konstruktionen. Men jag står även fast vid vad de snickare har sagt till mig. Även fast träet är utav icke impregnerat så utförs kapningen utav ändträet på rätt sätt dvs sned-kapat. Ändträet ska oljas sedan grundmålas. Därefter
19 svar · 6,3k läst
·
M
Montana2: Jag och min sambo ska bygga hus i Helsingborg. Vi har fastnat för ett modifierat Eksjöhus Balans. Är det några här som har positiva och negativa erfarenheter samt tips att dela med sig av kring Eksjöhus och kanske framförallt Balans?
0 svar · 1,6k läst
Satsuki
Satsuki: Håller med #14 och 15; bor i 1,5 plans och det fungerar bra, men om jag fick välja skulle jag absolut välja 2 plan. En kupa eller takfönster är inget substitut för riktiga fönster av normal storlek. Vi har aldrig sprungit in med huvudet i väggen/taket, och garderober kan ju ofta ha man ha på andra väggar, men det är klart att det blir betydligt fler möbleringsmöjligheter med fyra
17 svar · 9,2k läst
·
G
Gabbe1: Du har ju kommit en bra bit på vägen som hittat till detta forum, här finns nog allt som du kan tänkas behöva veta och mycket mer därtill. Innan jag byggde mitt första hus så var det främst på den här sidan jag letade information, men även (montage)instruktioner från diverse tillverkare kan vara en mycket bra källa till kunskap, dessa går oftast att hitta online.
2 svar · 7,4k läst
H
hempularen: Då köper du i princip ett begagnat hus, även om det är nytt. Dvs. såvida du inte får några specialavtal så är byggaren troligen inte ansvarig gentemot dig, ifall något fel dyker upp. Utan hittar du några fel, så är det antingen ett "dolt fel" som säljaren ansvarar för, eller något du borde ha upptäckt inom ramen för din undersökningsplikt. Uppförsbacken att få ersättning
3 svar · 2,5k läst
W
wllle: Hejsan jag och min sambo har fattat tycke för Finnlamellis Vuokko 157 och tänkte kolla om det är någon som har någon erfarenhet av denna husfirma? Har ni byggt med någon annan finsk husfirma så får ni gärna dela med er utav era erfarenheter. Mvh Wille
0 svar · 3,6k läst
holmberg87
holmberg87: Jag tror inte att det kommer kännas för långt. Har du 2 bilar efter varandra så blir det inte många meter kvar. Dessutom kommer det bli snyggt med stolpbelysning eller annat på en sådan infart :)
4 svar · 1,9k läst
fremax
fremax: [citat] Ja har man sagt A får man klämma ut B med! Med vänlig hälsning, fremax
3 svar · 3,7k läst
N
Nybygge2015: Vill ni ha ett lösvirkeshus utan att själva vara projektledare så bygger väl Varbergshus med totalentreprenad. Alternativet är väl att anlita en mindre byggfirma men då får man räkna med att lägga ned en hel del tid själv på att hålla koll och samordna med övriga entreprenörer. Finns många mindre byggfirmor som är underentreprenörer till de större husföretagen och borde kunna
3 svar · 1,7k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Andra hustillverkare som satsar på att bygga billiga hus är Hjältevadshus och Smålandsvillan.
3 svar · 1,9k läst
G
Gabbe1: [citat] Det ska inte ske någon fuktvandring inifrån och ut, förutom att plasten invändigt ska vara tät så ser den mekaniska ventilationen till att skapa ett undertryck i huset, så ev. luftflöden i väggarna blir utifrån och in, inte tvärtom. Träreglar och vindduk/papp är en beprövad konstruktion och jag har aldrig hört att den kan leda till mögelproblem tidigare. Naturligtvis under
16 svar · 2,6k läst
T
tobbekarlsson: efterlyser någon som byggt PrioEtt eksjöhus någonstans närheten i närheten i Halland?
0 svar · 1,2k läst
T
tittibitti: Hej, vi valde att köpa carport via eksjöhus, kostade 200 k, dyrt, men vi är glada och nöjda att vi gjorde så då vi inte är snickare själva eller har tid att rodda i sådant. Det känns att det är en gedigen och bra carport.
7 svar · 5,1k läst
F
falkn: 1. Självklart kommer de lägga på ett påslag. Dock kan det ju vara så att de är bättre förhandlare än dig som privatperson vilket gör att de kan köpa billigare. Det finns inget generellt svar på denna fråga. Fördelen är ju som du säger att ni inte behöver ta dubbla lån. Ta först kontakt med er bankman och diskutera ev. möjligheter. Ett övergångslån behöver inte kosta
1 svar · 1,8k läst
D
Drömmarn: [citat] Varför inte låta Eksjöhus räkna på deras Prio 3 eller Balans som är fina 2-planshus, fast med färre valmöjligheter i planlösning (de är dock inte omöjliga... Vi fick göra vissa justeringar på vårt prio 2 ;) )? Gissar att ni hamnar närmare 3 milj. Samma höga standard som i kataloghusen. Man får lite vad man betalar för har vi upplevt när vi började jämföra olika
17 svar · 15,7k läst
G
gustavberden: http://youtu.be/juVd6ZzLibU En film på monteringen av villan.
