Hustillverkare
Gabbe1: [citat] Om marken består av grus eller sand så kan det räcka att täcka av matjorden och ni har en färdig yta att börja anlägga grunden på. Men består marken av jord eller lera så kan ni tvingas gräva ut och återfylla stora mängder. Det kan skilja mycket stora pengar på dessa båda extremfall, sen finns det såklart en massa mellanting också. Men det måste såklart undersökas
aritabonita: Tack för infon! Du har inte möjligtvis bilder som du vill visa? Skulle vara kul att se. Vart har i byggt? :)
zeb411: Är väldigt nyfiken på varför det inte har blivit någon uppdatering av denna tråd? Hur blev huset efter snickarna varit där? Vad hände vid slutbesiktningen? Hur ser tomten ut idag? Inga sättningar osv? Hur fungerar de s k glidreglarna?- har det blivit några sprickor i gipset osv? Vad har ni för uppvärmning av huset och hur har ni löst ventilationen? 150 mm väggar?- räcker det på
ChristinaH: Så roligt att ta del av ert bygge 👍☺️! Lycka till!
toolman77: Det du letar efter är en totalentreprenad. Då levererar byggaren ett hus du beställer. Om det dyker upp problem eller frågor på vägen så löser byggaren dem utan din inblandning. Du slipper krångel men tappar inflytande över slutprodukten. Det går då också att lämna ett pris på totalentreprenaden med det kommer antagligen vara med en del luft i för att byggaren vill försäkra sig
karlmb: Besök ett utställningsområde (i Göteborg har vi Husknuten tex), där fabrikanterna har visningshus. Dels får man mkt inspiration och kommer på vilken stil man gillar, dels kan man se prov på utförandekvaliteten. Den senare är ofta skrämmande låg... Skulle själv byggt lösvirke med ett hus man gillar som förlaga pga detta och att man ju utan extrakostnad kan få mkt mer precis som man
ninjaharry: Hej, Från hustillverkaren fick vi dels en kalkyl som skall innefatta huset samt "alla kringkostnader", typ. Vad jag förstår så måste de kunna leverera en sådan till banken för byggkreditivet. Den höll sådär, fråmst sprack den på deras uppskattade markkostnader. Men vi hade som tur gjort en egen kalkyl där vi räknat upp markkostnaderna betydligt. Dels så skrev vi avtal med fast pris
aviborg: En husresning av ett Eksjöhus Trend i Linköping. Pris ca 3.8 (varav 0.5 för tomten). [video]https://youtu.be/KJwD3DHrjo8[/video]
fridays: Hejsan! Som rubriken lyder. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Byggtankar123: Hej på er, Vi valde Lovik och i nästa vecka kommer de börja gräva ut för grunden. Efter att vi tittat på flera huslev. så var valet ganska lätt framför allt med avseende på priset. Vi hade även samtal med Sävsjö trähus men kostnaden drog iväg och vi var tvungna att kompromissa kring det mesta, med Vårgårda fanns det utrymma att göra tillval. Sävsjö kan bygga precis vad man
Jonerik: Hej! Vi eftersöker en kontrollansvarig till vårt husbygge i Norrköping. Finns det någon som nyligen byggt/bygger som har tips på någon vettig person? Har börjat leta i Boverkets lista över certifierade personer men skulle hellre hitta någon genom ett tips. Själva bygger vi ett A-hus.
Spiderman: Hur har det gått Lorentz? Flyttar ni in snart? Bilder?
Storstadsbo: Hej, jag vet inte hur man skickar en fil (.pdf) här, så PM:a gärna din riktiga emailadress så kan jag skicka över en skiss om du vill?
Spiderman: A-hus Solbacka får du får 1.8. Då inreder du övervåningen själv när du vill... Ett fint hus med bra planlösning... Jag funderade själv på det men nu har jag istället ändrat mig till ett Kobbskär (1-plans). Jag har även kollat Älvsbyhus... Deras Saga är verkligen fint :) Men med Älvsbyhus blir det så mycket plus plus och plus... Då ska man acceptera grundutförandet för att det
ett_em: Hej! Vi ska bygga Eksjöhus prio 1 och har en kalkyl på 3,2 mKr varav tomt är 1,1 mKr inkl VA/A, så visst är det möjligt. Då är det gjuten platta med golvvärme, kakel och klinker är standard och det är nyckelfärdigt (exkl. utvändig målning). Iofs är detta ett enplanshus, så kanske inte det ni söker, men kolla in alla hustillverkares "budgetserier" så får ni lite alternativ att
mike85: Vi fick ge 220000 för våran isolergrund för ett halvår sen. Det sura är att du kan inte ringa runt och ta in offerter från vem som helst för den som monterar den måste vara certifierad. Tror det finns en lista med alla i landet som är certifierade på grundtillverkarens hemsida, de har nog bytt adress till isolergrund.se har jag för mig.
