Hustillverkare
adriann5: Hej, Vi funderar på att köpa en tomt + nyckelfärdigt hus av Myresjöhus på Backa säteri i Nödinge. Det finns just nu 7 st som tecknat avtal enligt säljaren. 2 tomter återstår. Vi söker kontakt med personer som köpt / tänker köpa i området. Dels för att få gensvar av myresjöhus så att de inte kan "köra" med oss och dels för att inte göra några "misstag" i förhanlingar och
Framerate: [citat] Aha, det är nog den vanliga problematiken om vad som "ingår" eller kostar extra. Enligt vad jag kan läsa av Trivselhus material så ingår det inte som standard i alla fall, men man kan naturligtvis prata det till sig så att det "ingår" i offerten. Ingenting är gratis och personligen prioriterar jag dubbla skivmaterial högre än isolering då det sägs dämpa ljud bättre.
gusper: Jaså, det var du. Har inte varit inne på forumet på väldigt länge är ju färdigbyggd och har inte så mycket frågor 8)
sofia_k: [citat] ;D vi terroriserade vänner o bekanta med smakråd, men visst är det kul
sofia_k: [citat] Brukar inte vara speciellt dyrt att få åtgärdat pp av hantverkarna, någon eller möjligtvis några tusenlappar bara. :)
papaJ: Är det nån här som vet vad Sandhem kostar stomrest med allt material? ???Finns det nån här som har bygg sandhem i sluttning? ???Bilder bilder bilder ;D
moc: Hej Är det någon som byggt med "Flexivillan" från Trelleborg. Ev. priser, de verkar seriösa men kanske lite dyra.
hulimskulim: Hej, vi har träffat honom en gång. Han var mycket villig att komma hem till oss och presentera Anebyhus. Han verkade kunnig och trevlig - dock blir det nog inte ett Anebyhus för oss. /Jessica
Dark_Helmet: Vi har byggt ett Vårgårdahus och är jättenöjda med Vårgårdahus, däremot har vår entreprenör lämnat en del övrigt att önska. Så mycket beror förstås på säljare/entreprenör, men Vårgårdahus som leverantör har varit mycket tillmötesgående, inte bara före köp utan också långt efter leverans.
Framerate: [citat] Jag vill påstå att det både kan bli dyrare eller billigare. På vår tomt kommer det utgrävda att användas som fyllnadsmassor på andra delar av tomten, dessutom är det en "lätt" tomt utan berg och jätteträd. Per kvm blir det billigare än motsvarande enplanshus för oss. Plattan blir mindre och taket blir mindre och mer av tomten blir över. Boytan blir dessutom större och,
goldwing: Hej allehopa !!! Finns det någon därute som byggt ett 1 1/2 plans på en sluttnings tomt (med ingången överst)??? Jag är lite inne på det eftersom soutteräng hus verkar skjuta iväg i pris. Skulle vilja ta del av info från de som byggt 1 1/2 plans, är det mycket mer jobb ??, vart resultatet bra. osv. Tror att det skulle kunna bli snyggt med ett sånt hus då vår tomt ligger högt
ulrika77: Jag och min familj funderar på att bygga och vi har kollat på hus nu och har fastnat för dom här: brahus *källviken *sundborn *sunnanhaga Ekohus *villa björkby *villa nättraby jag undrar om det är nåon som har byggt något dom här husen? vet ni priset på dom? Vad tyckte ni om ekohus och bra hus?
