Hustillverkare
jamtbyggare: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1108320504;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
annaper: Hej på er och tackar för svaren! Hur stort vi tänkt oss, ja det är lite beronde på planlösning ca 140-190 kvm. Vi vill att hus + tomt inte kostar mer än 2,2 MSEK. Tomten kostar 120 000 och då ingår bygglov, lagfart, V/A-anslutning. Tillkommer gör elanslutning på ca 18 000 Kr. Tomten vi skall bygga på kommer troligen att behöva sprängas en del. Hur som helst det är svårt att välja
Rocco_69: Ja det verkar vara ett bra pris på din tomt! du har gjort en bra affär tror jag :) När det gäller hus har vi köpt ett Vårgårda hus till vår tomt i Sjöbo, Villa Ekenäs vårt dröm hus. Vi valde mellan olika hus företag men vi fick mest förtroende för VårgårdaHus, Vi kontaktade säljaren i Malmö som gav ett mycket gott intryck på oss. Vi tyckte att vi fick mycket hus o hög
ZoeKezako: Hej! Vi ska bygga ett LB-hus, men har lite svårt för att bestämma oss för planlösningen. Nu undrar jag - kan man be att få råd av LB-hus arkitekt för jag tycker säljaren som vi har pratat med inte hade så mycket råd att komma med. Sedan undrar jag om det är någon som vet vad LB-hus har för ungefärligt kvm-pris på sina hus med medelstandard, typ Ärlan, Morkullan mfl.
moc: Har också tittat på Havsvik, men enligt försäljaren finns det inget byggt i Skåne än, lovade att kolla upp var det fanns något.
Henrik1: [citat] Beror på hur länge du skall bo i huset. På äldre dar är det kanske inte så kul med nivåskillnader i huset...
paso: LB-hus har fasta priser för förlängning beroende på bredd/höjd på den del som skall förlängas. För Viggen så är det priset 38900kr NF. Till det kommer 3800kr för klädkammaren med inredning direkt efter toaletten, dörren till klädkammaren flyttas från hall/kök. Vi tänkte även ha ett smalt fönster á 3150 kr i den gavel som flyttas. Vårt totalpris inkl alla tillägg skulle ha
Linska: Blev lite full i skratt idag när jag såg Arkitektens skiss 524 från Trivselhus väldigt lik Brevik. Vem har hittat inspiration från vem? ;)
Lindazon: Hej! Vi har också beställt ett 618 hus!!! Vi fick också pris innan kampanjen, så priset är det samma!!! Vi är såååå nöjda! Vi har ritat och gjort en massa förslag både in och utvändigt.
larsnicke: Vi är nära att beställa ett Stora mariannelund och undrar om det är någon som kan dela med sig av lite bilder från sina byggen? Gärna invändigt och utvändigt.
jonake: Oddmark, Idag kom leveransen av vårt Gärdsjö. Säg till om du vill ha bilder överskickade till Dig nu eller framöver. Vet att det är dåligt med sånna på Bra hus hemsida. Kanske kan vara lättare att ta beslut efter att se verkliga bilder istället för de animerade som finns på Bra hus hemsida. Mvh J & J
MickeyMouse: Vad kostar ett Solvik 605, vi tycker att det är ett smart hus. Var i Sverige bygger ni?