Emenisan: Sant men när man ändar i stommen på huset ( bjälklaget i detta fallet) så är man skyldig att göra en anmälan vad jag har förstått. Och den anmälan kan avslås. Hör till saken att detta är ett område med exakt lika hus som ligger i rader. Så vet inte om det blir svårare att ändra då, vad gäller takkupa tex.
patfred: [citat] Även Eksjöhus (tror dom heter så) har en liknande modell
olsjörs: Jag tycker nog inte att det är så pjåkigt att slippa pappen. Har själv gjort tak både med och utan och det finns för och nackdelar med båda metoderna. Plyfa har jag dock aldrig sett någon använda förut, låter ju lite halvopålitligt. På mitt eget hus valde jag att köra med oljehärdad masonit som jag skarvade omlott 300mm i alla ledder. Spikavstånd 50mm och sedan ett saftigt lager
lnu: Intressanta hus bygger hus som lutar aningen mer åt det du beskriver, men de har nog ganska konventionella prefabmetoder. http://www.intressantahus.se
Nytthus1: VARNIG för miljöbohus!! Rena jävla skiten! Jag har byggt med dem själv och det är några riktiga skojare. Per som vi har haft som kontaktperson har försökt att blåsa oss åtskilliga gånger, ljugit för oss och även klickat mig i telefonen. Vårt bygge är "OK", men vi har fortfarande flera fel som inte är återställt på MÅNGA månader. Han är även kompis med KA:n som vi hade
Kigge01: Hej Någon som har byggt med LB hus och vill dela med sig av erfarenheter !? Vi är intresserade av enplans huset optimal sadel 163 finns det någon som byggt det huset och vill dela med sig av lite bilder ?
Roev08: Häftigt hus! Eftersom du har väldigt mycket vinklar och vrår och har "bestämt" hur du vill ha huset så tycker jag nog att du bygger lösvirke på plats. Gjut plattan, stomma upp våning för våning. På med beklädnad och sen låt det torka. Du bör kunna tajma in det till nästa vår, typ mars eller maj då det förhoppningsvis är torrt i 2-3 veckor som det brukar vara. On topic - varför
lnu: Många hustillverkare erbjuder ju att specialanpassa huset för dig. Självklart kan du komma med en liten skiss, dukan komma med ett tomt papper om du vill - de har husdesigners/arkitekter vars jobb det är att rita huset åt dig utifrån dina önskemål. De tar också hänsyn till mått etc med avseende på t ex handikappskrav och vad deras byggsystem tillåter. Men en tomtritning med höjder
IdalaJocke: Var hänger ni andra tvätt?? Allt som inte tumlas hos oss hängs antingen ute i vindan/ på altanen när det är fint eller i vardagsrummet (resten av året)
Villa vista: Skall tilläggas att under juridik och ekonomi rådgivningen på byggahusforat finns förklaringar om entreprenadformer som verkar helsnurrigt och felaktigt så vanföreställningar om detta verkar vara utbrett
Storstadsbo: Nej, tyvärr inte, men jag gillar också det huset (förutom möjligen takets utseende, de nedre delen är för stor, tycker jag, gillar bättre taket på t ex Götenehus Gripsholm/Svaneholm) och skulle nog ha kunnat tänka mig att välja det om vi kunnat bygga så stort/brett hus, vilket dessvärre inte är möjligt på vår tomt.
Saalsa: Jag har själv inte byggt med dem men har tänkt bygga mitt hus med deras system men även få det stomrest av dem. Jag hoppas på svar här då jag också skulle vilja veta lite mer av hur de är som leverantörer.
naggen: Tittar på att bygga ett mindre fritidshus i området Laholm/Båstad/Halmstad. Yta 50-80kvm Vill inte göra ngt arbete själv, så det ska vara en nyckelfärdig lösning. Budget för själva huset är max 1 miljon. Vilka leverantörer ska jag kolla med? Någon som rentav rekommenderas?