Hej,

är det någon som har erfarenheter av Eksjöhus i Göteborgsområdet? Vi tänker ev bygga ett Lönnebergahus, men efter att ha läst all kritik så vill vi veta hur entrepenörerna resp. Eksjöhus skött sig. ???

P
Du kan ju läsa mina tidigare inlägg i debatten... :o

Jaså, sitter ni i Göteborgstrakten och är missnöjda? Ja, då kan man verkligen snacka om att problemet inte är regionalt.

piakanutte skrev:
Du kan ju läsa mina tidigare inlägg i debatten... :o
Jag spenderade 10 min på att studera dina 70 inlägg och det enda jag hittade av allvarlig karraktär var fel färg på takpannorna.

Hur gick det med dem förresten ??

P
Ja, inte sa jag att allt var av ALLVARLIG karaktär för alla, utan det var mer var det en genväg att slippa skriva om allt en gång till. Jämfört med allt annat som folk har varit med om så är ju ingenting. Våra takpannor byttes efter att vi gett avbön inför Eksjöhus tre gånger och panntillverkaren tre gånger att vi inte varit de som tagit emot pannorna eller skrivit på vid leveransen. De första pannorna fick snickarn av Eksjöhus.

Så du menar att Ni fick pannorna omlagda av Eksjöhus utan kostnad. Det kallar jag att ställa upp.

Det var din figur :o som fick mig att läsa dina inlägg. Den gav en känsla av att ni har fått utstå mycket skit.

P
:o precis så glosögd blir du när du läst klart mina 70 inlägg. Men ärligt talat så är det ju väldigt individuellt hur man upplever olika situationer. Du verkar ju vara en väldigt nöjd kund av Eksjöhus och ta det med ro, eller är du ::) sponsrad ;).

Men alla har ju olika acceptansnivå och olika nivåer på när man känner att man blir stressad. Eftersom min sambo är i väg och reser mycket och vi har fyra barn i yngre nivå, så kan jag meddela att jag inte alltid tyckt att allt var en dans på rosor och tjo och glam under bygg tiden. Mycket frustrerande att inte få tag på den man vill ha tag på och att ingen ringer tillbaka när man söker dem. Dessutom känner jag mig fortfarande lite undrande över att försäljaren och entreprenören lät så avvaktande varje gång man sedan väl fick tag på dem.

Min mamma och pappa har dessutom lärt mig att det är allvarligt att stjäla, så när saker försvinner på byggarbetsplatsen så tycker jag att det är ALLVARLIGT, speciellt om man inte säger att man har tagit det.

Att de bytte takpannorna var ju självklart, alt en rimlig ersättning, erbjöds först 10 000 kr men vi tyckte det var för lite eftersom vi inte ville ha den färgen som var och vi inte hade gjort något fel, tydligen var det leverantören som av någon anledning lagt in en annan kulör av okänd anledning. Dessutom så är jag manisk 8) när det gäller färger och där är jag väldigt petig.

piakanutte skrev:
Du verkar ju vara en väldigt nöjd kund av Eksjöhus och ta det med ro, eller är du ::) sponsrad ;).

Min mamma och pappa har dessutom lärt mig att det är allvarligt att stjäla, så när saker försvinner på byggarbetsplatsen så tycker jag att det är ALLVARLIGT, speciellt om man inte säger att man har tagit det.
Jepp, jag får allt överblivet material från södra regionen. ;D ;D

Nu börjar jag bli petig, du varnar andra för Eksjöhus för att Ni har haft material som stulits från arbetsplatsen. Var det personal från husfirman som monterade ert hus eller varför hänger du ut dem. Tycker fortfarande trots alla inlägg i den här debatten att det är entreprenörerna som skall hängas ut om det är dom som gjort fel även om de rekomenderats av husleverantören.
Under vår byggprocess, dvs efter husleverans, när det mesta strular, så var 95 % av vår kommunikation riktad mot entreprenören och 5 % mot säljaren. Det var det upplägget som säljaren ville ha då extrabeställningar och extraarbete inte skulle gå genom husleverantören då det fanns risk för fel, samt att det blev dyrare och tog längre tid.
Hur har ni andra haft det ??

