2 889 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Älvsbyhus?
Jag och min sambo funderar på att bygga hus och har nyligen varit i kontakt med smålandsvillan och gjort en kalkyl som jag tyckte var helt otroligt dyrt och jäkligt konstig.. Nu funderar vi istället på älvsbyhus och undrar därför om det är någon som nyligen har byggt med dom och vet ungefär hur mycket mer det tillkommer på det priset som uppges på deras hemsida. Och även hur det är att bygga med dom?
Dom har ju fått en hel del skit förut, men det är ju faktiskt ganska många år sen.. Tacksam för svar
Dom har ju fått en hel del skit förut, men det är ju faktiskt ganska många år sen.. Tacksam för svar
Vi har byggt ett Oden från Älvsbyhus.
Det stora som tillkommer är kostnaden för markarbetet. Svårt att säga hur mycket det blir såklart. Vi betalade 250 000 kr. Marken var ganska lättbygd. Ingen sprängning eller liknande behövdes. Just det här är väl egentligen det enda vi kanske i efterhand kan ha synpunkter på. Det kändes som att säljaren mer hade ett "standardpris" på det här. Orkar man blir det förmodligen mer prisvärt att anlita en firma som säljaren inte har intressen i... Andra kostnader som tillkommer är t ex bygglov, anslutning av vatten/avlopp/el/fiber och räntor på byggkrediten. Räkna en halv miljon extra så är ni nog ganska nära. Ni kommer att få en kalkyl på allt av säljaren. För oss stämde den faktiskt väldigt bra.
Själva bygget har fungerat bra. Inga större problem alls. Visst har vi fått ringa och "påminna" om saker ibland. Men det har alltid fixats i tid.
Huset är vi nöjda med. Standarden är bra. Tror att dom ha skärpt till sig ordentligt om man jämför med för ett antal år sedan (har dock aldrig varit i ett äldre Älvsbyhus). Framförallt är det nog inga blåbär till bygglag som monterar ihop husen längre.
Vi trivs helt klart. Tror inte att ni kommer bli besvikna.
Det stora som tillkommer är kostnaden för markarbetet. Svårt att säga hur mycket det blir såklart. Vi betalade 250 000 kr. Marken var ganska lättbygd. Ingen sprängning eller liknande behövdes. Just det här är väl egentligen det enda vi kanske i efterhand kan ha synpunkter på. Det kändes som att säljaren mer hade ett "standardpris" på det här. Orkar man blir det förmodligen mer prisvärt att anlita en firma som säljaren inte har intressen i... Andra kostnader som tillkommer är t ex bygglov, anslutning av vatten/avlopp/el/fiber och räntor på byggkrediten. Räkna en halv miljon extra så är ni nog ganska nära. Ni kommer att få en kalkyl på allt av säljaren. För oss stämde den faktiskt väldigt bra.
Själva bygget har fungerat bra. Inga större problem alls. Visst har vi fått ringa och "påminna" om saker ibland. Men det har alltid fixats i tid.
Huset är vi nöjda med. Standarden är bra. Tror att dom ha skärpt till sig ordentligt om man jämför med för ett antal år sedan (har dock aldrig varit i ett äldre Älvsbyhus). Framförallt är det nog inga blåbär till bygglag som monterar ihop husen längre.
Vi trivs helt klart. Tror inte att ni kommer bli besvikna.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Och vi har byggt ett Höner.
Vad som tillkommer utöver priset på hemsidan beror ju mycket på vilka tillval man vill ha. Generellt kan man säga att det går åt mer till tillval på 1,5 plans husen då många vill ha takkupa samt eventuellt förhöjt väggliv (vi har både och). Våra tillval till vårt Höner landade på nästan exakt 200 000 kr varav 115600 kr var dessa två saker (tog upp fabriksordern och kollade precis).
Våra markarbeten (inkl gjutning av garageplatta) betalade vi 235 000 kr för och då ingick ganska mycket sprängning (rent berg). Dock är den siffran kanske inte helt representativ då vårt hus är del i ett större område och alla betalade samma summa för markarbetena, oavsett tomt. Så för oss som hade berg var det en bra affär medan de som helt slapp sprängning kanske inte fick lika mycket valuta för pengarna.
Men jag tror som axed skriver ovan att 500 000 kr utöver priset för hus och tillval (och eventuellt garage) är en bra utgångspunkt.
Vad som tillkommer utöver priset på hemsidan beror ju mycket på vilka tillval man vill ha. Generellt kan man säga att det går åt mer till tillval på 1,5 plans husen då många vill ha takkupa samt eventuellt förhöjt väggliv (vi har både och). Våra tillval till vårt Höner landade på nästan exakt 200 000 kr varav 115600 kr var dessa två saker (tog upp fabriksordern och kollade precis).
Våra markarbeten (inkl gjutning av garageplatta) betalade vi 235 000 kr för och då ingick ganska mycket sprängning (rent berg). Dock är den siffran kanske inte helt representativ då vårt hus är del i ett större område och alla betalade samma summa för markarbetena, oavsett tomt. Så för oss som hade berg var det en bra affär medan de som helt slapp sprängning kanske inte fick lika mycket valuta för pengarna.
Men jag tror som axed skriver ovan att 500 000 kr utöver priset för hus och tillval (och eventuellt garage) är en bra utgångspunkt.
Redigerat:
Tack för era svar! Hur gjorde ni med kontantinsats? Betalade ni 15% eller fick ni nån deal? Läste att dom hade nåt finansiellt erbjudande så att man kunde lägga in 80000-100000:- istället för hela..
Vi har lån och avtal genom bank. Betalade 15% kontant. Skulle tippa på att det finansiella "erbjudandet" från Älvsbyhus innebär en högre ränta. Dom gör det förmodligen inte utan att tjäna lite extra pengar själva ;-)
Klicka här för att svara