Juni: God morgon forumsvänner! Här sitter jag en söndagmorgon på jobbet och surfar runt bland alla hustillverkare, och upptäcker en sak. Det är några som säljer sina visningshus! Är det någon som har lite erfarenheter eller någon som vet något om hur det gå till? Kanske kan ni berätta om hur det går till?? En del visningshus är väldigt fina, men jag antar att de är svindyra? Juni
kalleanka70: Det beror ju helt på utrustning men räkna med mellan 2,2-2,5 MSEK med lite bättre prylar.
paso: Vi har inte byggt Lommen men vi hade det som ett alternativ. Det pris vi fick var 1890 000 kr NF inkl platta på mark med golvvärme men utan några tillägg. Vi kollade ett Lommen under byggnation där man ersatt det valmade taket med "vanlig" tak och huset kändes modernare och snyggare då. Vi valde till slut Viggen fast förlängd 1,2m, dels för att Viggen har ett modernare stuk och högre
fiel: En kompis till mig fick en kontakt av någon. I alla fall löste denne allt betr. bygglov, konstruktionsritning, stomleveransen etc. och till bra pris.
Loeparn: Svartlistning går att kolla med Allmänna reklamationsnämnden, Trähusfabrikanternas riksförbund och med Byggtjänst (i alla fall i Sthlm). Utöver detta ska man ringa kronofogden för att kolla ev betalningsanmärkningar. Man bör även be om referenser från tidigare kunder och tala med dem. Finns det inga sådana bör man kanske dra öronen åt sig.
Calle_L: Vi betalde 25000 när vi skrev på för tomten Betalde inget för när huset beställdes Nu är ritningar inlämnade för bygglov och vi har fortfarande inte betalt något mer på tomten. Tror vi kommer att betala tomten när vi sitter ner och gör slutavropet. möjligtvis vill de ha lite till innan dess för att det skall bli 10% av tomtpriset. Vi kör delad entreprenad, dvs vi kommer använda
SalleB: Hej. Jag bygger ett Boro Södermanland 220 och jag har köpt en stomrest mtrlsats. Resten gör jag själv eller handlar upp själv. Ett nyckelfärdigt inkl grund för 2,3 låter nog inte helt orimligt då det är ett relativt stort hus. Själv ser det ut som jag hamnar på runt 2` inkl allt men då bygger jag inte i stan och då blir allt genast lite enklare och billigare. //
billy_baver: Nu har jag fått utlovad info från ScanHaus, svart på vitt. Man säljer på svenska marknaden i första hand tre modeller. Jag upptäcker direkt att man har riggat dem med särskild omtanke på skillnaderna mellan tysk och svensk smak. Somligt känns ändå ovant för en nordbo. Typ att fönster och dörrar som standard levereras inåtgående. Först som sist ska sägas att ScanHaus
Jarppan: För att få in allt på ett ställe, så är nog det ända att offra ett rum för bastun. Då tänkte jag att rummet brevid hallen är ett alternativ. Då skulle det kunna bli riktigt bra genom att ta hela området från stora badrummet till ett endaste stort rerlax med bastu. Detta innebär att den lilla hallen mellan sovrummen utnyttjas även den till relax avdelningen som ingång. //Jarppan
jade: Vi har avbeställt vårt LB hus idag pga privata skäl. Allt var klart. Bygglov, byggkredit mm. Vi får betala 20 000 till Lb hus. Den summa som som vi betalade när vi skrev kontrakt om påbörjande.
nybyggare_anna: Vi gör likadant. Vi håller på att bygga ett Oden där sovrummet ligger vägg i vägg med tvättstugan. Där sätter vi upp gipsskivor (snickarna fixar billigt) för att minska ljudet från tvättmaskin och värmepumpen.
gosein: Grunden går på nästan 500 000 med garaget inräknat. Enda sättet att bygga på vår tomt så det är smällar man får ta. Har iallafall fått bygglov nu (tog bara tre månader)så det är ju skönt...
Jarppan: [citat] Du är inte ensam. Eksjöhus kör typ liknande race. Eller har det med namnet på huset o göra vi byggde nämligen ett lyckan från Eksjöhus? //Jarppan
Mr_Freeze: jag kommer nog att hamna under 10000/kvm å då e de inkluderat bastu bergvärme å puts. visserligen gör jag mycket själv men de e ju bara snickerierna. har köpt stomme från nostalgihus