piakanutte skrev:
Dessutom känner jag mig fortfarande lite undrande över att försäljaren och entreprenören lät så avvaktande varje gång man sedan väl fick tag på dem.
Den restriktiva hållningen  kan jag med lätthet förklara, hur många samtal tror ni att en leverantör får efter leverans där kunden ringer och bara vill uttrycka sin oerhörda glädje över den levererade produkten / tjänsten. Nix, det är tyvärr så att merparten är reklamationer och för leverantören en kostnad på ett avslutat projekt som inte har någon naturlig debiteringskanal. Inte ett försvar för dem utan enbart en naturlig reaktion. Det hjälper en om man ibland även kontaktar dem för att berömma dem när man upptäcker att de faktiskt gjort något bra också.
Ett tack kostar så lite och ger så mycket.

Ja, jag sitter med kundkontakt på jobbet om ni undrade. ;)

P
Ja, inte vill jag varna mot Eksjöhus utan bara förmedla hur vi upplevde det, men Eksjöhus upplägg var ju vill ni bygga så bygger ni med denna entreprenör. Därför åker faktiskt Eksjöhus med i samma skopa.

Jag upplevde det som att när man vill ha tag på entreprenör eller säljare så var det minst sex gånger som ingen av dem ringde tillbaka trots att man talade in meddelande på telefon- mobilsvarare.

Så när man inte fick tag på den ena så tog jag för vana att ringa till den andre och tillslut ringde den som jag skulle haft tag på ifrån början. Hett tips!!

Nu är jag ju inget husbyggarproffs och borde väl ha läst på mycket här inne innan jag tog tag i ett husbygge. Men situationen var stressad och vi behövde ett bo. Jag kan säga att jag avråder inte någon att bygga med Eksjöhus, vi älskar vårt hus och tänker inte bygga igen!

Dessutom så vill jag poängtera att vi även gett dem beröm när det har varit befogat, jobbar själv med ett yrke där man oftast också får ta emot missnöjda klienter. Men om man gör sig omöjlig att få tag i leder det till att man kanske inte alltid får höra båda delarna. Många kunder jagar inte för att få ge beröm.

Sist jag ringde, i somras var jag tvungen att köra ett pepping intro, innan jag kom med min fråga. Men jag tycker ju ändå att det kanske är dags att byta jobb om man får försvarsattityd redan vid hej!

piakanutte skrev:
Eksjöhus upplägg var ju vill ni bygga så bygger ni med denna entreprenör. Därför åker faktiskt Eksjöhus med i samma skopa.
EXAKT Men denna rad har Janne_B inte fattat, han skriver att han läst alla inlägg, ifall han gjort det så har han bara nappat in det han vill se. Typ liknande attityd som Eksjöhus har, huvudet ner i sanden och låta vinden bara avta..

Jarppan skrev:
EXAKT Men denna rad har Janne_B inte fattat
.... o det är de andra raderna som ni inte vill ta till er.
Slut på pajkastningen från min sida. Alla har vi en personlig syn på våra egna och andras husaffärer. Det verkar inte som om vi i detta forum löser det.
Bygg med vad ni vill och går det snett så skyll på husleverantören. Det kommer hjälpa både er och de framtida husköparna som har följt vår diskussion.

Tack för ordet / Janne B

P
Det som är viktigt i allt här i livet, inklusive en husaffär, är hur var och en upplever det. Detta forum måste ju ändå vara till även för att ventilera detta. En upplevelse är personlig. ::)

Jag tror att det är bra att diskutera hur det har fungerat med de entreprenörer husleverantörerna erbjuder och det är ju faktiskt inte något som någon behöver ta personligt att alla inte tycker likadant :P. Att det sen då inte är husleverantören som rent juridiskt är ansvarig, är ju då i vissa fall sant. Men om man, innan man bygger, vet hur det har fungerat tidigare så är det ju bara positivt.

Tycker jag!! :-*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.