Hussäljare har till uppgift att ragga kunder, skriva kontrakt och slutavrop och därefter gå vidare till nästa kund. Efter slutavropet har man kontakt med husfabriken och entreprenören istället. Visst finns det husförsäljare som är lata, luktar sprit, bara svarar i telefon varannan vecka, lämnar glädjekalkyler och glädjetidplaner (eller inget alls) och kör "försäljarsnack" ("Det fixar jag. Det löser vi. Det är inget problem. Allt ingår i priset"). Men herregud - du skall inte gifta dig med honom. Det spelar egentligen ingen roll om han är en luspudel eller inte. Han vill tjäna så mycket pengar som möjligt med så liten arbetsinsats som möjligt - precis som du... När bygget väl är klart, kommer de där ljugande, undvikande, spritdoftande försäljarna att vara en bagatell. Du gillar inte alla dina arbetskamrater eller grannar heller, men du står ut. Och det är betydligt längre förhållanden än det du har med husförsäljaren. Om både försäljare och VD är skitar, så gå till en annan firma. Om det är efter att kontraktet är påskrivet, så tala med andra på husföretaget: arkitekten, den som basar över "utskeppningen", reklameringsansvarige, e.dy. Jag förmodar att en hussäljare får skicka ut 200 kataloger innan han får ett enda hus sålt. De flesta som begär kataloger eller priser har nog inte ens tomt ännu.

Jag försvarar inte otrevliga försäljare, men - de är ett övergående problem.

Lilla Vargen, vi vet nog alla vad säljarna har för jobb å att d vill tjäna pengar! D vill vi väl alla...
Bryr man sig inte hur d beter sig mot en som kund, Fine!! Byt husfirma bara, å ta inte några konflikter.
Då finns d väl inget att diskutera. Själv så, är jag inte nöjd med ngt så framför jag det!

Exakt! Är man inte nöjd, så framför man det till försäljaren och hans chef (och visar det sig att denne är lika otrevlig, så byter man firma.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.