10 svar · 6,4k läst
M
Marre E: Vi byggde ett nr 19, jobbar själv i byggbranschen o kan säga att lejer du ut återvåningen helt så kommer det kosta väldigt nära dem pengarna, om du dessutom gör det så får du bara 10 års garanti från trivselhus på undervåningen, övervåningen blir på den andra byggaren du tar in. 2 olika byggare på ett hus är inte kul enligt mig.
4 svar · 3,0k läst
M
SBH: [citat] du borde ju veta vad som ingår när du beställer ett hus
17 svar · 6,7k läst
Roev08
Roev08: Hittade detta i en artikel från Bogranskarna: ■ Pris: Grundpris för husmodellen exklusive tomt, anslutningsavgifter och byggherrekostnader är 3 108 354 kr. Visningshuset har tillval utöver grundutbud för 299 746 kr och tomten kostade ca 1,1 miljon. - Dyrt imho! ■ Arkitekt: Huscompagniet. ■ Värme: Fjärrvärme, vattenburen golvvärme. ■ Ventilation: FTX (mekanisk
1 svar · 2,3k läst
F
Frida Orlinder: Hej! Såg att tråden var gammal, men ville iaf titta in och säga att vi har ett hus från 1986 (när de gick i konkurs). Har problem med några av fönstren som glappar och jagar nu div reservdelar. Hoppas att det löser sig. Vi har ritningar och lite andra dokument över huset, så hojta till om du vill titta på något.
4 svar · 6,9k läst
J
Jozefsson: Hej! Skall bygga ett flertal villor och letar efter olika metoder att göra detta på. Så jag efterlyser en entreprenör som byggt upp hus i Sverige med hjälp av utländska företag. Skulle behöva kontakt då jag vill veta hur det gick med smidighet, svenska standarder och kvalité. Skulle även vilja göra eventuella studiebesök för att få se slutresultat osv. MVH Jozefsson
0 svar · 958 läst
S
steve5432: [citat] Absolut, jag kommenterar bara att det låter helt absurt att man ska behöva måla om fönster efter 5 år. Det måste vara fabrikationsfel, dåligt målat helt enkelt. En släkting målade sina fönster med enbart snickerifärg, ingen grundfärg. Den färgen trillade av efter 1 år. /S
7 svar · 8,7k läst
U
Ulrika Zahl-Berg: Någon som kan dela med sig av måttet från golv till fönsterbleck på "standardfönstren" i Smv? :) Har en liten dröm om att kunna bygga fast köksön i väggen under fönstret brevid altandörren på vår villa gränna. Förslag eller annan smart idé för mer bänkyta annars? 😊 Tack på förhand!
0 svar · 1,7k läst
B
Beppo: Det beror väl på vilken byggnad och vad du skall ha den till men mitt intryck av förrådsbodarna och de friggorna är att det är väldigt enkla konstruktioner. Sektioner med reglar 22*35 som sammanfogas till 44*35 och så någon liggande panel, kanske 17mm fjällpanel. Takstolarna var väll något grövre, kanske 45*70 på sin höjd. Du som snickare slänger ihop något bättre på samma tid
1 svar · 3,2k läst
L
Laranja: Någon som har byggt ett myresjöhus uppåkra och möjligtvis vill dela med sig med lite bilder? Vi funderar på att bygga just detta hus men har haft väldigt svårt att hitta just bilder på hur det blir när det är klart. Skulle helst inte vilja ha bardisken så som på ritningen heller, utan hellre en köksö. Någon som gjort detta? Antingen i just detta hus eller i något annat liknande
0 svar · 2,4k läst
U
Ulrika Zahl-Berg: Hej! Är det någon här som har ett villa gränna från Smålandsvillan? Jag skulle vilja veta måttet från golvet till fönsterblecket på fönstret i köket brevid altandörren? Även om det är ett element där? Tack på förhand! 😊
0 svar · 1,6k läst
A
SBH: [citat] smaken är som baken. har iallafall några polare både tjejer å killar som hellre gör sånt "smått" istället för stommen
11 svar · 2,2k läst
T
tlundberg: [citat] Nja, hängrännorna kommer väl lika nära marken på ett enplanshus som på ett 1½-planshus? Jag menar, taken börjar ju på samma höjd från marken, är väl bara taklutningen som skiljer sen? Jag ser att vissa har varit inne på att själva trappen är dyr. Det som man måste tänka på är platsen trappen tar. Dels tar själva trappen plats. Men sen brukar det ju bli att man
18 svar · 5,3k läst
K
Kigge01: Någon som har byggt detta hus och vill dela med sig lite ? ca pris NF? kanske någon som har lite bilder hittar bara en bild :/ Om inte någon som kanske har tips på andra liknande enplanshus?
0 svar · 1,3k läst
K
Kyleman: Hej, Finns det någon där ute som vet vilken väggtjocklek som Smålandsvillan hade 2007-2008?
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.