Hustillverkare
labbreeder: Någon som har byggt någon av Götenehus arkitektritade 1-planshus? Vi har fallit för nr 202, men 210 verkar ganska lik. Är det någon som vet vad priset på dessa hamnar - om man inte kan göra något själv utan måste få hela jobbet gjort. Tomtens pris har vi. [bild]
Silver_fang: Någon som vet vad ett NF Ejdern från LB-hus kostar? Eller lite bilder kanske ::)
Patzy: Har ni tänkt er ett nyckelfärdigt eller vill ni göra mycket själva?
papaJ: Var får man tag på kataloger från olika affärer i Polen? Obi, Praktiker, Leroy Merlin, Castoraum, Ikea, MediaMarket mm. Om man åker till Polen, vad är det man ska satsa på att köpa? Vad är det som är billigt och bra? Hur har ni gjort? ???
Saxtorp: Hej! Har precis köpt en tomt i Saxtorp utanför Landskrona och tittar i huskataloger. Behöver råd om vad som är viktigt att titta på och fråga efter när man jämför olika husleverantörer. Vad är värt att betala extra för och vad kan man vara utan? Nu pratar jag om detaljer som inte syns, konstruktionslösningar och likande. Det synliga kan vi nog klara av att välja. För och
carlssoni: Detta beror i första hand på hur mycket Du själv kan göra, både direkt arbete på huset och att hålla i upphandling, samordning m.m. Säkrast är att välja nyckelfärdigt på totalentreprenad. Då håller entreprenören i allt och Du har bara en motpart om något blir fel. Inte flera som kan skylla på varandra. Detta blir kanske något dyrare än delad entreprenad men fördelarna med att
Mr_Freeze: hemsidan e under konstruktion men jag har sett andra hus när jag har varit i kontakt med dom, korpamoen e en variabt på 150 kvadrat. sen får du gärna komma med egna varianter. finns även ett suteränghus som e med på startsidan som heter kristina blir 180 kvm i suterängmodell men 132 som vanlig.
Mr_Freeze: Hej Ulle75 har du valt företag än? annars så kan jag berätta om nostalgihus som jag själv håller på att bygga med. på deras hemsida så har dom en kundvagn där du kan lägga i poster som du vill att en firma ska göra eller ta bort dom som du vill göra själv. "skitsmidigt"! försäljarna är mycket hjälpsamma och slutar inte hjälpa dig även efter att dom har sålt huset. själv är
frfr01: Hej UMJ! Jag förstår om du inte vill svara mina frågor, för du har ju förklarat ditt tycke för forum.... ;) Jag är väldigt nyfiken så jag gör ett försök iaf. Vad gjorde ni för tillval utöver standard, ex vinkelbyggnad, takkupa, puts mm? Jag förstår att det är missvisande att ge prisuppgift då varje liten detalj och förändring påverkar. Kan du inte ge en fingervisning om vad
karin23: Hej Suua! Vilket kök har ni valt? Hur hände allt med A-hus? I vilken ordning gick allt? Jag är väl mest lite nyfiken på när man t.ex. började prata om de olika tillvalen... Vi väntar just nu på att få svar om förhandsbeskedet från kommunen om vi "får" bygga på den tomt vi vill... Karin ;D
carle: Hej Håller just nu på att förhandla med Rörvikshus, so far so god. Har fått pris på byggsats och totalentreprenad, som iofs har blivit ganska så dyr, men vi är positiva än så länge. Hör gärna av dig om du vill ha mer info om t ex leveransdeklaration eller ngt annat.
catno: Hej..tack för svaren,förstår att det var lite info. Har beslutat att inte bygga sluttningshus.För mycket sprängning på tomten..Catarina
pellemag: Har någon byggt Modulenthus modell Accent (ev. med puts)? Goda eller dåliga erfarenheter? Prisläge? Finns det prutmån?
Maria_W: Vi byggde i egen regi och räknar med att vi har sparat ca. 500 000 kr. Vi gjorde så gott som allting själva men det finns nog pengar att spara i vilket fall som helst. / Maria
kornstad: [citat] De flesta försöker nog sätta sig in i vad som gäller. Men det är inte alltid så lätt. Sedan finns det faktiskt fortfarande människor här i Sverige som litar på andra människor. Tyvärr så blir de färre för varje dag som går eftersom de flesta människor har blivit så fruktansvärt egoistiska och bara tänker på sig själva. De bara roffar åt sig och skiter i allt och
reggi: preeben. Kan inte fatta att det skulle vara dubbelt så dyrt att köpa deras tomter. Våra tomter som Myresjö släpper ligger i Haverdal. Jag tänkte kontakta kommunen som ska släppa tomter i Haverdal om 1.5 år (säger de, men det hör man ju var år) för att kolla vad deras tomter kommer att släppas för. Skiljer det sig inte mycket så gör det mig inte så mycket men jag vill ju inte
Stoffe_byggare: Jaa du... * Dom har hållit vad dom lovade, men som det säkert är med alla leverantörer så är det mkt bra att ha det på papper. (Inget GH specifikt) *Nja, inga stora direkt. Antennkabel t ex. Bara tomrör ingår, men så är det för alla hus, tror jag? Kontrollera om ni får ansluta era stuprör på kommunens system, annars tillkommer stenkista etc. *Vi följer plan för tillfället.
Rypos: En klausul om bygglov, finansiering är OK, men föresningsklausul utöver det som regleras i ABS05 kan man nog glömma. Det är liksom inte köparens marknad just nu...
FamLindgren: Ja då har de börjat lägga golv, sätta kakel och klinkers smat målarna spacklar för fullt så att de kan börja tapetsera. Bilder hittar ni på min hemsida: http://medlem.spray.se/parlugglan/ Mvh Daniel med familj
moln: Är det någon som genomgått Älvsbyhus 2 årsbesiktning, som kanske har lite tips eller råd om det. Vilka ev. nedslag som gick igenom, tex sprickor i väggar mm och vad man bör/kan påpeka. I helhet är vi nöjda med vårt hus, helt felfritt kan man ju aldrig få med vem man än bygger med, det viktiga är hur felen blir återgärdade.
RobertWestman: :) Tack för era svar Frida och Mariana. Vi har nog inte klantat oss helt då i alla fall. Ha det Robert
kibba: Kolla in Smygehamn från A-hus. Vi har fastnat lite för den planlösningen, det är även lätt att vända på köksdelen så att du får kök antingen mot fram eller bak (tomt?)sida. Väljer man köket i fil med vardagsrummet kan man välja hur öppet man vill ha mellan kök/vard-rum. Vi kommer nog att bygga något liknande i egen regi och ligger på ungefär samma tomtkostnad som er (inkl
Pete_R: Kalaset är inte slut,mer pengar kommer att gå åt :( ,men så här ligger det till ungefär: Byggsats 545 000 Tomt 400 000 Kommunalanslutningar/Bygglov/karta mm 150 000 Grund 330 000 (165m2 med 300 mm isolering,golvvärme,betong och va-installatrioner,packad grusbädd 150 ton singel,dränering,anslutning till avlopp-vatten-el) Övrig grund 55 000 (Höjning av hus med 232 ton singel
ostni: Vi har ett Ägir och är nöjda med planlösningen. Vi har valt bort väggen mellan passagen och ena sovrummet (16.2m2). Det gjorde att vi fick ett ordentligt tv-rum. Vi har även valt till låga fönster i det "nya" vardagsrummet samt i det ordinarie och ett extra fönster i köket.
fridasven: Hos oss fanns det inga fönster på gaveln från start utan det var tillval... Men det är ju självklart olika på olika tillverkare....