Undrar om det är dyra hus, om man gämför med andra?
Jag fick hem en katalog, snacka om fina villor :)
 
F
Prova att använda sökfunktionen, finns en hel del trådar om priser på trivselhus. Det är riktigt fina hus!
 
Vi har fått offerter på mer eller mindre samma hus med samma entrepenadform (general-två kontrakt) på Trivsel och A-hus, och priset skiljer sig inte så mycket.

Trivsels materialsats var ca 20% dyrare, medans deras entrepenörer var 10 % billigare. Trivselhus blev i slutändan 5% dyrare än A-Hus.
 
Jo, jag tyckte också de hade fina villor men tyvärr falerade det sig på deras sevicenivå. Jag mejlade dom några gånger kring vissa frågor jag hade men de hörde aldrig av sig. Men nu har jag både tomt och hus från annat håll!
 
Trivselhus tillhör det övre skiktet, något dyrare. TH's främsta konkurrensfördel som jag har uppfattat det, är deras flexibilitet. Alla hussäljare berömmer"deras" flecxibilitet, men ingen jag har pratat med hittills har kunnat "bräcka" TH. TH är dom enda jag vet som förutom 60 cm moduler, även har 30 och 15 cm. De är också villiga i högre utsträckning att bygga arkitektvillor, ritade från scratch av arkitekter, något som tex syns i Hus&hems årets villa tävling, som brukar ha ett TH hus med ritad av någon arkitekt.
 
Oops, läste inte dit svar Inger. Förstås går det inte att så enkelt jämföra priser mellan hustillverkare. Grejen är ju den att hustillverkarna gör sitt yttersta för att försvåra konsumenternas jämförelser, bla genom att ha olika kvailtetshöjande detaljer andra hustillverkare inte har. A-hus använder råspont under "taket", TH tjocka väggar, Myresjö...

 
Hej Ellen,

Vi (min sambo och jag) har nyligen varit i kontakt med Trivselhus för att vi fastnade för ett av deras hus. Den ekonomiska kalkylen vi till en början fick verkade helt acceptabel men efterhand lades det hela tiden till en massa extra kostnader (som man trodde ingick från början). Detta trots att vi hela tiden tydligt kommunicerade vart vpr absoluta gräns gick. När vi på vår ort undersökte möjligheten att bygga ett snarlikt hus med samma standard fick vi ett positivt svar.

Standarden höjdes avsevärt (vilket man inte trodde var möjligt) och priset sänktes med nästan 1 miljon kronor. Behöver jag säga mer? Vi flyttar in i Mars.....

Lycka till! Kom ihåg att man faktiskt kan gå med en ritning till andra byggföretag.
 
Hej Skutt!

Kan du inte berätta lite om hur ni gått till väga när ni hittade en annan hustillverkare?? Vi skall bygga och är helt novisa... än så länge har vi bara sett hur dyra alla är... :-/ Vi var på G att bygga ett Trivselhus, men det skulle kosta 2,2 mille med garage, och det tycker jag är lite i överkant. Hur gjorde ni??

Mycket tacksam för en liten utförlig beskrivning!

Mvh
Helena
 
Jag tycker det är bra att låta fler tillverkare lämna ett pris så man kan jämför inte bara pris men också innehåll.

Vi hittade ett fint hus hos en "välrennomerad" hustillverkar och köpte ut ritningarna till den för 6.000 kronor. Sedan skickade vi denna ritning till 14 hustillverkar tillsammans med ett brev om vad vi vill extrautrusta vårt hus med.

Vi fick in 10 offerter från lika många leverantörer. Sedan återstod det mödosamma :P arbetet med att gå igenom dessa. Det tog lite tid men var mödan värt. Från dyraste till billigast skillde det 550.000.

Vi tog ut en offert av dessa 10 som vi ansåg vara kanske den bästa och sedan jämförde vi de övriga mot denna och noterade avvikelserna. Det svåra vara att prissätta skillnaderna.

Mot slutet valde vi ut tre som vi ställde mot varandra och prutade hårt. Vi fick ner priset med omkring 100.000 jämfört med utgångspriset.
 
Jag tycker att både Skutt och CarlH har mycket intressanta uppgifter och skulle hemskt gärna vilja höra lite mer. Vilka hustillverkar hade du Carl som dina 3 sista?
Skutt berätta lite mer om hela processen.

Roger
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.