Hej !
Undradrar vilka hustillverkare som säljer stomresta hus.

Jag har tänkt bygga ca 150 till 170 kvadrat. Vilka priser får man räkna med att ett sådant kostar?
Vilka hustillverkare levererar stommar?

Har tänkt göra grunden själv och bara köpa ett stomrest hus och göra resten invändigt själv (förutom vatten och el) någon som har erfarenhet och gjort så ? Vad ångrar ni att ni inte lejde bort? hur mycket kostade det att göra färdigt efter att stommen var på plats

mycket tacksam för svar!

Blir det föresten nå billigare att köpa en stomme från ett "standardhus" än att kontakta någon som gör efter kundens önskemål och att de bygger en stomme? någon med erfarenhet av detta?

Jag har köpt stomrest (nästan) av Nässjöhus. Deras snickare skall montera takstolarna sen tar en annan entreprenör över. Dock kunde jag ha köpt tät hus från dem om jag velat. Jag anser att jag köpt ett prisvärt hus och husleverantören har varit bra att ha att göra med. Huset kommer nu på tisdag den 20 oktober så får jag väl se hur det blir.
Skicka ett pm om du har fler frågor.

Precis rätt person att fråga har också tänkt ta över när takstolarna är på platts. Hur mycket tog företaget för att resa huset till takstolarna? hur stort är de vad kostade stomme + resning? stod företaget för eventuell kranbil?

Ang kranbil vet faktiskt inte. Du har fått pm angående resten av frågorna.

pm:a mig också ang priserna.

du får gärna pm:a mig med : )

F
Jag köpte 150m2 efter egna ritningar. Husleverantören reste väggar och takstolar sen tog annan entreprenör över. Stomreste för exakt ett år sen. Om jag visste det jag vet idag så skulle jag ha köpt "allt utvändigt" av husleverantören för att få ett tydligt gränssnitt för var husleverantörens åtagande slutar och övriga entreprenörer tar vid. "Den andra" entreprenören hade inte alla rätt och har strulat en hel del och försökt lägga över en del av sitt eget dåliga utförande och bristande känsla för kvalitet på huslevarnatören.

Intressant är inne på samma spår som du.

Kommer göra allt med grunden själv. Sen köpa ett tomt skal som leverantören får resa. Invändigt ordnar jag själv och med hjälp av andra.

Vill att stommen ska vara rest, papp på taket dvs vattentätt, fönster och dörrar ska sitta i. Alltså ett vattentätt och låsbart hus från en och samma lev som tar allt de ansvaret.

Ska kontakta Villavarm, Fiskarheden och Floods.

Redigerat:
Fick huset i tisdags förra veckan. Verkar vara bra material. Husleverantörens snickare var med tills takstolarna satt på plats sen åkte de för dagen. Några större fel har vi inte hittat på huset. Nån fönsterbleck som är transportskadad (som husföretaget givetvis fixar) annars ser det bra ut.

Hej,
Jag kan varmt rekommendera Anderssons Trähus i Överkalix.
Dom gör så mycket som du vill, antingen deras standardhus eller dina egna ritningar.

Själv så gjorde vi grund och murade upp undervåningen. Sen beställde vi väggelementen utvändigt klara.
Invändigt satt ångspärr som sista skikt, samt färdiga takstolar. Sen fick dom även montera väggelementen
samt takstolarna, kranbil har dom också. Resten har vi gjort själva.

Efter att grunden och stommen stod på plats så vart det väl uppskattat dubbelt upp innan det blev färdigt.
Detta är ju dock väldigt beroende på standard, vilka kontakter i branschen man har o.s.v.

Mvh Johan

petterl skrev:
Hej !
Undradrar vilka hustillverkare som säljer stomresta hus.

Jag har tänkt bygga ca 150 till 170 kvadrat. Vilka priser får man räkna med att ett sådant kostar?
Vilka hustillverkare levererar stommar?

Har tänkt göra grunden själv och bara köpa ett stomrest hus och göra resten invändigt själv (förutom vatten och el) någon som har erfarenhet och gjort så ? Vad ångrar ni att ni inte lejde bort? hur mycket kostade det att göra färdigt efter att stommen var på plats

mycket tacksam för svar!

Vi stomreste ett Västkuststugan-hus i maj, sedan tog vi över och har byggt resten själva (förutom vatten, badrum och el). Det funkade rätt bra, förutom att det var så lite pengar räknade till entreprenören att de var tvungna att stressa, vilket gjorde att en del blev lite fel. Jag kan ändå rekommendera att man tar stomresningen genom leverantören. Då kan man ta ut samma entreprenör att fixa till ev fel även om felet har uppkommit på fabrik. Det är smidigt.

I vilket fall skall man inte göra det själv. Det finns många skräckhistorier med sneda hus pga fel vid resningen. Då är det bättre att lägga ut, i vårt fall, 60tkr på en entreprenör som reser det åt en.

Marquiz skrev:
De jag tittat på som gör stomresning är

Faluhus [länk]

VillaVarm [länk]

Lågenergihus [länk]

Alla bygger efter våra egna ritningar/skisser.

Götenehus och LBhus säger också att de fixar det men de har inte återkommit med offerter så de kan jag inte säga ngt om...
Du har inte fått någon prisbild eller andra intryck redan nu?
Villa varm är den som faller mig bäst i smaken just nu.

F
Kan varmt rekommendera Arvidssons snickeri www.arvidhus.se som levererade prefabricerade väggar till mig. Fullständig flexibilitet, enkla att ha och göra med och riktigt bra pris. Bygger efter kundens ritningar eller egna modeller och levererar stomrest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.