3 107 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Typhus inte alltid bäst och billigast...
Min fru och jag har i drygt fyra år diskuterat att bygga nytt hus. Det har tagit lång tid, men äntligen hittade vi vår "drömtomt". Nästan 1800 m2 och minst sagt kuperat. Från gatan är den plan med ca 600 m2 lummig trädgård med tillhörande stuga med solid grund ansluten till berggrunden, sedan brant upp en 7 m till nästa platå med ca 600 m2 skogstomt. Vårt önskemål har varit att mha huset få tillgång till båda trädgårdsrum. Sedan hade vi i tur och ordning ett antal husföretag på besök, och samtliga berättade att önskemålet är svårt att tillfredsställa, och skulle bli dyrt. Samtliga förespråkar: Spränga, fylla upp och ut, lägga grund och bygga. På köpet förstörs vår lummiga trädgård helt, och måste återskapas till en dyr peng.
Frun har då tjatat om att anlita en arkitekt, till vilket jag sade då blir det bara dyrare och krångligare. Till sist gick ringde vi några arkitekter, och fick den vi tyckte mest om att besöka tomten, lyssna på våra önskemål, vår budgett (som inte kunde hållas av någon av typhustillverkarna) och skissa ett hus. Det får inte kosta mer än fem tusen i första skedet tyckte vi.
Gissa vår(främst min) förvåning när vi tidigt denna vecka gick genom arkitektens förslag på dennes kontor. Arkitekten tyckte vi skulle riva stugan, behålla grunden och bygga upp längs med berget. Huset ger oss med 150 m2 samma funktioner typhusen behöver 180 m2 för att tillfredsställa. Endast detta tillvägagångssätt skulle ge en besparing på mer än 300 tusen kronor som annars skulle gå till sprängning, fyllning och ny grund, samt att trädgården blir skadat i mycket mindre grad och kostnaden av att bygga 30 m2. Dessutom skulle det ge tillgång till övre platån. Till historien hör också att stugans grund i midten är förstärkt för en murad pipa övanför, så det får vi på köpet. Snacka om jackpot! Nästan för bra för att vara sant, så därför frågar jag forumet:
Går det att använda grunden, som är femti år gammal?
Samtidigt måste jag tipsa fler om att prata med arktekter. Skisser är inte dyrt!
Frun har då tjatat om att anlita en arkitekt, till vilket jag sade då blir det bara dyrare och krångligare. Till sist gick ringde vi några arkitekter, och fick den vi tyckte mest om att besöka tomten, lyssna på våra önskemål, vår budgett (som inte kunde hållas av någon av typhustillverkarna) och skissa ett hus. Det får inte kosta mer än fem tusen i första skedet tyckte vi.
Gissa vår(främst min) förvåning när vi tidigt denna vecka gick genom arkitektens förslag på dennes kontor. Arkitekten tyckte vi skulle riva stugan, behålla grunden och bygga upp längs med berget. Huset ger oss med 150 m2 samma funktioner typhusen behöver 180 m2 för att tillfredsställa. Endast detta tillvägagångssätt skulle ge en besparing på mer än 300 tusen kronor som annars skulle gå till sprängning, fyllning och ny grund, samt att trädgården blir skadat i mycket mindre grad och kostnaden av att bygga 30 m2. Dessutom skulle det ge tillgång till övre platån. Till historien hör också att stugans grund i midten är förstärkt för en murad pipa övanför, så det får vi på köpet. Snacka om jackpot! Nästan för bra för att vara sant, så därför frågar jag forumet:
Går det att använda grunden, som är femti år gammal?
Samtidigt måste jag tipsa fler om att prata med arktekter. Skisser är inte dyrt!
Det jureit säger är ack så sant! Själv är, när det gäller husbygge (och för min egen del renovering av gammalt hus) bäste dräng. Det är du själv som tar beslut och övervakar ... efter att ha inhämtat så många expertråd som möjligt, sållat, sovrat, gallrat och funderat! Gamla byggares kunskap är guld värda så dessa skall man lyssna på extra mycket. Moderna metoder och material skall man tankemässigt vrida & vända på och inte svälja försäljares beskrivning om förträfflighet. Detta innebär inte att man skall avstå från moderniteter; man måste sätta sig in i problemet och bli expert själv.
Läs tex problematiken om underhållscheckning av krypgrund härinne. Följ vonsassens bygge av Sverigestugan ... inte kunde hon väl ana vilken husbyggeexpert hon skulle bli med sina erfarenheter! Jag själv råddes gräva upp grund, isolera & bygga i princip helt ny källare av 6 olika experter med mer eller mindre fantastiska och kostsamma lösningar fram till jag mötte en gammal byggare som gav mig förståeliga, ekonomiska och hänsynsfulla råd avseende mitt gamla hus och resultatet har blivit ypperligt. Sunt förnuft kopplat till nyfikenhet till mer kunskap kommer att ge dig väldigt många nya insikter som du behöver när det kryllar av mer eller (tyvärr) mindre kunnigt folk som bygger ditt hus. Här inne finns mängder av erfarenhet från nybyggare som lärt sig av misstagen och där du får mängder av råd eller hänvisningar till var du skall söka information.
Läs tex problematiken om underhållscheckning av krypgrund härinne. Följ vonsassens bygge av Sverigestugan ... inte kunde hon väl ana vilken husbyggeexpert hon skulle bli med sina erfarenheter! Jag själv råddes gräva upp grund, isolera & bygga i princip helt ny källare av 6 olika experter med mer eller mindre fantastiska och kostsamma lösningar fram till jag mötte en gammal byggare som gav mig förståeliga, ekonomiska och hänsynsfulla råd avseende mitt gamla hus och resultatet har blivit ypperligt. Sunt förnuft kopplat till nyfikenhet till mer kunskap kommer att ge dig väldigt många nya insikter som du behöver när det kryllar av mer eller (tyvärr) mindre kunnigt folk som bygger ditt hus. Här inne finns mängder av erfarenhet från nybyggare som lärt sig av misstagen och där du får mängder av råd eller hänvisningar till var du skall söka information.
Klicka här för att svara