1 156 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Älvsbyhus
Byggt och byggt, vi flyttar in i April i vårt Älvsbyhus så vi har åtminstonde valt ett Älvsbyhus.
En av anledningarna till att Älvsbyhus är billiga i förhållande till många andra hustillverkare är standardiseringen av deras husprogram och tillval. Du kan välja mellan ett fåtal husmodeller och sedan ett antal planlösningar för varje modell. Alla husen bygger på samma grunskonstruktion, flera av 1-plans husen finns också som 1.5 plans och dessutom i en liten och en stor modell. Vad det gäller planlösningen så har du begränsat med valmöjligheter, en och annan vägg kan tas bort beroende på husmodell men mer är det inte.
På tillvalssidan finns det också ett klart begränsat urval, 4 olika parkettgolv, 4 olika våtrumsmattor, 7 olika köksluckor, 4 olika ugnar, inga kakel eller klinkers alternativ för att ta några exempel. Vill man kunna välja och vraka ur kök och badrumskataloger och skissa på sitt eget kök så får man göra detta i egen regi och då välja bort köket från Älvsbyhus. Eller välja ett annat husföretag.
Valmöjligheter kostar pengar!
De mer exklusiva husföretagen erbjuder ju en uppsjö av alternativ allt ifrån aktitektur till nätverk.
Vad det gäller huskonstruktion etc. så tror jag Älvsbyhus tävlar med vilket annat husföretag som helst. De byggs dessutom inomhus vilket är ett plus.
En av anledningarna till att Älvsbyhus är billiga i förhållande till många andra hustillverkare är standardiseringen av deras husprogram och tillval. Du kan välja mellan ett fåtal husmodeller och sedan ett antal planlösningar för varje modell. Alla husen bygger på samma grunskonstruktion, flera av 1-plans husen finns också som 1.5 plans och dessutom i en liten och en stor modell. Vad det gäller planlösningen så har du begränsat med valmöjligheter, en och annan vägg kan tas bort beroende på husmodell men mer är det inte.
På tillvalssidan finns det också ett klart begränsat urval, 4 olika parkettgolv, 4 olika våtrumsmattor, 7 olika köksluckor, 4 olika ugnar, inga kakel eller klinkers alternativ för att ta några exempel. Vill man kunna välja och vraka ur kök och badrumskataloger och skissa på sitt eget kök så får man göra detta i egen regi och då välja bort köket från Älvsbyhus. Eller välja ett annat husföretag.
Valmöjligheter kostar pengar!
De mer exklusiva husföretagen erbjuder ju en uppsjö av alternativ allt ifrån aktitektur till nätverk.
Vad det gäller huskonstruktion etc. så tror jag Älvsbyhus tävlar med vilket annat husföretag som helst. De byggs dessutom inomhus vilket är ett plus.
;DMin svåger och hans fru har byggt ett Älvsbyhus, Lodur tror jag att det var. Anledningen till att det är ett billigt hus är att det anländer "färdigt", dvs de byggs på löpande band och slås upp färdiga på plats. Detta innebär att det är svårt att få ändringar gjorda när det gäller att flytta dörrar osv eftersom allting är "färdigt" när det kommer till byggplatsen. Min svåger och hans fru ville flytta på en dörr, från början gick man ut ur sovrummet ut i allrummet. De ville ha dörren ut framför toaletten i stället. Det var ruskigt svårt att få genomfört och de fick kämpa, kom på kant med byggarna osv. De ville ha takkupan på motsatta sidan av taket och det blev ett väldigt stohej. Så Älvsbyhus köper du om du är nöjd med planlösningen som den är. En annan anledning till att det är ett billigt hus är att du får välja till i princip allt, parkett, kakel och klinkers, etc. Den carport min svåger och fru har är inte särskilt "rejäl" och det snöar in i förrådet. Men jag vet inte om de haft valmöjlighet på den punkten...Deras hus är väldigt trevligt med ett stort och rymligt kök. ;D
Har för mig att säljaren sa 14000kr. Inte mycket kök för de pengarna...
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag har bott i vårt Mimer nu i 3 år. Man får mycket god valuta för pengarna. Nackdelen är färre valmöjligheter. Men vissa förändringar går att få gjort genom hantverkarna som uppför huset. Vi breddade tex öppningen mellan vardagsrum och hall .
Fördelar:
Billigt
En totalleverantör (Inga oväntade prisökningar)
Garanterade inflyttningsdatum, (vårt leverans tidigarelades 1mån tom ifall var ok med oss...)
Mycket energisnålt.
Förberedd ovanvåning med kanalisation för vent,värme,el. (mina grannar hade inte ens golvspånskivor däruppe)
Golvärme hade dock varit trevligt. Men det har jag i garaget istället ;-)
Fördelar:
Billigt
En totalleverantör (Inga oväntade prisökningar)
Garanterade inflyttningsdatum, (vårt leverans tidigarelades 1mån tom ifall var ok med oss...)
Mycket energisnålt.
Förberedd ovanvåning med kanalisation för vent,värme,el. (mina grannar hade inte ens golvspånskivor däruppe)
Golvärme hade dock varit trevligt. Men det har jag i garaget istället ;-)
Någon som vet om det går att få trappan vitlaserad i ett Ä-hus.??
Jag har för mig att jag har läst på forumet om ngn som lyckades med detta :-/
Jag har för mig att jag har läst på forumet om ngn som lyckades med detta :-/
Klicka här för att svara