paso: Kolla på länken nedan vad man kan kräva av en seriös KA. Tycker inte det verkar ??? bra med en KA som samtidigt är inblandad i husbygget, för då blir det ingen oberoende granskning och sannorligheten för att er grundkille skall underkänna sitt eget arbete är väl nästan obefintlig. Kolla om ni inte kan byta innan ni får problem. mvh Patric ( som är på jakt själv efter en KA i
birgi: Vi har i dag av Luleåkontoret fått pris på Harmoni NF, med grund och allt (utom tomt+avgifter för anslutn osv): Harmoni 153 kvadrat 2.048.000 Harmoni 179 kvadrat 2.182.000
Patzy: Jag skulle inte heller bygga ett hus som jag inte tyckte om, risken är ju att man inte kommer att trivas, trots läget... Nej då skulle jag nog försöka ändra på huset trots kostnaderna. Även om det svider i plånboken i början. :(
MatteD: Kolla in den här sidan för lite mer teknisk analys av fukt problem. http://www.indoorair.se/kunskaps_torget/ Detta gäller både plattor och krypgrunder. /MatteD
Alter_ego: Bygger inte med dem men var i kontakt med dem i det första stadiet av "tillverkar-letandet". Mina intryck: Spännande design, hög ingångsstandard och stor flexibilitet. Kvaliteten, om man nu kan kalla det så, liknar villa nordic och det finns även ett generellt samarbete mellan villa nordic och skiftesgården. Prisklass: helt klart övre skiktet bland prefabtillverkare... Alter ego
Minsting: Hej Vi är i valet och kvalet mellan Erik från Rörvikshus och Aria från Myresjöhus. Finns det någon som har erfarenheter av nåt av husen och kanske kan delge sina erfarenheter, hade det varit snällt. Mvh Helena
helenae: Tack, men det var inte byggvaruhuset jag var ute efter, utan ett företag som bygger hus, som skall bygga i vår närhet. Men jag har nu hittat det jag sökte, med hjälp av en kille på kommunen. Ha en bra dag! //Helena
HeleneSj: Jag har inte varit inne men när jag var inne på att bygga duett så ritade jag om köket så jag fick en halvvägg från frysen ut mot baksidan (om du förstår vad jag menar). Öppna lösningar är ju trevligt men samtidigt kan det vara gott att slippa se diskbänken när man sitter och tittar på tv.
tess182: Hej alla! :) Är det någon som byggt ett Höner med Älvsbyhus? Skulle vara kul att se lite bilder! Vi funderar på att ta standardköket och sedan byta ut det mot ett Marbodal kök, finns det fler som bytt ut köket och i sådana fall är det svårt att ta ner alla skåp och så? Funderar även på att lägga golvet själv i hall och kök. Någon som vet hur standard mattorna ser ut?
jolle: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1108384492;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Slowball: Vi valde bort HTH-köket till vårt Sjödalshus för med våra ändringar tyckte vi att det blev för dyrt och så fastnade vi inte direkt för deras produkter. Vi var runt till en massa köksfirmor och begärde offerter och vi fastnade till slut för Invita då deras säljare var kanonbra (och dom hade riktigt snygga kök). Han föreslog en massa vettiga förändringar som gjorde köket mycket
piakanutte: Det som är viktigt i allt här i livet, inklusive en husaffär, är hur var och en upplever det. Detta forum måste ju ändå vara till även för att ventilera detta. En upplevelse är personlig. ::) Jag tror att det är bra att diskutera hur det har fungerat med de entreprenörer husleverantörerna erbjuder och det är ju faktiskt inte något som någon behöver ta personligt att alla inte
LenaW: Först tänkte vi bygga Sonett, 1 1/2 plan, förhjöjt väggliv, 166 kvm. Nu har vi börjat tveka och hittat Melodi 132 kvm (tack för tipset, Sofia K) som vi funderar på att förlänga 1 m. Vad säger ni? Är det någon som byggt Sonett? Vad säger ni som äger ett Melodi? Tips? Ideer? Tacksam för all input!
therese___: Var och tittade på ett Harmoni igår. Underbar rymd i vardagsrummet! Har fått en offert på 2. 67 miljoner NF. (Priset inkluderar tomt 240.000 samt avgifter vid tomköp och lån under byggtiden) Någon annan som fått en offert nyligen?
Janne_B: I vårt fall var det reglerat i entreprenadkontraktet. Citat "Allt överblivet material från av Eksjöhus levererad byggsats är entreprenörens egendom" Vilket borde innebära att i varjefall så skall inte husleverantören kunna kräva tillbaks överblivet material.